onsdag 24 april 2013

Mitt alldeles egna











































Ni tycker nog att jag är lite hemlighetsfull med vårt nyinköpa hus. Det är verkligen inte meningen men eftersom det fortfarande bor en familj i huset som säkerligen inte vill visa upp sitt bohag på min blogg så väljer jag att visa så lite som möjligt eller lite halvanonyma bilder fram tills tillträdet i början av juli.

Huset är byggt på -60-talet och därför kommer det inredas vitt vitt vitt i en blandning av gammalt och nytt med en lätt anknytning till detta årtionde. Det ska anas, inte dominera! Vi hoppas hitta fina trägolv under plastmattorna, renovera köket till en känsla av 50/60-tal och i hela huset kommer det vara ljust och påminna en del om vårt nuvarande boende, om än med lite äldre stuk. Tänk er skolplanscher, trägolv (förhoppningsvis), ljusa/vita tapeter, isskåp (jo, jag har fyndat!), pärlspont, öppen spis, vita trämöbler, kökssoffa och klaffbord. Typ så!

Ute ska staket upp för att få en liten 2-åring med spring i benen att stanna kvar i trädgården. Taket ovanför trappen ska göras rent, muren ska så småningom bli gråmålad liksom trappan. Det lilla staketet ska bort liksom rabatten, har lärt mig att man inte bör ha rabatt intill hus med källare. Så blommor kommer växa någon annanstans! Pioner, schersmin, lavendel, farmors ros och syréner ska det bli i alla fall.

En liten halvanonym bild alltså av vårt tegelhus, ååå vad skönt med praktiska hus som inte behöver målas! Och eftersom min mormor och morfar bodde i ett tegelhus (förvisso gult) så är det stor nostalgi för mig. Jag kan, trots att det är många år sedan nu, än idag komma ihåg hur det lät att stänga och öppna dörren. Ett knasigt minne men visst är det underbart med enkla minnen som gör en varm i hjärtat?

Och jag hoppas att Filippa och hennes småsyskon kommer att få underbara barndomsminnen i detta hus med många härliga kompisar att springa med mellan kåkarna!

 Mia

9 kommentarer:

lallbacken sa...

halloj mia. men oj vad spännande det måste kännas i magen för dig!! all planering och alla drömmar! håller med dig om att det måste vara lämpligt med tegel. här har vi trä... Har jag sagt att jag storgillar din header ;)?
/mia

Kia sa...

Vad spännande och vad mycket kul planering ni har framför er!

Kram Kia

Lantligt i smultronbacken sa...

Vilken härlig känsla. Förstår att ni är lite försiktiga med att visa upp det.
Smart att ta bort rabatten mot huset, ganska onödigt med tanke på vad det kan ställa till med. Land kan man ju annars ha överallt förutom där. Så praktisk med tegel, jag tänker bara på vårt staket som ska målas och vad jag suckar över det;)

Vilken härlig tid i packningens tecken ni har framför er

Kram Teres

Anonym sa...

Är glad för er skull att ni hittat ett hus åt er! Härligt roligt med planering! :)
Blir dock nyfiken på din kommentar om Filippa och "hennes småsyskon", något jag missat? ;)

Kram, Sara

Om Ett Hus sa...

Jag tror att det kommer bli riktigt bra när ni har fått in nya köket och fått upp skolplanscher osv. Skolplanscher är ju så fint! :) Det vore ju ren lycka om ni hittar trägolv under plastmattorna! :)

Kattis sa...

Hej! Ska bli så spännande att följa er renovering och inredning! :) har ni bestämt er för vilket staket ni ska ha ännu? Vi håller på och letar för fullt till vår lilla tomt så vi kan hålla kvar Alicia som gärna sticker iväg och utforskar världen... Tycker dock det är supersvårt att hitta rätt staket. Ha en fortsatt härlig vecka!

anettan sa...

Vad spännande....Lycka till!!Kram Anette

Anonym sa...

Roligt med husplanering! Är du gravid igen också?

Hem och Lycka sa...

Sara - nej, jag är tyvärr inte gravid än, har bara lite framtidstänk.. ;-)

Kattis - vi har ännu inte bestämt staket men det får bli något lättskött tror vi.

Anonym - tack! Nej, tyvärr inte gravid ännu.