måndag 5 augusti 2013

Vanlig snigel eller mördarsnigel?



Min förhoppning var väl att ta med en del blommor från min egna täppa men såg för nån vecka sedan några sniglar i trädgården och då är min fråga till er, kära kloka bloggläsare - hur vet man om man har mördarsniglar eller inte? Jag vill ju inte ta med mördarna till min nya trädgård..

Det är sällan jag hittar sniglar i trädgården, nån gång varannan månad kanske.. Jag ser inga skador på blommor och växter så min gissning är att det är vanlig snigel men tänkte höra efter med er! :-) Brunaktiga till färgen - min snigelkunskap är tämligen dålig men ni kanske vet bättre?

♥ Mia

2 kommentarer:

Milla sa...

Hej Mia - googla på bilder! Finns massa info på nätet och hur de ser ut de där mördarsniglarna. Jag fick dem för första gången förra året i trädgården. De förstörde dock inget, men gillade dem inte förstås! I år såg jag ett gäng på vår skogsstig runt midsommar, men nu har väl värmen och torkan fått dem att gömma sig ;=) precis som myggen kram Milla

VisaLiza sa...

I år är det verkligen få sniglar men de finns där. Har du turen att vara utan sniglar dit du skall flytta kan det nog vara klokt att läsa på. Tids nog kommer sniglarna även dit, men det är ju synd att hjälpa dem. Vi fick dem till oss för några år sedan och det är verkligen en riktig plåga. Googla bilder som sagt, de brukar vara ganska ljust bruna. Liza