torsdag 26 maj 2011

Sjuk?



Har hört talas om uttrycket en knytnäve i magen eller att marken rämnar under fötterna och jag vet hur båda uttrycken känns in real life.

Att få ett chockbesked om att den lilla bebis som bor i magen har dött, som vi gick igenom hösten 2010. Och nu, hos läkaren, där för något som jag inte alls var beredd på att det kunde vara så allvarligt som det är. Eller kanske är, jag vet ännu inte om cystan är god- eller elakartad. Men att bagatellisera och säga "oroa dig inte nu" är kanske inte riktigt rätt att säga till någon i det läget. Inte heller att det räcker att komma tillbaka efter sommaren för att se om den har försvunnit själv eller om jag måste genomgå behandling av något slag. Efter sommaren?? Ska jag gå i över tre månader och våndas om jag har cancer i kroppen eller inte?? Lite vänliga ord, en klapp på handen och en ny tid kanske hade varit bättre? I förhoppning om att få det sistnämnda från ny läkare som jag ska besöka nästa vecka och få en second opinion.

Gudarna ska veta att jag har gått igenom mycket i mitt liv, jag har blivit mobbad i omgångar, jag har förlorat ett barn i graviditeten, jag har blivit nedtryckt av min chef som till slut gjorde mig sjuk, blivit övergiven av vänner när vi förlorade vårt barn, gått igenom en svår förlossning med Filippa och nu detta. Livet är hårt mot en del och tydligen är jag en av dem.

Jag tänker dock fajta om det skulle vara C, jag tänker se till att bli frisk, jag tänker se till att få ett andra barn, jag tänker se till att få se min lilla familj bli gammal! Jag förtjänar inte det här! Men tills dess kan jag inte låta bli att vara livrädd, ledsen och känna mig riktigt liten och utlämnad.

I förhoppning om att det är något som försvinner själv eller är godartat lever jag just nu på hoppet och förtränger så gott kan..

Mia

35 kommentarer:

Pethra ~ om livet på västkusten ~ sa...

Massor av styrkekramar och tankar till dig, jag hoppas innerligt att det är en godartad cysta och att du får ett bättre bemötande och svar av den andra läkaren.

Villa Carl Larsson sa...

Åh Mia, mina tankar hos dig/er. Jag beklagar verkligen. Finns inga ord i det här läget som kan ta bort den sorg och smärta som du bär på nu. Det är som du säger, att en del människor ska visst behöva utstå hur mycket som helst. Man kämpar ju hela tiden med livet och för att nå lyckan. Och du har ju en fin man i ditt liv och en underbar dotter. Men sånna här bakslag är kanske mer än man mäktar med trots nära och kära runt omkring. Jag kan inte i min vildaste fantasi begripa hur vänner kan överge en när man behöver dem som mest. Vad är det som gör att de överger en i en situation när man förlorar ett barn?? Det är för mig en gåta. Vad finns det för anledning?? En sak är då säker.. då uppdagas det verkligen vilka som är ens riktiga vänner och inte. Synd bara att man inte inser det innan.

Jag bönar och ber och hoppas innerligt att det du har i din mage är en godartad cysta som du kan få hjälp att bli av med. Och vet du vad?! Du är en riktig fighter. Det är du med tanke på allt du gått igenom. Ibland undrar jag om vissa saker drabbar en person som just klarar av det. Som har ett start psyke. Jag tror på dig Mia!! Men livet är orättvist och oerhört svårt att tolka.. ja meningen med livet och så. Men det finns väl en mening och du ska absolut leva kvar länge till.

Stora varma kramar till dig. Jag håller tummarna. Och du ska inte vara hemma och vara orolig. Vården är ett riktigt dilemma emellanåt. Somliga passar i yrket och gör allt i sin makt för att hjälpa en sjuk människa, visa medlidande osv. En del passar inte alls. Och vården i ett nötskal ibland. Men bara du vet vad du har rätt till och kämpa, om än det är tufft, för att få de svar du förtjänar. Sök en annan doktor om du inte är nöjd. Det har man rätt till!!!!

Hälsningar Josefin

Lisa D sa...

Åh Mia, skickar en stor kram till dig. Kan inte tänka mig in i hur du mår just nu men ta hjälp av alla fina människor omkring dig och din fightingspirit! Jag tänker på dig!

Noamaja sa...

Jobbigt! En second opinion är bra! Verkar konstigt att en läkare skulle lämna en misstänkt cancer över sommaren... Klart att det inte går att låta bli och oroa sig. Jag hoppas du orkar begränsa din oro och att du snabbt får ett riktigt och tydligt besked!

Jag tycker mig ha hört att de allra flesta cystor är godartade men det är så klart en klen tröst så länge det finns minsta risk för något annat.

All styrka och värme åt dig!

Kram,
A

Ingela la la sa...

Men vännen... vet inte vad jag ska säga. Ingen förtjänar allt du gått igenom.
Jag skickar massor av kramar till dig och du vet ju att du kan ringa, maila eller vad som om du vill ha någon som lyssnar.

Kram

Anonym sa...

*kram*
Hoppas och håller tummarna för att det inte är något allvarligt utan att det bara är en fettknut eller så att cystan är godartad! Kan förstå hur det känns att bara gå och vänta; hittade själv en knöl i bröstet för ett par år sedan, men det visade sig sist och slutligen att det bara var en fettknut. Hur som helst är det hemskt att gå och vänta, man hinner tänka så mycket...

Håller tummarna för dig!
Kram, Sara

Anonym sa...

Jag skriver inte kommentar så ofta, men vill sända all styrka som går att uppbringa till dig! Du har drabbats av något som många säkerligen kan känna igen sig i, hoppas du kan få stöd och styrke genom andra som varit med om samma sak. Det finns mycket att fajtas för, oro är jobbig att hantera men hoppas det finns många som hjälper dig på vägen! Kram Milla

HOUSE of ADELA sa...

Många, många varma kramar från mig med till dig...Kan verkligen förstå att det är jobbigt men stå på dig i vården och orkar inte du själv kämpa så ska någon kämpa för dig!Kräv mer undersökningar och besked, det måste de kunna ge dig. Jag hoppas och håller alla tummar att det ska gå bra och jag tror det! Jag tror att man som människa går igenom vissa saker för att det ska ta en vidare i livet, men inte mer än man mäktar med...Har själv fått en del genom livet, dock inte sjukdom tack o lov men annat och man stärks lustigt nog efer hand. Du har redan fått gå igenom en hel del men det med din styrka har också gjort dig till den fantastiska person du är idag!;) Hoppas på allt gott för dig! Din blogg är fantastisk liksom du, som jag sett då jag följer dig här;)

Många kramar
Adela

Annette sa...

Tänker så på dig! Mina barn pappa gick bort i c för något år sedan. Mitt råd till dig är att få ett svar snabbt är att ringa och tjata varje dag, berätta hur dåligt du mår och hur dåligt din familj mår. Är det allvarligt brukar de vara snabba. Annars, sök privatläkare.
Lycka till!!

Marie sa...

Styrkekramar från mig!!!!

Jansson bygger hus sa...

KRAM!!!

Johanna Stålros sa...

Just nu sitter jag här tårögd efter att ha läst ditt inlälgg- känner verkligen med dig. Jag är en av de andra som gud "straffar". Jag hoppas att du försöker iallt elände att njuta av allt det fina som du faktiskt har, och inte låter oron äta upp dig! Skitsvårt,och att vänner har lämnat dig gör mig både förbannad och ledsen. Jag håller tummarna för att det inte blir fler negativa besked för din del- nu får det räcka!!!! Av allt elände som man lyckas ta sig igenom stärker en, så försöker jag att se på det. Men det hjälper inte dig särskilt mycket nu.
Många varma kärleksfulla kramar från mig/ Johanna

Jannicke sa...

stakkers deg... det er grusomt å leve med slik usikkerhet. En cyste er som regel alltid godartet... hadde legen hatt mistanke om det motsatte, så ville han nok aldri ventet til etter sommeren. Men du gjør veldig lurt i å få en second opinion! Du skal ikke gå og være redd og usikker gjennom hele sommeren...
Skal tenke på deg, søs. Klem J.

Min lya och jag sa...

Finner inga ord...Men skickar en stor,varm STYRKE KRAM till dig!!!

Trivsamma förändringar sa...

Usch, så mycket som du varit med om ska ingen behöva uppleva! Livet är så fruktansvärt orättvist ibland!

Är själv gravid och kan föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara om bebisen dör i magen!

Hoppas du kan hitta en läkare som vill undersöka dig direkt, det borde verkligen vara prioriterat att ta hand om dig direkt tycker jag!

Skickar ett helt gäng med styrkekramar till dig!

Lottaspace sa...

Styrkekramar till dig och din familj. Vet inte vad jag ska skriva, men hoppas du orkar med allt nu.. och att det verkligen inte är så allvarligt..Livet är så orättvist.
Många kramar,
Lotta

Hem och Harmoni Marie sa...

Mia... sånt här är alltid svårt och jobbigt.
Gå till en läkare till och hör vad de säger. Kanske har den första läkaren uttryckt sig oklart och man hör ordet cysta och förknippar det med svår sjukdom. I de flesta fall är de helt ofarliga/godartade. Men klart man måste undersöka och få reda på fakta.

Och med ett positivt tänkande kommer man långt, så också fallet om det visar sig vara allvarligt.

Håller alla tummar och tår för att det går bra. Tänker på dig!

Kram Marie

Maria sa...

Jag finner inga ord som är i närheten av vad jag känner och som skulle trösta. Jag skickar många stora styrkekramar och håller båda tummarna för dig. Du är stark!

STOR KRAM!

Helene sa...

Skickar massor av styrkekramar till dej Mia!
Försök att få en andra åsikt av en annan läkare så snart du kan - inte kan du vänta över sommaren! Det förstör så mycket att gå och vara orolig.
Kram, Helene

Muggar m.m. sa...

Kram till dig!

Anonym sa...

Livet kan vara mycket grymt! hoppas allt löser sig! Tänker på dig! Kram!

Islandgirl sa...

Hoppas verkligen att du får ett bättre besked och ett bättre bemötande av nästa läkare.
Låter helt vansinnigt att ge dig ett sådant besked och sedan tro att någon skall kunna gå och invänta tre månader för att se vad som händer.

Anonym sa...

Men din stackare- vet ärligt talat inte vad jag skall skriva men önskar att jag kunde ge dig en kram. Det låter ju inte klokt att du skall behöva vänta så länge så jag säger som någon sagt här tidigare- sök dig till en privat läkare. Många kramar LPW

Emma sa...

finner inga ord... :-(
ja en del ska visst ha allt skit :-( Fy!Stå på dig så du slipper gå ovetande hela sommaren...

Många varma styrkekramar från mig!

Anonym sa...

Hej! Brukar inte skriva här men kände att jag ville bara säga att det behöver inte vara C. Har själv levt med cystor i flera år och det är helt ofarligt, det jobbiga är att det kan göra fruktansvärt ont i buken/magen vissa gånger om året. Blev själv livrädd när jag första gången fick höra att jag hade cystor, tänkte direkt på cancer och att jag skulle dö. Men det behöver absolut inte vara så. De flesta cystor är inte farliga!
Hoppas så innerligt att du får ett positivt besked snart och kan njuta av en fin sommar med din lilla familj! Stor Kram

marika sa...

Åh mina tankar är hos dig!!!!
Du är stark tjejen.

Kram

Lycklig fru sa...

Vill bara säga att jag tänker på dig och hoppas för allt i världen att allt går bra för dig.
Många styrkekramar//Sofia

Barn och Pyssel sa...

Hej

Många stryrke kramar till er och dig.
Själv fick jag veta att jag hade malinc melanom (hudcancer) via brev från min läkare.
I det chock tillstånd man hamnade i så gjorde jag inget åt det.
Enligt honom så hade han ring flera gånger.
Visst sa jag, eftersom jag var mamma ledig på den tiden så var man ju hemma.

Nog pratat om det men jag blir så arg när man får hör detta från läkare. En spark i röven (ursäkta) skulle de ha.

Många och långa kramar

HEMLÄNGTAN sa...

Den där väntan och ovissheten är nog så jobbig...
Hoppas verkligen att du får ett annat bemötande hos din andra läkare och att du får positiva besked!!!
Hur som helst tror jag att viljan och tron är enormt stark. Så fortsätt att tro på dig så kommer det att gå bra!

Kram, Jenny

Ljuvligt Hemma sa...

Vet inte vad jag ska skriva.... får rysningar i hela kroppen när jag läser inlägget. Hoppas innerligt att allt visar sig vara bra. Massor av kramar till dig!

♥ Fyra årstider sa...

Men å vad jobbigt, det låter inte kul att få gå vänta på det. Men som sagt de allra flesta är godartade men det är klart att man går och funderar.

Styrkekramar fina Mia, du är en fighter!!
Kram Lotta

StrandviksVillan sa...

Förstår du har det jobbigt nu och funderar kring det här...
Jag tycker det är jättekonstigt att läkarna inte förklarat bättre för dig så du skulle slippa oron!!
En cysta är inte alls samma sak som en tumör. En cysta är en vätskefylld blåsa och dom kan verkligen spricka och försvinna av sig själva. Det är väldigt vanligt att kvinnor har flera cystor på tex äggstockarna.
Jag vill absolut inte bagatellisera detta, men ta kontakt med läkare eller sjukvård igen och kräv att få förklaring!

Stor styrkekram!
Ann-Christine

Teres sa...

Massor av kärlek och styrka till dej och dina närmaste ♥

Linda sa...

Har inga bra ord att skriva till dig men KRAMAR i mängd till dig!!!

Hemmet i vitt sa...

En massa styrke kramar från mig och lille Lucas! Vet precis hur du känner och hur du tänker, strax efter att jag hade fått Lucas fick jag veta att jag hade rät alvarliga cellförändringar i livmoderna. Men eftersom jag är så ung så ville inte läkarna vidta åtgärder för tidigt, det finns ju alltid en chans att kroppen läker ut de själv. Men min mamma har haft canser i livmodern 7 gånger och nu senast blev hon inlagd så blev det akutoperation och då tog de bort hela livmodern samt ena äggstocken. Inte kul att då själv få ett sånt besked när man vet att hon själv har sådana problem..

Men som utbildad undersköterska med några års arbetserfarenhet så kan jag med all säkerhet säga att du inte behöver oroa dig! Så länge cystan är hel och inte flyttar sig på nått vis så kan de inte sprida sig. Skulle den spricka så kommer du helt garanterat känna det! Det gör så himla ont så man vet inte ens vad man själv heter längre!

Men förstår hur hemskt det måste kännas! Ska ägna en tanke åt er varje dag, men det vet du säkert redan att jag gör :) Är ju in lite titt som tätt och kollar läget. Håll oss uppdaterade och hälsa din extremt söta lill tjej från familjen Ståhl <3