onsdag 30 juni 2010

Midsommar



Övre bilden: Mia Nedre bilden: Martin

Midsommar firade jag och maken hos min familj i Strömstad där jag kommer ifrån. Hjärtat finns väl alltid kvar däruppe trots att jag bott i Göteborg i 11 år nu. Hit åker vi förstås med jämna mellanrum och insuper småstadens charm med allt vad det innebär. Kontrasten småstad mot det större goa sköna Göteborg är stor och säkert nyttigt att få uppleva båda delar tror jag. Om vi en dag flyttar upp vet vi inte idag, tankarna har väl fladdrat fram och tillbaka men det blir ett stort steg i så fall. Jag älskar båda städerna lika mycket tror jag, på olika sätt och då är det inte lätt att välja.

Och visst är det en vacker stad, det lilla San Fransisco som staden kallas på grund av sina branta backar, den friska havsluften och det saltaste vattnet i västerhavet. De söta gamla trähusen i Bukta, varma sandstränder, dyk från kala bohusklippor och ett myllrande sommarliv fullt av shopping och folk var man än går.

Gillar du shopping så är Strömstad kanon i det avseendet, staden är den fjärde största handelsstaden i Sverige och Norges tredje (plus att Norges mest välbesökta systembolag ligger i Strömstad). Och ska du hit i sommar m å s t e du till Koster, de västligaste bebodda öarna i Sverige och de vackraste om du frågar mig. Men bered dig på att det är trångt på Kosterbåten, det är m y e folk såhär års! Förstås värt en utflykt och här ska vi köpa hus när vi blir rika på Ellis Corner tänkte vi :-D

Så fick ni ett litet tips på västkustens pärla av mig!

Mia

15 kommentarer:

Peace of cake - Evelina sa...

Underbart! Älskar västkusten :) Synd att GBG inte har den typiska charmen bara! Grebbestad och Strömstad är absolut favoriterna...

Hoppas ni hade en bra midsommar!
kram

Skomakarstugan sa...

Har aldrig varit i Strömstad, men det var en fin beskrivning du gav så nu blir man ju lite nyfiken på att åka dit!

Själv bor jag i en "sommarstad" så jag hade väl kanske inte tänkt att åka till andra "sommarstäder" i år! Det är nog bättre att besöka sådana städer i september, eller nåt!;)

Hoppas ni blir rika på Elli's Corner snart så ni kan köpa ert hus på Koster! Husen där är väl inte direkt gratis... Hihi!

Kram, Annica.

Maleviks Rosenträdgård sa...

Strömstad e fint :)
Håkan

Therése sa...

Tack för din fina hälsning hos mig! Ja ibland blir det helt enkelt lite mycket på en gång... saker har en tendens att hända samtidigt har jag märkt.

Strömstad har jag faktiskt aldrig varit i men det låter som att det kan vara värt ett besök. :-)

Kram Therése

Nattmia sa...

Hela västkusten är underbar.. Eller faktiskt hela kusten runt Sverige är vackert... Här i Blekinge tex är ju kustremsan helt underbart vackert.. Alla ställen har sin charm :-)

Ha nu en bra dag..

Kram Mia

Stinas butik sa...

Så fin beskrivning och härliga bilder!
Kram

Maria sa...

Det ser verkligen fint ut! Jag har aldrig varit där men blir onekligen sugen efter din beskrivning!

Tack för åsikten om jordgloben. Det får nog bli så att jag låter den vara som den är...

Ha en fin dag! Kram Maria

Fröken Fräken sa...

Jag har haft turen att både semestra i Strömstad, och vara på läger på Kosteröarna. Lägret var i slutet av augusti, när alla turister åkt hem, men när vädret fortfarande är somrigt, så det var underbart. Vi var även ut med en fiskare för att få se på sälar, och följande dialog utspelade sig:

Vi -Åh vad söta sälarna är!
Fiskaren -Hm.. ibland kommer de jävlarna in i hamnen och har sönder fisknäten..

Alla gillar inte sälar, tydligen...

Hem och Harmoni Marie sa...

Visst är det vackert!
Jag spenderade ca en vecka av sommarlovet på Nordkoster varje år när jag växte upp.

Ha det gott, kram Marie

Nordingården sa...

Vackra bilder och fina semstertips!! Mari.

Jannicke sa...

et vakkert sted!! Klem J.

Jenny sa...

Hej Mia!
Åh det är så mysigt i Strömstad!
Syrran och hennes sambo har sommarstuga där o vi åker alltid dit o hälsar på varje sommar. (Fast i år måste vi bara få tag i en kattvakt först:)).
Fina loppisar finns det ju oxå i stan!

Kraam Jenny

Cathrin sa...

Strömstad är så vackert. Längtar allt som oftast hemåt (Göteborg) men hittade mannen i mitt liv i skåne. Och fick små skåningar (hjälp vilken dialekt de små liven har!!!) :)

Värmen är lagom kul när man är gravid. Men det är ju övergående. Min kusin sa försynt lite förståndigt till mig när jag höggravid klagade över augustivädret att det ju faktiskt är bättre att ha dem inuti än utanför magen när det är så varmt. Alltid något positivt... :)

Kram
Cathrin

Ingela la la sa...

Tack för tipset! Härliga bilder.

Hoppas att ni hade en fin midsommar.

Kram Ingela

Zondra Art sa...

Beautiful pictures!!!
Regards from Croatia.
Zondra art