onsdag 12 december 2012

Granolabiscotti













































Flera av er har säkert boken Vinterns söta av systrarna Eisenman därhemma tippar jag. Den kom för några år sedan och är helt underbar, full med recept inför julen och faktiskt hela vintern lång, därav namnet.

I denna fann jag receptet granolabiscotti och bakade dem för nåt år sedan. Himmelskt goda! Så varför jag inte gjort dem igen förrän i år är ju stor skam måste jag ju säga. Receptet måste testas om man gillar biscotti - dessa är vanvettigt goda! Nog de allra godaste!

Ca 30 skorpor

75 g rumsvarmt smör eller margarin
2 dl farinsocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
5 dl Start naturell müsli

Sätt ugnen på 175 grader. Kör smör och socker i en matberedare. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna förutom müslin. Rör ner dem i smeten. Tillsätt sedan müslin och kör matberedaren helt kort. Müslin ska inte bli för finhackad.

Forma degen till 4 längder på 2 plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Tänk på att de flyter ut. Grädda längderna i ca 20 minuter. Ta ut längderna ur ugnen och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna på sidan på plåten och grädda i ytterligare ca 10 minuter. Låt svalna på ett galler.

Jag lägger inte bitarna på sidan på plåten utan låter dem helt sonika ligga kvar. Funkar alldeles utmärkt det också!

♥ Mia

5 kommentarer:

Svenja sa...

mmh i love biscotti :) looks very good! hugs from germany, svenja

Lantligt i Smultronbacken sa...

Det lät verkligen spännande och nu kom jag precis på vad jag glömde köpa på stan sist, just den boken var jag ju ute efter:) Bra minne MEN kort.

Kram Teres

Photo by Maria sa...

Ja den boken finns här hos oss med och skäms nästan när jag säger att jag inte gjort ngt i den, och knappt tittat i den trots att den funnits här i ett par år :/ Men den står som snygg prydnad på en hylla i köket =)

Ha nu en fin dag..

Kram Mia

Johanna / Fru form o fix sa...

Å, det lät gott! Spännande med müsli i!

Hanna sa...

Dom där ser smarriga ut! Får nog baka lite tror jag.
Kram på dej