tisdag 16 mars 2010

Styling + foto

DSC_8395.jpg

Bild: Mia

Har ni tänkt på vad fotograferandet har exploderat som hobbyintresse och att bloggvärlden faktiskt har en stor roll i det? Det var inte så många bloggar när jag startade i februari 2007 men idag är det en enorm siffra och den stiger allt mer. Jag märker att de flesta fotar riktigt bra och blir bara bättre och bättre. Utrustningen folk har blir allt dyrare och intresset allt större. Som hustru till en utbildad fotograf är det svårt att inte bli meddragen i det där och jag måste erkänna att jag tycker att det är kul.

Ska du inhandla kamera och tillbehör rekommenderar jag Scandinavian Photo (finns på nätet, Mölndal, Stockholm, Bankeryd, Malmö och även i Norge). Lite jävig är jag nog eftersom maken arbetar deltid där men faktum är att de är bäst och störst samt ger dig perfekt service helt enkelt!

Mia

39 kommentarer:

Husprojekt Drömhus sa...

ja, Vad säger man... en bild säger mer än tusen ord?? :)

Stjärnor & Champagne sa...

Och vi har dom som leverantör, hihi. Visst är det kul med allt fotande och alla fina bilder.

Kramkram Anne

StrandviksVillan sa...

Du har rätt i det att fotograferingen har växt enormt som hobby!
Själv hade jag en systemkamera redan 1995, och en massa andra modeller sedan dess, men det är ju så mycket enklare med de nya digitala och framför allt billigare.
Idag har ju även barn egna kameror, såna där pyttesmå med massor av pixlar :)

Snart ska jag ut på ett fotouppdrag och är väldigt nervös, men det ska bli kul och lärorikt. Hoppas så klart att det leder till fler chanser :)

Ha det så bra!
Du har alltid jättefina bilder i din blog!

Anna sa...

Håller med dig om att många bloggare har blivit bättre och bättre på att fota. Kan vara kul ibland och se när man går tillbaka i olika bloggar att se hur fotandet har utvecklats!

Även jag är en Scandinavian Photo fan sedan jag köpte min först systemkamera för ca 10 år sedan. Bara en sak som jag har att beklaga mig genom åren. De sa att det inte gick att göra något åt ett "ihoptryckt" objektiv. Dock lyckades min make "trycka ut det" igen och nu fungerar det som vanligt. Annars är pris och service kanon där!

mi-rachel sa...

så kjekt å lese innlegget ditt.
jeg liker dine bilder:)

Linruz sa...

Älskar din blidet Mia och JA jag tror att du allt för självkritisk.
För mig handlar bloggandet till storsta del att fömelda en känla genom mina bilder.
Tack vare boggandet har jag utvecklats och strävar ständigt mot bättre bilder.Vilket jag tycker är otroligt roligt.
Ta hand om dig nu .
Kram Lina

Marits vita skrin sa...

Jag tycker att du tar jätte fina foton. Jag trodde faktiskt att det var din man som fotade till Ellis, Ouups. Det var en komplimang;)

Men visst har du rätt. Fotningen har blivit en ganska stor grej på bloggarna. Det är ju det som gör det tycker jag.
Jag får gåshud när jag tittar tillbaka på mina värdelösa bilder, huva.

Kram på dig
Marit

Fyra årstider ♥ Fotoblogg sa...

Mia jag säger det igen..du skulle kunna jobba med fotografering..du är jätte duktig både på det och styling.
Kram Lotta

Jannicke sa...

Jovisst er du både fantasifull og dyktig!!
Rett og slett kjempeflink!

Bildet i dag var nydelig! Elsker den tallerkenen...

Klem søs

Fröken Machuna sa...

Kanon fin bild på ngt så "enkelt"

Fröken M

Heidi {FruFly} sa...

Nydelig bilde, jeg synes du er en knallflink fotograf, Mia! Og jeg tror du har helt rett i at blogging har økt veldig fotointeresse- og kunnskaper hos folk flest. Det er jo kjempegøy å kunne formidle seg på et bra sett! Klem H

Designe sa...

Superfint! Ja, visst har bloggarna exploderat!...nu är det mer vanligt än ovanligt! KUL! Ha en fin dag! Kram :)

Maria sa...

Hej, jo jag håller helt med. Jag kan ju bara se på mig själv vad jag utvecklat och hur intresset för fotografering växt. Dock är jag dålig på alla "regler" som finns, jag går på känsla även om jag någon dag har tänkt gå en ordentlig fotokurs.

Ha en fin dag!
Kram Maria

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Du tar ju underbara foton! Så du ska vara supernöjd.

Och intresset ökar. Vill så gärna gå en kurs, och köpa ny systemdigitalkamera. Måste få ändan ur bara:)
Susanne

Carina sa...

Hej

Dina bilder är alltd bra.
Själv har jag alltid tyckt om att fota, men tyvärr är ekonomin inte så bra att man kan köpa sig en bra kamera.
Min är från -04 så du kan ju tänka dig vilken megapixel det kan vara.
Men när jag har vunnit några miljoner så kommer nog jag också att köpa mig en bättre kamera.

Ha en bra dag
KRAM

Gunn sa...

Det er sant som alle de andre sier,du tar superfine foto.

Jeg må bare si at det er herlig å kunne slå på PC`n og her inne finner man en uendelig verden av dyktige og inspirerende fotografer.

Ha en deilig tirsdagskveld!

Klem fra meg:)

Bygatan sa...

Hej!

Tycker du ska vara nöjd 10/10! Dina bilder är jättefina.

Jag skull gärna vilja ha en systemkamera men har ingen ekonomi för en sån just nu, den kostar trots allt en del. Jag lånade en för några bilder för att prova på, och det var stor skillnad att fota, det var riktigt kul.

Nog har det exploderat inom bloggvärlden, numera kallar sig alla möjliga stylister och fotografer....hos en del skulle det nog bara stanna vid en dröm, tyvärr. Men man lär prova på innan man vet:)

Ha en fin kväll! Kram Lena

Hem och Harmoni Marie sa...

Du tar super duper fina foton! Och stylar väldigt bra....
Jag har också upptäckt detta med vit bakgrund, det gör väldigt mycket plus att jag känner att min blogg inte svävar ut i massa färger.
När jag ska ta mina foton så bär jag fram ett vitt litet bord och ställer framför städskåpet i köket.. hi hi. Där får jag bra ljus men vilken procedur det är :)

Ha det gott, kram Marie

Vardagslyx sa...

Jag håller med!:)Köpte min första systemkamera där för 15 år sen(!)och de är både kunniga och servicemedvetna!

Känner igen det där med att man är nöjd med var tionde bild... Men dina bilder är verkligen jättefina!

Kram Pernilla

Camilla sa...

Fin blogg och underbara bilder!!!!

Kram Camilla

Ljuva Lantliv sa...

Åh så vackert! Tycker du är fantastisk både på att styla och fota. KRAM Anna

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilken lycka att ha en man som är fotograf! Det ena som slår högre måste vara att själv vara det... *hihi*. Skulle vara sååå skönt att ha någon att fråga om alla funderingar och frågor man har. Du är heeelt otrolig på att fota!
Kram/ Anna

Bralliz sa...

Heej Mia!
Ååå, jag älskar den där bilden!
Vilken supersnygg brandsläckare ni har :-)
Kraaam Alice ♥

A home far away sa...

Du är ju enormt duktig på att både styla o fota! Och vilken dröm att ha en man som är fotograf, där kan du ju få massor av fina tips:)

Men visst är det så att man är självkritisk, det är inte alltför ofta som man blir nöjd med det man fotat:)

Ha en fin dag!
Kram Gunilla i Singapore

Ingrid sa...

Ja visst var det fint? Passar män i de flesta åldrarna, till ett väldigt bra pris dessutom.

Jag håller med om att fotografering har exploderat, de flesta är numea amatörfotografer och jag önskar faktiskt att jag var en av dem. Men jag är inget vidare bra på att ta kort, eller nånting kreativ alls heller för den delen. Jag får nöja mej med att vara bra på andra saker :)

Hoppas du får en väldigt fin dag!

Smått och gott hos Lina sa...

Ja visst är det så, och bloggarna är så inspirerande också just tack vare bilderna.
Du tar jättefina bilder, som den du visar t.ex.
Kram Lina

Idas och mina drömmar sa...

Hej Mia! Dina bilder är alltid så fantastiskt fina, och ger mig mycket inspiration.

Det är ju ni "gamla" bloggare som har fått fart och inspirerat oss nya till fotografering.

Kram Jessica

LILLSNÖRPA sa...

Du har helt rätt! :)

Noamaja sa...

Ni verkar ha så härligt ljus i ert kök! Åh, jag älskar Olsson & Jensens saker! Har en väninna som också är återförsäljare av deras saker. Älskar att shoppa där med henne *fniss*

Hoppas att ni har det bra!

Psst. har du kollat mina inlägg på sistone? Gör det;-)

Kram,
A

ANETTESHUS.COM sa...

Nyyydelig bilde, Mia!! Takk for tips! Jeg ønsker meg et macro-objektiv!! Noen tips om hvilket som er bra?! (jeg har et canon-kamera)

Klem klem
Anette:)

Tigris Predikantan sa...

jag försöker fotografera fina bilder (hobbyn sen länge) men då först försvann min kamerabatteriladdare och sedan själva kameran (inte stulna, de finns här i huset men var?) så kan jag bara ta bilder med min dåliga mobil. Trist, finns så mkt fint man vill ta kort på!
:)

Matilda K sa...

Hej Mia

Ååå, så länge sedan jag besökte dig, har massor att läsa ikapp. Hoppas allt är bra med dig! Vackra saker och bullarna ser väldigt goda ut : )

Kram!

HUSnrNIO sa...

Fint foto och bra tankar kring forograferandet. Ha en trevlig onsdagkväll.

mammaxtre sa...

Bilden i detta inlägg är fantastiskt fin. Jag skulle vilja köpa mig en bra kamera och lära mig att ta fina bilder. Idag tar jag bättre bilder med min mobil än med mina kameror :-)

Annika sa...

Hejsan på dig!
Tackar för din inspirerande blogg med mycket fina bilder.
Du fick mig att äntligen få köpt 2 VITA brandsläckare. Jag är supernöjd.

Kram Annika

Mira sa...

Jag tycker det är så snyggt när bilderna blir sådär vita o fräscha! Ja, det verkar som det har ökat, mannen sa till mig : "ska vi inte åka o kika vad de har på scandinavian photo" (göteborg) o så kom jag ut därifrån med en systemkamera. Jag har inte ångrat det, men jag håller med, alla kort blir ju inte bra, men det är ju strålande att man kan testa o lära sig via att ta mycket bilder. Kul att höra att din man jobbar lite där. De är verkligen duktiga på det de säljer. Jag har varit supernöjd vid alla mina besök där (avslöjad att det varit ett antal gånger.. hihi! )

Kram/Mira

Mamma C sa...

Du har jättefina foton som du visar och du styler till det perfekt.
Kram Mamma C

Anna sa...

Absolut, fotograferingsintresset har ökat lavinartat, särskilt i bloggvärlden.
Tycker du och Martin tar helt fantastiska bilder. Skulle gott "anlitat" er om vi skulle behöva fotograf(er)

När jag startade min första blogg i m ars 2007 lade jag bara in bilder lite på måfå, men nu så photoshoppar jag och beskär för glatta livet.
Och nr.1. på min önskelista inför 30-årsdagen är inte helt otippat en systemkamera :-)
kramar,ANNA

Tina sa...

Jag håller med förgående talare!!!
Underbar bild!!!!
Hoppas du mår bra & att du får en underbar Torsdag!
Varm kram till dig
Tina