onsdag 4 december 2013

Traditioner











































Jag gillar traditioner, särskilt såhär års. Jag tycker om det förutsägbara och det trygga i det. Till viss del förstås. Men vår familj är inte så gammal ännu och det där egna julfirandet inte heller så jag har inte riktigt fått kläm på allt. Som att rulla egna köttbullar (vilka är godast?), göra Jansson (jo förresten, det gjorde jag förra året minsann), hur lång förlängningskabel som krävs till den ljusprydda julbocken som jag vill ha framför ytterdörren (helst igår!), när man köper och tar in julgran (när gör ni det??) och när julklapparna ska öppnas. Och om tomten ska dyka upp eller inte..

Men en tradition, en enkel sådan som man inte behöver klura på så mycket är att jag tog fram änglaspelet, ni vet det där man hade i föräldrahemmet, i samband med första advent. Satte ihop det och lät det spela första tonerna för en helt knäpptyst Filippa som stod blixtstilla som bara små barn kan göra med stora ögon. Och jag, jag bara myste..

 Mia

1 kommentar:

Milla sa...

Jag är av den devisen att traditioner är till för att brytas. Dvs, jag tycker att man gör lite som man vill, och det behöver inte vara lika hela tiden. Man fokuserar på det som passar bäst en viss tid. Alltid spännande (och utmanande!) att skaffa egna traditioner. Jag ser själv hur våra egna förändrats med att barnen blivit vuxna, baka pepparkakor och ha gran är inte alls självklart längre... medans koka knäck engagerar fortfarande. ;) (Vi har alltid tagit in granen dagen innan julafton) KRAM Milla