måndag 17 maj 2010

Att sörja


Bild: Mia

Tusen tack till alla er som lämnat mig en söt hälsning, det värmer. Sorgen har tagit otroligt stor plats och blev en del av vardagen, något att kämpa emot eller kanske snarare försöka leva med.

Jag hade egentligen tänkt att lämna några råd till er som har någon som sörjer men jag väljer att avstå denna gång. Några korta tips är att ta hand om varandra, vänd inte ryggen till och låtsas att du inte ser, skicka en blomma, erbjud dig att komma med mat och hjälp till att städa! De två sistnämnda sakerna är sånt särskilt man värdesätter när man själv inte orkar.

Mia

15 kommentarer:

Peace of cake - Evelina sa...

Otroligt klokt inlägg... Och även om man inte sörjer utåt så finns det alltid på insidan, tankar som snurrar runt, runt. Skickar en stor måndagskram!

Hoppas du får en bra dag Mia :)

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så fina ord du skrev om din sorg! Och det är nog bra. Att skriva. Att dela med sig.

Sen kan man hoppas att ens nära har förståelse att se sorgen, och att ge det stöd man så innerligt behöver!

Kram till er båda
Susanne

Tina sa...

Varm kram till dig!!
Tina

Signe 1 sa...

Vackra och rörande ord i inlägget under! Ta handom varandra! Stor Kram Sofia

organic-lizzi sa...

De varmeste tanker & stoooor klem Randi

miolann sa...

En varm kram till dig. Milla

Tina sa...

KRAM ♥

Laila sa...

En stor varm kram till dig! ♥

En sak som jag tänkte på ang. sorg var att lyssna. Den som sörjer behöver prata. Man behöver inte komma med några lösningar eller
"glada hurrarop". Bara låna ut sina öron en liten stund....

Jenny sa...

Ett sånt klokt och vackert inlägg Mia,

Önskar dig en jättebra dag,

Kraam Jenny

Vita små hjärtan sa...

Så fint skrivet....
Kramar Agnetha

Nattmia sa...

Kloka ord..
Ibland vet man inte hur man skall hantera andras sorg och det är inte alla som vill att man kommer tex, har varit med om det, men bara man visar att man finns så tror jag det hjälper lite..

Kram Mia

Min plats i solen sa...

Hej Mia!

En stor kram till dig! Vi sörjer alla på så olika sätt men jag tror en gemnsam nämnare är att vi alla uppskattar värme och omtanke då vi har det svårt och livet känns obegripligt. Jag förlorade själv min lillebror några timmar efter förlossningen för många år sedan nu och jag önskar att jag kunde säga att tiden läker alla sår. Men det gör den tyvärr inte. Sorgen, smärtan och saknaden finns alltid där men den anpassar sig efter livet. Livet som går vidare vare sig vi vill det eller inte. Och tur är väl det för annars skulle livet bli outhärdligt och livet är ju alldeles underbart. Och de vi saknar, de som inte får vara här med oss - de glömmer vi aldrig och de finns alltid med oss.

Ta hand om dig!
Kram Lotta

Therese sa...

Alla har vi nog någon sorg i livet, man har mist en närstående vän eller familjemedlem. Viktigt är att se varje persons behov, alla sörjer vi på olika sätt. Som utomstående vän kan man bara ge sin värme och omtanke och sträcka ut en hand för den som vill prata.

Dona blogg sa...

Hej du!
Vet vad du går igenom. Jag tänker fortfarande på det lilla, lilla barn vi en gång miste. Ändå är det snart 18 år sedan... Tänker om inte om hade varit - hur hade vårt liv då sett ut osv.
Samtidigt är jag lycklig i nuet och så tacksam att vi efter det hände begåvats med tre söta söner.

Det ljusnar, det vet jag säkert.

Varmaste kramen

Annelie Johnsson sa...

Så sant! Ibland är ord överflödiga i sorgen, utan bara att veta att vännen finns, kan räcka långt. Att bara låtsas som om inget hänt, är nog det allra värsta.

Styrkekramar!!