måndag 22 mars 2010

Arn



Bilder med tillstånd från TV4. Foto: Erik Aavatsmark/TV4.

Såg ni Arn på bio? En berättelse värd att se, bäst på bio förstås men nu ikväll börjar den sändas i TV4 som miniserie i 6 delar.

Arn baseras på Jan Guillous böcker om tempelriddaren Arn (Joakim Nätterqvist). Han föds på 1100-talet på gården Arnäs i Västra Götaland och råkar som liten pojke ut för en olycka som gör att han hamnar i koma. Hans föräldrar ber då till Gud och lovar honom om Arn får leva ska han bli en av Guds tjänare. När Arn vaknar upp ses det som ett mirakel och han sätts i kloster och lär sig av broder Guilbert att hantera pil och båge. Han faller för den vackra Cecilia (Sofia Helin) som sjunger i kyrkokören men de skiljs åt när han ger sig av till det heliga landet för att tjäna som tempelriddare i striden mellan kristna och muslimska. Deras kärlek sätts på hårt prov och när Cecilia sätts i kloster ser deras framtid tillsammans allt annat än ljus ut.

Se bland andra Bibbi Andersson, Michael Nyqvist, Lina Englund och Gustaf Skarsgård i Arn ikväll, TV4 kl. 20.

Mia

9 kommentarer:

Mamma C sa...

Ska se, har inte sett filmerna
Kram Mamma C

Nilla sa...

Jag har sett filmerna och ska se på tv ikväll! Spela in också tror jag! :-)

Lilla gårdshuset sa...

Mmmm säger jag för filmerna om Arn. Har också nämnt dessa underbara filmer på min blogg idag. Ska titta kan jag lova;).
Kramis/Heléne

Frida sa...

Åh tack för tipset! Har sett filmerna och bara älskar dem så ikväll ska jag sitta bänkad! :)

Måste bara säga att jag precis hittade din blogg och bara älskar den! :)

Hoppas du har en fin måndag och att du har fått en fin start på veckan!

Designing good life - Sarah sa...

Har bara sett första filmen så det blir perfekt. Tror att detta blir en film som gör sig bra på TV också. Gillade inte alls hur dom hade förlängt Stieg Larssons filmer som började i lördags...

Livs Lyst sa...

Den filmen har jeg ikke sett jeg.... Hm... kanskje den er verdt å se?!!

Ha en fin kveld!
Hilsen Liv

jakt,skor,barn,inredning sa...

Här blir det ARN maken och jag är riktiga fantaster. Nilla

Dona blogg sa...

Man och barn sitter framför TV:n, men jag kikar hellre in hos dig :)

Hoppas du mår bättre.

Varm kram!

Therse sa...

Arn-filmerna hade precis kommit när jag träffade min nuvarande sambo, och den första av filmerna var den första bion vi var på tillsamamns :)