onsdag 30 mars 2011

Smolk



Lite smolk i bägaren/bebisbubblan i form av en vrålskrikandes Filippa under de senaste eftermiddagarna/kvällarna. En totalt genomsvett mamma som också gråter och när maken väl kommer hem har hon oftast lugnat ner sig så så mycket avlastning blir det inte tyvärr. Kolik eller inte,
närmare väggen har jag nog inte aldrig varit och paniken är gigantisk om eftermiddagarna och kvällarna. Inte mycket hjälper men det är nog dags att tala med BVC igen.. Att säga att jag är trött, sliten och ledsen är en stor underdrift.

Min emaljbalja som vi badat lillan i från start är nu för liten och utbytt mot en vanlig i plast. Badandet går fint, hon är lite avvaktande fortfarande men har börjat plaska med benen så vi har förhoppning om att hon ska tycka att det är skönt och roligt! ;-)

Mia

27 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, hoppas det vänder snart! Finns det ingen annan vänlig själ som kan sällskapa dig ibland på em/kväll och avlasta lite? Kolla om det finns akupunktur i närheten skall tydligen vara bra vid kolik! Och minifom droppar och semperdroppar. Lycka till, kram/ Ulrika

Stjärnor & Champagne sa...

Åhh vilka små fötter...Näe vad trist vännen med kolik:(. Mina barn har aldrig haft det så jag har inga råd mer än att se till att ni får någon avlastning då och då/ Kramkram Anne

Signerat Karin sa...

Hej där.

Oj, vad jag känner igen mig från det att min äldsta dotter var liten. Var en period där som var hemsk, och det låter som om det är så som du har det nu.
Det ända som hjälpte min lilla var att lägga henne på mage på min underarm och bära henne så. Tydligen fick hon mindre ont i magen då.
Kan bara trösta med - att det går över =), även om det inte känns så för dig nu. Så, håll ut =).

Kram

Muggar m.m. sa...

Jobbigt! Ingen vidare tröst men det går över även om det ju inte känns som det när man är inne i det. Helt underbart ljuvlig bild. Kram Anna

HOUSE OF SVEA sa...

Hej Mia!

Vilken underbar bild! Söta små fötter och en rund liten mage =)

Åh, jag förstår dig... ren frustration när man är maktlös till att kunna ordna så att den lille finner lugn. Hoppas att det går över snart... för det kommer det att göra, kanske ingen större tröst ju nu. Tala med BVC och be om råd, berätta hur du upplever det.

Varma kramar!

Anna

Livet är Underbart sa...

Lill killen hade kolik i början också. Vi körde med minifom och sova på pappas mage en stund. Som andra sagt: klen tröst men det går över!

Bada bebis är så mysigt, lill tjejen sov dock igenom hennes bad på neonatal. Tydligen väldigt skönt=)

kram kram

the shed sa...

Hej, här finns det många olika skäl till att hon skriker och det bästa med kråksången är att det ofta är ganska lätt avhjälpt. Tala med BVC och berätta hur ni känner, de kommer att lyssna och hjälpa till. Jag jobbar inom området så det hade jag iaf gjort bums...

Största styrkekramen till er!

Pia sa...

Hej Mia:)
Prøv kraniosakralterapi! It works:-)
Kram Pia

Anonym sa...

Ännu ett litet råd, pröva helt komjölksfritt, även du om du ammar alltså. Minst i en månad, det tar tid innan kroppen läker efter påfrestningen om de inte tål den. Väldigt vanligt! Lycka till
Fast det bästa rådet är ändå lyssna till din intuition och till ditt barn. Ni vet vad ni mår bäst av
kram
mamma till tre allergiska barn

Lisa sa...

Det låter jobbigt och första barnet ÄR jobbigt (oftast...). Vill minnas att jag bar runt första sonen i bärsele varje kväll tills han somnade och sedan fick vi försiktigt krångla oss ur selen och lägga ner honom (fortfarande i selen) i sängen, då sov han i alla fall några timmar... Så fort man tror att man lärt känna det lilla livet och dess rytm så ändrar de sig. Själv är jag ju inne på nummer tre och det är betydligt mycket smidigare än vad det var första gången. Men det är väl dags för ett utvecklingssprång nu tror jag. Din dotter är väl runt 2 månader? Mer mat? Tålamod och att acceptera att man inte får ha ett eget liv brukar vara bästa sättet att klara av första året...

Men jag har ett mer konkret tips för hur hon skall älska att bada. Se till att hon ligger i djupare vatten så att hela hon blir täckt och kan sparka fritt i vattnet utan att stöta i kanter. Hon skall vara så djupt i att till och med öronen är under vatten. Då brukar i princip alla barn älska vatten!

jenkan sa...

Hoppas verkligen att det blir bättre snart, jag vet hur du har det.. Jag var där bara för några veckor sedan och varje gång Novalie skriker sitt hysteriska skrik är jag där vid väggen igen och vill bara få bort hennes smärta. Alla kommentarer om att spädbarn skriker och att det går över hjälpte inte mig. För mig kändes det nästan värre för jag undrade istället vad de va fel på mig? För alla andra står ju ut...
Hur länge har hon varit skrikig? För kolik kommer ju ofta när dem är mindre.. Ammar du?

Nordlicht sa...

Lovely photo!
Carmen

Hus Nr.5 sa...

Åh Mia!!

Jag förstår precis hur du har det! Jag var nog oxå väldigt nära väggen ett tag när Bella var liten. Hon kunde gallskrika 3 timmar i sträck på nätterna.. Sen har hon aldrig varit den som sovit på dagarna. Det var max en kvart..sen var hon igång igen. Jag kunde heller inte gå ut med henne i vagnen...för då skrek hon tills hon tappade andan och jag fick gå med henne på axeln och vagnen i handen..*suck*

Men som sagt...det går över. Om ett tag sover hon hela nätterna, och du får chans att vila upp dig.

För jag vet hur det är. Karln jobbar...måste sova och är trött efter jobbet. Men att ta hand om en bebis ensam är ett heltidsjobb..utan rast. Jag har ju ingen anhörig som har kunnat hjälpa mig. De bor 50 mil bort. Men om du har nån släkting eller kompis, så ta hjälp av den. Du behöver få lite avlastning.

Jättesöt bild!! =)

Hoppas det ordnar sig!
Kram Verra

Jenkan sa...

Definitionen av kolik är att dem skriker 3 timmar per dag 3 dagar i veckan. Men den brukar ju komma 2-3 veckor efter födseln..

Vet inte om du läst på forumet, men där står det om olika "faser" kanske är en sån hon är i nu?

Vi kämpar på här hemma, jag går ju på "kolik-diet" nu och den gör ju att Novalie inte har ont. Men jag mår skit av att inte kunna äta så varierat och att konstant oroa mig över att jag ätit fel. Så därför försöker jag sluta amma och gå över till ersättning, men nu verkar det som om hennes mage inte klarar av ersättningen.. Om hon nu inte är i en fas, lite svårt att veta..

Anonym sa...

Man känner sig verkligen maktlös när de bara skriker och skriker.
Blir hon mätt ordentligt när hon äter? Det tog ettag innan jag kom på att min son behövde amma båda brösten för att bli mätt, efter det blev det mycket lugnare:-)
Prova bärsjal, (min räddning) värmen, närhetet och att känna dina hjärtslag är lugnande, dessutom har jag hört att det ska vara bra mot magont om de bärs i uppåtsittande position.

Sista tipset;-)
Om du inte har boken "växa och upptäcka världen" - köp den. Den går igenom barnets utvecklingsfaser och man får mer förståelse för vad de små liven egentligen går igenom.
Hoppas att det snart blir bättre.

StrandviksVillan sa...

Många tips du fått redan!
Mina är att låta henne sova små stunder på mage, tex på din mage eller över dina knän. Det brukar också vara bra med magmassage så att gaserna börjar röra på sig.
Här hittade jag en länk:
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/

Lycka till!

Frida sa...

Livet är tufft som småbarnförälder och BVC är som du skriver minsann inget stöd. Hoppas det blir bättre snart! Hittade igen sidan från Isabella-tidningen. Jag lär komma åter :-)

Helen sa...

Ååå, vad tufft ni har det du och Filippa, kommer ihåg känslan av att vara helt slut, ledsen och ensam med den skrikande bebisen (min man jobbade tvåskift). Hoppas verkligen att det är nåt som snart går över! Tyvärr har jag inga bra råd att ge men kämpa på det blir bättre (jag trodde inte jag skulle överleva vår äldste sons första halvår)
Kram, Helen

Anna sa...

Ett tips! Skaffa bra hörlurar så sliper du höra det värsta för det viktigaste i allt för lilla bebisen är närhet och en lugn mamma. Det fungerade utmärkt för oss. Det går över MEN är jobbigt! Stor kram Anna

Lycklig fru sa...

Mina barn har aldrig haft kolik, men dagar med knip i magen och otröstligt barn är nog dom flesta bekanta med.
Tipsar, som så många andra, om Minifom droppar och att låta bäbis sova på magen och även att bära barnet liggandes på magen över dina armar. Och magmassage!
Försök att få lite avlastning emellanåt också, så du kan få vila ut en stund, av någon kompis eller släkting.
Hoppas det vänder snart.
Kram

Anonym sa...

Vilken underbar bild! Kan nästan känne den goa bebis doften:) Hoppas att allt kommer bli bra väldigt snart...min vän hade en väldigt missnöjd liten kille till en början och barnmorskorna från Bvc gjorde flera hembesök för att reda ut problemet men ingen lyckades komma fram till att det bara var mer mat han behövde så hon la ner amningen och vips så fick dom en nöjd liten vän:) Kram från Anna

marika sa...

vilken underbar bild!

jag har ju tyvärr inga tips då jag själv går i väntans tider och vet inte alls vad jag har att förvänta mig....

men hoppas det ordnar upp sig för er!

vill inte se någon gå in i väggen.

men det jag tror är att man måste verkligen våga be om hjälp. be om hjälp om avbelastning för bara någon timme eller så, så kanske ni får vila.
sömn är så viktigt.

stor kram till er!!!!

kattis sa...

Tycker mig känna igen det där... Vår dotter är nu 11 veckor och eftermiddagar/kvällar är inte särskilt roliga. Hennes mage bubblar och hon har mycket gaser, spänner sig och verkar ha ont tills hon lyckas fisa. Hon får Sempers magdroppar men jag vet inte om det gjort någon direkt skillnad egentligen. Vi måste ligga ner och amma på kvällen annars bara skriker och spänner hon sig. Insåg till slut att hon ville sova i egen säng från 19 på kvällen och innan jag fattade det var kvällarna hemska, hon bara skrek. Kanske lugnar det hennes mage att få ligga platt ner? Numera är det oftast bara någon timme innan läggdags som hon skriker till och från, puh. Även om hon inte skriker timmar i sträck är det hemskt påfrestande så jag förstår hur du känner. Kommer du på något som funkar bra får du gärna höra av dig!
Kramar Kattis

Carol sa...

Köp sempers ersättning med bifidus på Apoteket, det funkar här! /lillafruluva

Anonym sa...

Babysitter som guppar, funkade utmärkt på vår dotter, som var otröstlig många timmar varje dag. Guppa var nästan det enda som hjälpte..

BBQ VILLAGE sa...

Vilken härlig bild ;)

Kram F

Ida sa...

Hej, prova akupunktur om ni får möjlighet. Vår dotter fick det och koliken försvann på 2 behandlingar, det var helt ofattbart. Ett litet stick mellan tumme och pekfinger som varade 1 sekund. På bvc får de inte rekommendera det men vi fick tipset av en dam som kom fram till oss på stan efter att ha hört vår dotters skrik. Minifom och olika former av kost år mig hjälpte inte oss ett dugg. Lycka till och kämpa på, det vänder.. Kram Ida