söndag 1 juli 2012

Tävla om en grill från Weber

Tävlingskollage av bilder med tillstånd av Hellman's
Dags för ny tävling tycker jag och ingen dålig sådan heller! Denna gång i samarbete med Hellman's tävlar ni om en ljusblå Webergrill med grillkit direkt från USA som inte finns att köpa i Sverige! Inte dåligt va?

Är det nån som vet hur amerikansk majonnäs ska smaka så är det amerikanarna. Den första majonnäsen som tappades på burk, nu med 100 år på nacken, är Hellman's. Det första - och sista originalet! Och visst känns det speciellt med samma recept som för ett sekel tillbaka! Nu lanserar Hellman's fem salladsdressingar  - Thousand Island, Vitlök, Ceasar, Balsamico samt Honung och sirap och två smaksatta majonnäser - Karamelliserad lök och Wasabi. Perfekt såhär års när vi grillar som allra mest och helst. Produkterna finns nu i butik, ca 26 kr.

Nu till tävlingen - för att delta om den kanonfina grillen vill vi att ni tipsar om ert smarrigaste recept eller tips på vad ni helst grillar! Gärna nåt som förstås går att kombinera med Hellman's! Du som bloggar ska dessutom tipsa om tävlingen på din blogg, låna gärna tävlingsbilden!

Tävlingen pågår till och med 15 juli. Lycka till!

 Mia

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Mitt favoritrecept, är en lättrimmad laxsida, som grillas 3-4 min/sida.

Små färskpotatisar, citron, dill, lite
flingsalt och peppar, i små foliepaket.

Och så kronan på verket: Rödlökstzatziki,
min egen variant, blanda lika delar gräddfil och majonäs föreslagsvis Hellman´s med rikligt av tunt skivad
rödlök, örtsalt, svartpeppar (använder inga mått alls) utan blandar efter behag!
Så en god blandad sallad, gärna friseé, rosé, osv lite bittra sorter ngr tomater. Och en god dressing, vad man väljer där är en smaksak..
Detta blir en god och fräsch måltid,
utan en alltför stor och arbetsam insats
varken i kök, eller vid grill.

Ha det så gott/Marie
ragna_marie@hotmail.com

Eddan sa...

Jag tycker om att förbereda grillspett. Skär upp grönsaker, svamp, kött el fisk och skaldjur samt ost (halloumi el saganaki) i lagom stora bitar. Marinerar sedan i någon god marinad. Det är perfekt när man har gäster, man plockar sedan ihop sina egna grillspett med de ingredienser man själv önskar. Till detta serverar jag lite olika såser, beroende på vad som finns på grillspetten och Hellman's finns förstås ofta med på ett hörn ;-)!

Har länkat till tävlingen i vänstra marginalen på min blogg.

Pia sa...

Min Bäste och enklaste resept er karamelliserad grillkorv:):
Vanlig grillkorv rulles i mörk farin, pakkes ind i aluminiumsfolie, och lägges på grillen. Enkelt, billigt och gott:) Serveras med lingonsylt, grillade äpplebåtar, gott bröd och en läkker sallad av kogt potatis, creme fraishe, Hellman's majonnäs, 2 hackade vitlöksklyftar, 1 äpple i bitar och purjolök. Snarrigt!

/Pia
Frsven@hotmail.com

Erika Skalman (norsbronx@hotmail.com) sa...

Godaste som finns : Råbiffar.. Helt underbart goda och går snabbt att laga. Till familjens minsta låter vi samma biffar ligga kvar på grillen och tillverkar enkelt goda hamburgare till de (råbiff faller inte deras smak :) ).. Härlig grillning och sommar!


Ingredienser:
200 g nymald nötfärs
25 g Hellmann's Real Mayonnaise
10 g ketchup
1 ättiksgurka
några kapris

Blanda alla ingredienser med det råa köttet.
Forma köttet till biffar.
Lägg ner biffarna på grillen och grilla hastigt några sekunder på varje sida.

Sist men inte minst - tack för tävlingen med drömvinst!

Maria sa...

Hamburgare! Fantastiskt gott på grillen - med goda, härliga tillbehör. Till barnens besvikelse blir det oftast hemgjord dressing, med tjock yoghurt, majonnäs, chilisås och bostongurka, ett uns pepparrot i blir perfekt. Men alla plockar glatt åt sig av både hummus och coleslaw. Måste genast prova wasabi-majonäsen till nästa hamburgare. När var och en lägger ihop sin egen hamburgare, så blir alla nöjda och glada!

/Maria
maria.nolemo@gmail.com

Louise sa...

När jag läste om tävlingen och de, för mig nya , smakerna från Hellmans vattnades det i munnen. Just nu är favoriten på grillen flankstek, bara rubba in salt, peppar och vitlök och släng på grillen. Till det gärna en bulgur- eller pastasallad, fylld med det huset haver ;-) Hellmans Honung och sirap tänker jag prova till den grillade fruktsalladen. I ett foliepaket blir det varmt och mumsigt, serveras med turkisk yoghurt med lite vaniljsocker för den som vill ha det lite friskare i smaken.

Anonym sa...

Det jag brukar grilla är goda köttbitar som filé av något slag som får ett härligt grillmönster, sedan tjocka klyftpotatisar och grillspett med champinjoner, paprika och squash och till det en fantastiskt god avocado-röra som består av mosad avocado, creme fraishe och hackad rödlök. UNDERBART:)

Anonym sa...

ingenting avslutar en grillmiddag så bra som grillade mashmallows som först doppats i chilipulver. En underbar smaksensation:)

dressyrare@gmail.com

Jessica/ heltperfekt@spray.se sa...

mitt tips på grillen är en rejäl helgrillad laxsida. Och den får inte vara för kryddad. Grillad entrecôte är också väldigt gott. Och man kan ha någon av hellmans såser till, vilken man tycker smakar bäst. Till fisken eller till köttet passar en potatissallad utmärkt, en potatissallad med någon typ av ost, rucola och kokt potatis. Men kan även ha soltorkade tomater i.

Skulle verkligen vilja vinna den här grillen till min pappa som har en jätte gammal sliten grill och älskar att grilla..

Therese sa...

Oh vilken spännande tävling.
Ingenting går upp mot en grillad färsk tonfiskfilé tillsammans med en hemmagjord potatissallad med massa god färskpotatis,kokta morötter,kokt salladsärt,solrosskott,sallad,tomat,gurka och lite nötter.
Och på det en god dijonsenap & citrondressing.
Men varför inte prova något nytt och ha Hellman´s salladsdressing på istället.

Suleika sa...

Hej,vilken rolig tävling. Jag älskar verkligen hemgjorda pommes med grillad lammfile som man har lagt i en marinad av en god oliolja vitlök och rosmarin i några timmar. Detta kan inte avnjutas utan en storklick majonäs. Om jag inte hittar hermans så gör jag alltid min egen och tillsätter vitlök. Men nu när de nya smaksatta majonäserna kommit ut vetjag att kommer jag handla MYCKET majonäs.När jag lagar mat kommer allt inehålla majonäs potatissallad, dillsås, fisksås, ja allting får en rejäl klick majonäs från och med nu:) Önska mig lycka till!

Monia sa...

Härhemma grillar vi alltid hel fläskytterfilé! Den blir så saftig och god då :) jag brukar istället för färdiköpt marinal pensla filén med vitlöksolivolja och sedan ha på örtsalt, paprikakrydda och svartpeppar. Det blir supersmarrigt och går mycket snabbare än att låta ligga i marinad flera timmar. Till filén är det såklart gott med sallad och någon god sås - kanske Hellman's? :) Jag har aldrig smakat något av det märket, skulle ju vara jätteroligt om jag fick göra det!

moniasundgren@hotmail.com

Tina sa...

Vi gillar att grilla revbensspjäll. Barnen älskar att sitta och gnaga på varsitt ben. Sen dippar vi i olika såser tex guacamoleoch Hellmans chunky salsa passar bra till. Till detta äter vi gärna potatis bakad i folie direkt i glöden. I potatisen har vi bara smör, salt och persilja och nån av dipperna.

Köttet marinerar vi med rapsolja, smokey barbeque, vitlök, allroundkrydda salt, peppar och sirap.
Vi gör gärna en guacamole med avokado, majonäs, vitlök, gul lök, gräddfil, sweet chili, lime, salt och peppar.

/Tina

Anonym sa...

Helena i Uppsala
Kassler, tro det eller ej
Oväntat besök och bara en bit kassler hemma. Men grillade tunna skivor blev jättegott tillsammans med blad från kärleksört.

Emilia sa...

Jag är med för jag skulle vilja vinna den här grillen för att ge den till min pappa:) Han älskar att grilla och våran grill vi har nu brukar krångla rätt mycket.
Jag tycker det är godast när han grillar oxfile och så älskar jag majskolvar. Till efterätt kan man he några bitar choklad i en banan och grilla den, det är supergott!

mailadress(om jag nu skulle vinna och du ska kontakta mig): emiliawashere@hotmail.com

Jess sa...

Tjoheej vilken rolig tävling! :)

Mitt bästa grilltips är att grilla hel fläskfilé som marinerats i flera timmar. Hemligheten till det perfekta köttet är givetvis stektermometern! Grilla först direkt över kolen för att få en fin yta. Flytta sedan köttet till andra halvan av grillen där det inte finns någon kol och låt köttet få en innertemperatur på 60 grader. Låt vila i folie i tio minuter.

Servera tillsammans med hemgjorda klyftpotatis, en god sallad och den här såsen:

Fetaostsås med honung
5 dl crème fraiche
1 pkt fetaost
1 stor vitlöksklyfta
ca 0,5 dl olivolja
10-15 strimlade basilikablad
flingsalt
grovmalen svartpeppar
2 msk balsamvinäger
2 msk flytande honung

Ta fram en bunke och blanda ner alla ingredienser i den. Fetaosten ska smulas ner, och vitlöksklyftan ska pressas. Gör gärna grillsåsen några timmar innan den ska ätas, då hinner smaken från vitlöken komma fram mer.

Kram Jess (jessanb10@gmail.com)

Julia sa...

Mitt favoritgrillrecept är att marinera några champinjoner i samma marinad som köttet. Sen gör man ett fint silverpaket med skivad vitlök, Halloumi, champinjonerna och philadelphia. En härligt god röra till grillmaten! Var försiktig så att inte grillpaketen går söner bara ;)

KRAM Julia (julia-v-dif@hotmail.com)

Roger Nilsson (gr8_1@spray.se) sa...

Här är favoriten grillat älgkött.
Köttet skärs i tunna skivor och marineras i en hemmagjord honungsmarinad. Serveras med en god potatisgrattäng och Hellmans goda majonäs.

Anonym sa...

Hej! Min nya favorit är numera vanliga hederliga kycklingklubbor som bbq-kryddas eller köpes färdigkryddat.. Det är just det enkla som gör det så gott! Men godast är det så klart med någon god sås, gärna Hellmanns grillsås Garlic till detta och så förstås svensk färskpotatis till... Mums! :)

Mvh/Sofia Tholén (sophia_th@hotmail.com)

vitagavlar.blogspot.com sa...

Det godaste som finns är Ceasarsallad! Åh, vad gott det är, speciellt sommartid! Med ett glas vitt till... Väl kylt!

Ekologisk Romansallad
Majskycklingfilé
Bacon
Krutonger
Hellmans Ceasardressing
Parmesanost

Gör så här:

1. Rosta krutonger (vitt bröd utan kanter, i tärningar) i en stekpanna med lite olivolja.

2. Salta & peppra majskycklingfilé och grilla.

3. Ta riktigt många krispiga romanalladsblad & lägg i en djup tallrik (pastatallrik).

4. Skär majskycklingen på längden i fyra/fem delar och fördela över salladsbladen.

5. Lägg över knaperstekt bacon & krutonger.

6. Ringla över Hellmans ceasardressing efter tycke & smak.

7. Till sist grovriver du över en god parmesanost...

Tror det skulle bli ännu godare om kycklingen vore grillad på en ljusblå Webergrill!! DÅ kan ju inget gå fel...

Jag tipsar på bloggen...
Kram Lisa, i Kungälv