onsdag 19 januari 2011

Blomstra!



Några gröna fingrar har jag inte. Tyvärr. Just nu är jag glad om jag kommer ihåg att vattna våra blommor överhuvudtaget när typ det enda jag gör är att känna efter om det är bebis på g ;-) Och tack förresten för finfina söta hälsningar till magbilden och hjärtat i magen!

Men det ironiska och roliga är att just det där med att missa vattna har kanske gjort att jag fått vår orchidé jag gömde bakom gardinen i höstas att blomma om! Jag läste att orchidéer vill stå i norrfönster den varma årstiden och söderfönster den kalla vilket den har fått gjort, fått lite mindre vatten och voilá!

Mia

16 kommentarer:

MITT VITA HUS sa...

Tjusigt:)

Hoppas du mår bra idag, stor kram M

Camilla sa...

Visst blir man glad när man får dessa skönheter att blomma om. Jag har ett skrytexemplar som blommat om två gånger (en tredje är på gång) :D Men det är ngt speciellt med den, jag har ALDRIG lyckats tidigare. Vi fick den i inflyttningsblomma när vi flyttade in i huset, så jag misstänker att den är rätt påkostad. Men mitt knep är också att ställa den på ovanvåningen när den inte blommar för där uppe är mycket svalare (höst/vinter). När den sen blommar igen åker den ner här nere. Jag har den nästan aldrig i fönstret utan en bit ifrån :) Det verkar den trovas med, och minimalt med vatten :D

Ha en bra dag!!

Barn och Pyssel sa...

Hej

Mina står i samma fönster året om (väst) men de får nog vatten varannan vecka eller så.

Hoppas allt är bra.

Kram

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Ja orkidéer verkar trivas bäst om man "glömmer" dem ibland:)

Tänk..kanske mindre än 3 dagar kvar! Och inte längre än 17 dagar..för längre än två veckor övertid behöver man inte gå idag, för då sätter de igång en:D
Susanne

Susanne

En liten bit kaka ♥ inredning, mode, vardag och längtan efter en liten sa...

Så fint! :) Min ena orkidé har fått en ny stängel med knoppar på och då blir man STOLT!
Man ska inte pyssla med dem för mycket...jag vattnar mina kanske en gång i veckan eller ibland en gång varannan vecka. Bara skölja av dem under kranen, rinna av och ner i krukan igen :)

Kram

Lilla Kråkslottet sa...

Halloj! Hit hittade jag av en slump via någons blogg! Som så många gånger förr!
Va spännande med krabaten i magen! Lycka till! Du har väldigt fina bilder här!!

Cнaяloттε sa...

Nu blir jag nästan lite avis ;) Jag vårdar och försöker rå om mina.. Tills dom ser så ledsna ut att min sambo slänger dom! Lyckas aldrig få dom att blomma om :(

mali-mo sa...

Jeg har også en orkie ståene i et vindu, den blomstrer fast hver vinter ;) Tror det er lurt å ikke vannefo rmye ja, også gir jeg blomstergjødsel om sommeren ;)

Var sikker på at du var på sykehuset nå jeg ;) Sender gode tanker!

Stinas butik sa...

Vilken bild Mia, jag lyckas ju t.o.m. ta död på mina, det finns gröna fingrar hos dej!!!!
kram

Hanna sa...

Det var intressant det du skrev om orchideer och fönster.
Jag har bara norr och söder fönster här nere och har i många år försökt få dem att blomma om, utan resultat. Jag har alltid gett dem till mamma och fått tillbaka dem när de blommar. Hon sa då att det är för att du inte har några öster fönster. Jag satte dem i dotterns rum på övervåningen och nu blommar de om hela tiden.
Så jag funderar på om det ändå har mer med vattning att göra än fönster.
Ha en fin kväll.
kram
Hanna

Pia sa...

Hej vännen:-) Har det inte hänt nogot ennu? Den lille har det säckert allt for bra inne i magen, och nu vil h*n inte ut ;-) Her går det bra med lillemannen, han sover masse och spiser godt, så det er supert:-) Hoppas snart at din lille skat i magen snart har lyst til at komme ut och hilse på sin mamma och pappa:-)

KRAM Pia

Hem och Harmoni Marie sa...

Kul att den blommar, jättefin!

Jag passar på att kika in o lämna en lycka till hälsning ifall jag inte hinner innan det är dags... stort lycka till och varmaste kramen!
Marie

Mamma C sa...

Vilken lycka för dom är vackra när dom blommar.
Kram Mamma C

A home far away sa...

Lycka till med förlossningen, det kommer att gå toppenbra och snart får du möta det lilla livet!
Kram Gunilla i Singapore

Popprinsessan sa...

Vad spännande att det är så nära nu! Själv har jag ett tag kvar, även om jag också längtar supermycket!

Tycker att det är så kul med orchidéer, nästan alla mina har plötsligt knoppat sig och blommar som bara den. Och jag är inte heller känd för att ha några gröna fingrar. Men som sagt, det passar nog mig som är ganska kass på att vattna regelbundet...

Önskar dig en skön fredag!

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Haha, perfekt! Du kanske har lite gröna fingrar när allt kommer omkring. :)