tisdag 7 juni 2011

Lättskött



Nä, 27 grader i skuggan var väl mäktigt för oss så nåt större nationaldagsfirande blev det inte. Flaggan kom dock fram och maken och jag unnade oss varsin bakelse medan Filippa fick prova gröt dagen till ära. ;-)

Som relativt nybliven mamma som glömmer vattna blommorna hela tiden skulle jag vilja be om tips på fina, lättskötta blommor som inte mår dåligt av att glömmas bort ibland.

Orkidé är ju jättefint men tycker pinnen är så trist när den blommat över och man försöker få den att blomma igen. Vi har några pelargoner men några har sett sina bättre dagar och jag vill gärna ha något annat.

Blompinnen finner du i butiken.

Tips?

Mia


11 kommentarer:

Skatan sa...

Kära nån! 27 i skuggan!? Jag tycker vi har varmt här men det är fullt behagligt i jämförelse :)

Önskar en fin dag, en lite svalare dag...

Annakarin

Smått och gott hos Lina sa...

Jag har samma problem med blommor. Dom ska inte dö av att glömmas bort men inte heller av att få för mycket vatten, eftersom jag sen ibland får för mig att jag inte vattnat på länge och vattnar istället för mycket :-D
Har egentligen bara blommor i köksfönstret. Och där har jag pelargoner nu på sommaren, st.paulior på hösten och våren och amaryllisar på julen. Har hört att porslinsblomman ska vara rätt lättskött. Har tänkt köpa en sån någon gång.. tror det är den som heter Hoya, eller något liknande.

Kramar Lina

Smultronbo sa...

Jag slår gärna ett slag för garderobsblomman, den går inte att ta dö på!

Kram Camilla

K. Stamberg sa...

Mitt absolut bästa tips är att investera i snygga självvattnande krukor. Kan vara lite dyra vid inköp kan tyckas men för mig har det sparat många kronor då jag slipper köpa nya växter hela tiden för att jag tar död på dem. :)
Tre stycke Eva Solo-krukor har jag i köket och de håller liv även på blommande grejer. :)

MITT VITA HUS sa...

Här var det 34 nyss;9 Jag tycker murgrönan är tacksam så sånna bor på hela nedervånigen, på vår övervåning bor bara fetbladiga saker, inte alls vackra men eftersom jag alltid glömmer vattna här uppe får det bli sånna (hellre det än plast;)

Kram och hoppas ni har det bra annars i värmen med lillfia:)

Anonym sa...

Garderobsblomman är dock giftig...

Stjärnor & Champagne sa...

Det är svårt här med, jag ser mina vackra orkideér tappa blommorna och sörjer. Har ställt ett par i fönstret i källaren för att se om dom tar sig. Man skall ju klippa ner den lilla stammen en bit, typ så att det är skott kvar. Lovar att ge en resumeé på rollonnen:) Hur har ni det i värmen , urk säger jag/ Kram Anne

mammaxtre sa...

Jga rekommenderar dig Gullrankor. De är lättskötta och blommar flera gånger per år, vackra vita blommor.

De kräver lite vatten då och då. Hipp som happ räcker gott :-)

Ha det gott

Hemmet i vitt sa...

Murgrönan är väldigt tacksam.. Men det kanske är för att de klassas som ogräs :) Annars är det ju väldigt tacksamt med plast blommor ;) Finns dom som ser riktigt verkliga ut! Det är nog min bästa investering just nu när man har små barn iaf..

Anna sa...

Vilken tur du har som har lite värme. Här är det bara grått och regningt.Iof kom det nog upp i 20 grader men detta regn =( Jag har alltid haft garderobsblommor de funkar faktiskt riktigt bra om man glömmer att vattna i bland =) Fin hon är lilltjejen ! Kram A

jennys dockhus sa...

vilken fin fyr :)