måndag 23 maj 2011

Julrosen



Märker att jag snöar in lite lätt på blommor såhär års, kanske lite lätt bloggtorka och årstid gör sitt till ;-)

Julrosen är en stor favorit, gillar blommor som sköter sig själva och kommer tillbaka år efter år. Lika fin inne som ute! Tyvärr giftig liksom några andra sorter vi har i täppan så med tanke på Filippa får jag kanske göra om därute nästa år. Förvisso kommer hon aldrig få vara själv ute eftersom vi har gatan bredvid men bäst ändå tror jag att ta bort dem.

Det sägs att julrosen fick sitt namn efter att första gången ha blommat i snön där en flickas tårar föll. Hon grät för att hon inte hade någon gåva till jesusbarnet i Betlehem. Vacker berättelse, inte sant?

Mia

9 kommentarer:

Lotta sa...

Såå otroligt vacker blomma! Tack för en mysig blogg! Kram Lotta

Johanna Stålros sa...

Vad fint har aldrig hört hur julrosen fick sitt namn. Vilken fin en du har. Kram Johanna

Marita sa...

fin blomma. jag planterade ut min i fjol, och den blommade i våras.
~marita~

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Mia,

Ja det är lätt att ta in alla vackra blommor så här års, så jag förstår dig! Dock har jag nog aldrig riktigt lyckats med julros, men jag har inga direkta gröna fingrar :). Men den är gudomligt vacker!

Stor kram Jes ♥

Lottaspace sa...

Visst blir det mycket blomster så här års! men fin är den!
Kram, Lotta

mi-rachel sa...

julerose er så vakkert.
jeg har masse av det i hagen.
her blir det også lite blogging! :)

BBQ VILLAGE sa...

Kul med en liten historia bakom julrosen, har en inne som jag nog ska plantera ut nu ;)

Kram F

Sjöboden sa...

Åh så fin, har aldrig haft en inne. Ska prova det!

Kram Caroline

Ida sa...

De är såå fina! Hoppas allt är bra med dig och den lilla snuttan, Mvh Ida