söndag 11 juli 2010

One of those days..


Bild: Mia

Vissa dagar är bara Murphys lag med och spelar. Har märkt att jag är lite virrig emellanåt nu med bebis i magen och denna dag var exceptionell. För besök i veckan så tänkte jag baka (bra Mia, gör det när det är supervarmt) och börjar med att tappa margarinet i golvet. Smack, med "rätt" sida nedåt förstås.

Läser receptet noggrannt och addar ägget. Vänder mig om igen och ser att jag läst från fel recept. Sk*t, det skulle inte vara nåt ägg i kakan. Inget att göra åt, bara att gilla läget. Häller sedan hälften av mjölet på köksbänken och golvet när alltsammans egentligen naturligtvis ska ner i Kitchen Aid-skålen.

Kör en maskin tvätt under tiden och när jag ska hänga den dröser det massa vita flagor på badrumsgolvet. Vad 17 är nu detta? Fattar inget men hänger upp tvätten fundersam och undrar vad det kan vara för nåt fel. Mysteriet löser sig själv när jag tar påslakanet och ska hänga upp det, pang så trillar ett V i trä ut. Jag hade en stund innan lagt ned tavlorna på sängen från tavellisten ovanför sängen då vi ska göra en ommöblering där och inte uppmärksammat att bokstaven tydligen låg på påslakanet och tog med mig rubb och stubb till tvättmaskinen. V:et v a r vitmålat innan jag tvättade med betoning på var. I det här läget var jag lipfärdig och grinig som bara vi gravida kan bli, pressad som jag var redan med sabbade kakor i ugnen. Dessutom på en av årets varmaste dagar.

Jepp, så var min roliga lördagskväll medan maken var ute och roade sig på böljan den blå med grabbarna.. (Men kakorna blev urgoda trots ägg i, eller kanske just därför ;-)) Ikväll ska jag baka igen, nu i lite svalare luft tack vare regnet som precis dalat ned här hemma och måtte det gå bättre denna gång :-D Men först lite hemmagjord potatissallad och grillad choritzo, mums!

Mia


18 kommentarer:

Jessica sa...

Haha känner igen de dagarna! Men som en sade i en film jag såg, det är därför gud uppfann fler dagar! För att nästa skall bli bättre :)


Hoppas du står ut i värmen!

Kram Jessica

Peace of cake - Evelina sa...

Ja ibland funkar det bara inte...har börjat gråta för mindre av frustration :) Hoppas ni har en bra sommar!

Kram

Josefin - Krydda Livet sa...

Haha förlåt att jag skrattar men vad gullig du är. Mitt i allt elände så vill man ju bara flippa ur, sätta sig ner, lipa och tycka synd om sig själv. Men vad gött att kakorna blev goda ändå och hoppas det löste sig med tvätten. Jättefin bild. Du läskas :)

Kram

C. Tvillingmamma sa...

Jag sitter bara och ler.. när jag var gravid med tvillingarna kunde jag inte ens baka,varken fick eller kunde... Och inte är man mindre förvirrad nu i värmen,känner mig "gravid i huvudet" jag med :)

Camilla sa...

Apropå Murphys lag, den fick jag kännas vid på Ludwigs kalas för några år sedan, kaffebryggaren fick sönder och det var äggallergiska barn, ja allt som kunde gå fel gjorde det.

Nej, jag är inte ursprungligen från Strömstad utan min farmor är därifrån och har ett hus där jag varit i stort sett alla somrar i mitt 32 åriga liv, så halva Strömstad och halva Kungsbacka kan man säga.

Du har sådana fina bilder på din blogg , vad har du för kamera?

Kram Camilla

Smått och gott hos Lina sa...

Hihi men sötis då! Så ska man väl inte göra ;-) Fy för sådana dagar. Lätt att skratta åt efteråt men hemskt just då.

Kramar Lina

Jansson bygger hus sa...

Så bra at kakene smakte bra, håper du koste deg med de når de var klare :)

Jeg husker når jeg var gravid med Adam desember 07 og skulle bake en ny type matbröd som vi skulle ha til julskinka. Deigen var så kladdig, at når Mathias kom hjem sto deigen på benken og jeg lå på sofaen. Det ble ikke noe bröd, slengde hle deigen:)

Ha en god uke! Mvh ELin

Maleviks Rosenträdgård sa...

Nya dagar kommer :)
Håkan

Inspiration i vitt sa...

hej Mia, jaa ibland är allt uppochnervändavärlden hihi. Tur att allt blev bra till sist. Kram på dig och bebbe/Ingela.

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Ja, du där har vi alla varit på ena eller andra sättet. Bra då med ett inlägg så kan du läsa om det och bli glad en annan dag...
Hoppas kvällen blev bättre och dagen idag en annan sort.
Må så gott
/Karin

A House With A View sa...

Hihi, vad dråpligt det låter :) Kakorna (och skålen) ser dock jättefina ut! Tur att de blev lyckade mitt i allt kaos.

Hoppas du får en bättre dag idag!

Kramizar aka

Therése sa...

Hmmm, one of those days alltså. Kallas även lagen om alltings jävlighet.... inte kul när det händer men blir ofta något man kan skratta åt i efterhand! Tur att kakorna blev goda i alla fall! :-)

Kram Therése

Lilla gårdshuset sa...

Haha, ja det där känner jag igen sen graviditeterna. Inte kul just då, men sen.....;).

Kramis/Heléne

Wilda Stenlyckan sa...

Tack så mycket! :-) Ska bli så kul att se vad det är som gömmer sig i din mage! Mår du bra?

Hihi.. ja ibland är det inte lätt! Jag var sjukt förvirrad under en stor del av graviditeten och nu då jag ammar är det inte mycket bättre. Det är som sås i hjärnan, man kan inte stava, inte bygga meningar som förut heller. Men man ska inte klaga ;-)

Sköt om dig och magen!
Kram Sara

Ullis/Leva på landet sa...

Tänk så tokigt det kan bli ibland. Men det är ju just sådana misstag som kan göra att man upptäcker något mycket godare.
Kram Ullis

Bralliz sa...

Hej Mia!
Vilken söt bild, kakorna ser supergoda ut!
Ha en toppen vecka!
Kraaam Alice ♥

Min plats i solen sa...

Hej Mia!

Vissa dagar blir allting bara fel och man undrar i sitt stilla sinne om det hade varit bättre att tillbringa dagen i sängen. Under täcket och med lampan släckt. ;)

Det bästa är väl kanske att gråta en skvätt (om det känns bättre) och sedan skratta åt eländet (det känns garanterat bättre då) och ta nya friska tag. ;)

Vad bra att kakorna smakade gott! Det var kanske meningen att du skulle göra "fel". På det viset skapade du ju ett helt nytt recept. :)

Ha det så bra och sköt om dig! :)
Kram Lotta

Designtjejen/Emmelie sa...

Åhh.. stackare!! Hoppas att du har fått bättre dagar efter det!