söndag 3 januari 2010

Vargavinter



Bilder: Mia

kallar jag det när vi åkte från -8,5 till -22 och vi rent bokstavligt talat
körde in i ett vinterlandskap från vår 1-centimeter-tjocka snö/is här hemma till närmare halvmetern i norra Bohuslän till min familj i nyår. Urmysigt och så otroligt vackert men jag skulle nog gärna vilja se den mängden här hemma också. När vi väl reste hem igen kom vi hem till några centimeters knarrande snö och snöfall så hoppet finns ju :-D

Nån som däremot i n t e gillar vintern är vår stackars bil som vanligtvis troget kämpar på i ur och skur men den kalla kylan gillar han inte! Han ville inte starta en av dagarna där uppe så vi fick låna mamma och pappas garage tills vi reste hem igen.. Ett garage byggt på -50-talet och på den tiden inte gjort för en Passat kombi-storlek, stackarn stod med näsa mot vägg och rumpa kloss-an mot dörr. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum :-D Nästa bil blir med motorvärmare, sanna mina ord. Skönt att det "bara" var batteriet som behövde pensioneras och inte nåt värre ;-)

Som ni märker är inte jag klar med jul och vinter medan många andra bloggerskor slängt ut både jul och vinter efter nyåret. Nix, julen varar till trettonde och vintern, den tänker jag inte göra mig av med förrän tidigast mars :-D


♥ Mia

29 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Så vackra bilder. Det har verkligen varit riktigt kallt i många dagar. Vi skulle inte klara oss om vi inte hade motorvärmare i våra bilar, har inte heller möjlighet att åka buss så det måste funka att starta dem i ur och skur.

Kram Ullis

Mamma C sa...

Härliga bilder på ett vintervitt Sverige.
Kram mamma C

Rosemary and Thyme sa...

Vakre bilder!
Ha en fin kveld
Klem Tove

Vintage House sa...

härligt när det äntligen är vinter händer inte allt för ofta i södra sverige. ha det så gott kram kram

Théa & Linnéa sa...

Låter som en mysig resa. Jag håller med om att vintern gärna får vara till mars om det får vara vinter och inte allmänt grått klegg. Men julen är jag sugen på att slänga ut, knepigt nog...
Ha det gott
/Karin

Allt o Inget Med Jeanette sa...

Vintern är ju verkligen vinter i år!! Så härligt!

Jag har gärna vinter ett tag till Till sportlovet v.8. Sen kan det bli lite vår, om jag får välja!! :)

Kram Jeanette

Signe 1 sa...

Tackelitack! Den är så fin och kommer passa kanon på byrån i sovrummet:-) Kram Sofia

jakt,skor,barn,inredning sa...

Ja nog är det rackarns kallt allt. Vår bil tror jag njuter som faktiskt har en carport sen 6 veckor tillbaka att få rulla in i. Nilla

Mimmi sa...

Vilka fina bilder du har tagit! Ja, bilar är en följetong... Vi har som tur ett garage nu, så vi slipper skrapa rutor eller frusna bilar. Men skottningen kommer vi ju inte ifrån! :)
Kram

kardemumma sa...

Just nu har vi ca.8 grader och det är alldeles lagom och massor med snö! Men dom har lovat kyla igen tyvärr!
Vackra bilder du visar!
Kramar C

Elsa och Helena sa...

Hej Mia! Jag är nog inte klar med vintern heller...här har det snöat för fullt och granen den står kvar:)

Kram Helena

Evelina sa...

Ja lite snö här i vårt slaskiga Göteborg vore inte fel...i mitt älskade Värmland ligger det närapå 50cm :)

Kram Evelina

Nattmia sa...

Julen, förutom tomtarna, får stanna till tjugondedag Knut hemma hos oss med..
Vintern utanför är visst härlig när den är kall men lite värme längtar jag efter nu minsann..

Kram Mia

EN INREDOHOLIC sa...

Vackert!!! Jasså du är en riktig jultjej ;) Här har den åkt ut!! Passar på att önska dig en god fortsättning på det nya året!

Kram
Jannice

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så vackert!
Skönt att ni haft det så trevligt med lite snö också i vinter! Jag unnar alla sörlänningar det då och då:)

Jag har städat ut julen från stugan. Vi kommer nog inte dit förren i februari nästa gång, och då är det skönt att ha det gjort:)

Hemma har jag jul än. Eller det är bara belysningen som är kvar. Och lite textilier i köket. Det får vara kvar till på onsdag. Då ryker det:)
Kram Susanne

Styling a`la Anna sa...

Vi kan väl göra oss av med hala vägar och kalla bilar i alla fall?? Nåja jag håller med om att det i övrigt är härligt med den vackra vinter, och granen får stå ett par dagar till...den e ju så söt...;-) Och stjärnorna lyser upp så fint...vi får väl se hur länge de får stå där..

Ha det gott!!

Tezz från Kungens Kurva sa...

Det såg otroligt kallt, men väldigt fint ut! Själv är jag tämligen färdig med jul och nyår, känns som att tomtar och annat gjort sitt hemma hos mig för den här gången. Men de är ju ganska mysiga ändå... :)

Anna sa...

Vilka underbara bilder, som ett vintervykort, det bästa av allt är att det verkligen ser ut så här nu :-)
Passar även på att önska dig en riktigt god fortsättning, kikar in i din blogg i stort sett dagligen.
Har även hittat en hel del fint i er butik som jag ska få tummen ur att beställa... :-)
kramar från Anna

kjersti sa...

Vakre bilder....:)!
Her forsvant julen i dag, men jeg er enig med deg; vinteren kan vare leeenge;) Elsker det!

Klem Kjersti

Bygatan sa...

Ja visst har vi riktig vinter, en sån som man kommer ihåg från det man var liten!

Vackra bilder!

Ha en trevlig kväll/ kram

Stjärnor & Champagne sa...

Ja herregud vilken skillnad både på grader och snö. Psst här är en som har slängt ut allt utom ljusstakarna i fönstrena. Hihi kan se framför mig hur bilen har klämts in Mia....Ha det gott vännen.

Kramkram Anne

Ljuva Lantliv sa...

Känner igen det där med bilen. Vi satt på parkeringen utanför matbutiken med en bil som inte startar i söndags. Vackra vinterbilder!! Kram Anna ♥

Hannis sa...

God morgon,god morgon!
Underbara bilder!
När det är snö och solen skiner då tycker jag om vintern.

Har sparat adventsljusstakarna för mysets skull annars har det mesta åkt ut=))

Ha en bra dag/Kram Hannis

johanna sa...

Hej
A 22 är kallt men det är ju så vackert när det riktigt gnistrar ute.....
God fortsättning
kram

VITA NYANSER sa...

Hej Mia! Fina vinterbilder! Tråkigt med bilkrångel, ....bilar kräver man liksom att de ska starta och gå i ur och skur och trots att man vet att de går sönder eller kräver omsorg så blir man lika besviken varje gång något sånt inträffar, stackars bilar...= ).

Ha det bra!
Kram L-L

ANETTESHUS.COM sa...

Nydelige vinterbilder, Mia!! Så herlig:)

Klem
Anette:)

organic-lizzi sa...

Det er et must at bilen starter når man først har den... Godt det var en annen å bruke der da:-)
Så jo nærmere du kom Norge jo kaldere ble det...
Vi tror nesten ikke dette er sant! Det gir seg liksom ikke.. Glad jeg skal en tur til Skåne i slutten av uken å tine opp leddene mine:-)
Nyyydelige bilder...
Kooos dag & Stoor klem Randi

Fyra årstider ♥ Fotoblogg sa...

Hej söta Mia
Vilka bilder du bjuder oss på. Saknar våra mysiga mail och jag ska maila dig snart. Vill gärna prata privat..om livet du vet:-)

Har haft det så rörigt ett tag med att öppna eget..tar lite tid att landa. Jätte mycket att lära sig..men jag tänker ofta på dig.
Ha det gott
Kram Lotta

mammaxtre sa...

Julen har åkt ut idag, eller snarare upp på vinden. Vintern får gärna stanna. Härligt med en vinter som är värd namnet, tycker jag.
Ha det gott!