fredag 6 december 2013

Mormors mors












































Usch, blir lite dassiga bilder nu med ovädret som var men hoppas att ni står ut! Här har vi precis fått tillbaka bredbandet och telefonen, skönt! Strömmen fick vi behålla trots att vår halva by tappade den, man ska ha tur ibland (peppar peppar)!

Ni som följt mig ett bra tag vet att jag har en del ärvt från mina far- och morföräldrar och ännu längre tillbaka. Vilka jag vårdar ömt, jag har valt att spara sånt som jag tycker är fint, inte bara för att det varit deras. En av de tingen är knopphängaren som kommer från min mormors mor och på senare tid hängde den i mormor och morfars ena kök. Ena kök undrar ni nu - jo - de bodde i ett gigantiskt hus och hade en tid hyrt ut ena våningen, därav två kök, ett till dem själva och ett till hyresgästen/erna. Och i hyresgästköket hängde alltså denna hängare som följt med mormor från hennes mor.

När vi hade flyttat hit till huset skulle jag ta ner hängaren men tappade den i trappan. Om ni visste vad jag tjöt innan jag såg att den mirakulöst nog hade klarat sig, den hade "bara" dragit isär lite men det fixade maken som tur var. Och med den historian bakom sig hänger den nu i vårt på pricken 50 år gamla hus och skapar mer historia..

Över hängaren hänger världens finaste kalender från min egna butik, så vackra bilder tycker jag!

Och apropå butik - imorgon lördag har jag öppet gårdsbutiken för näst sista gången för 2013, välkommen till Öståkersvägen 1 i Dingle mellan kl. 11-13!

Fin fredag!

 Mia

2 kommentarer:

Lallbacken sa...

Hej Mia.
Hua ett sånt väder!! Nu är det här i mitten av sverige :(
Håller med om ärvda saker, dom vårdar man ömt. Vilka mysiga djur hon har i sängen ;)
Ha det bra/ Mia

Lotta sa...

Hej där nere på Öståker.
Sååå fint ni har fått det i huset.
Ni måste ha helrenoverat det.
Jag får dra mig ner och kolla i butiken någon dag.
Jättespännande.
Är det din man som fotar så bra?
Jag gillar också att fota fast jag är inte så bra.
Du kan kolla på min blogg.http://lotta-hippsomhapp.blogspot.se/

Jag har bott på Öståkersvägen 20 ifrån det att jag var nio år och fram tills jag flyttade hemifrån.
Mamma och pappa bodde där tills 2006.
Hoppas att ni kommer att trivas i detta lilla samhälle.Ni kanske har era rötter härifrån någon stans.
Nu skall jag kolla vidare här.
Ha en riktig God Jul och ett Gott Nytt År.
Kramizzz // Lotta