lördag 5 december 2009

Lussekatter med vit choklad

DSC_4678

Jovisst blev det äntligen lussekatter även hos oss trots att jag fick springa till Ica några gånger och jaga kesella ;-) Som jag skrev tidigare skulle jag testa att peta in lite vit choklad i några stycken, vågade inte göra fler än två utifall att det skulle smaka sk*t. :-D Å vad gott, verkligen nåt att göra igen för oss som tycker om vit choklad, vansinnigt gott! Jag uteslöt dock russinen då men maken tror att det inte är så dumt det heller. Var tveksam till kombon saffran + vit choklad men toppbetyg +++ Men vanliga lussekatter är inte så dumt det heller..

Lägg märke till de cirkus hundra plus år djupa hacken i vårt gamla klaffbord, tycker det är såå charmigt att mina förfäder suttit vid samma bord för många många år sedan. Ljuslyktorna och vasen finner du i
butiken.

Tillägg: Har fått frågan om hur jag gjorde. Jag använde receptet i Vinterns söta men ta ditt vanliga lussekattsrecept, hacka vit choklad grovt och tryck in bitarna lite här och där när du format kissarna. Hur mycket man använder är helt efter smak, vill du att de ska smaka mer choklad tar du lite extra, vill du bara ha lite grann tar du lite mindre.


24 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Ser mumsigt ut!

Trevlig andra advent!
Kram Lina

Hanna sa...

så fint det ser ut och gott låter det.
Kram
Hanna

Beate sa...

mmm, det høres kjempegodt ut. spennende med sjokolade i lussekattene. det har jeg aldri prøvd!

ønsker deg en fin kveld
klem Beate

Mamma C sa...

Så himla sugen jag blir nu. Måste inhandla saffran nu.
Kram Mamma C

Södralycke sa...

Mmm, låter smarrigt värre! Måste testas :) Jag tror inte att kuddarna från Citygross fanns i fler färger, och har för mig att de kostade 59 eller 69kr styck.

Kram!

Det ljuva livet i stan sa...

Hej Mia,

Åååh, vad gott det lät med vit choklad i saffranslussekatter ... kanske något att testa!!

Trevlig andra advent imorgon!

Kram Frida

Hjärtan och linfrön sa...

Å vad gott! Hur mycket choklad ska man ta? Vore kul att testa!

Kram Emma

Ullis/Leva på landet sa...

Det blev vit choklad i våra också. Vi struntade också i att ha russin men det fick bli lite pärlsocker som dekoration i stället. Håller med dig om att det var jätte gott.

Kram Ullis

Nattmia sa...

Låter spännande att peta i vit choklad.. Gjorde du annars lussekatterna som vanligt men bara tog i vit choklad med?? I bitar?

Kram
Mia

Jannicke sa...

Nam!! Det hørtes godt ut! Dere svensker er så dyktige på å lage lussekatter!! Tror jeg skal prøve å bake noen jeg også ;o)
Klem J.

Anna sa...

Vitchoklad i lussekatter låter som något man borde pröva. Börjar få en lång lista på saker som behöver prövas nu =).

Karin A sa...

Mums! Det både låter och ser jättegott ut. :) Ha en mysig dag! Kram från Karin

Huset på kullen sa...

Ser gott ut. Jag bakade också lussekatter igår med kesella i. Dom blev supergoda, dock inte speciellt snygga =)

Ha en bra 2:a advent! Kram Linda

Tiril sa...

Tror det er lite brukt med lusekatter i Norge, det er typisk svensk, men de ser både fortryllene og gode ut.
Ha en fin advendstid

Blogg by Maliin Stoor sa...

Härligt med lite Julbak!

Bordet = ljuvligt!


Må gott


Maliin

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Jag brukar alltid göra saffranslängd med vit choklad på julen. Så ruskigt gott att jag kan äta upp en hel längd själv :D

Hoppas du mår bra, kramkram!

Filippas vita sa...

Åh, vad gott det verkar med vit choklad i, det måste jag testa. Fast sambon är inte så förtjust i saffran, men om det är choklad i så tackar han nog inte nej.

♥ Fyra årstider sa...

Det såg verkligen gott ut. Ser att du har stora bilder idag. Fint. Jag önskar med större bilder på min blogg...ska bara lura ut hur man gör.

Hoppas att du har haft en bra dag. Jag har fyndat i en liten gårdsbutik.
Kram Lotta

LOTTA sa...

Mums, det låter verkligen jätte gott! Nu har även jag hittat in till din blogg, den är jätte fin, mysiga bilder. Kram lottashome.blogspot.com

Karin Rosa maränger sa...

Vi bakade också lussekatter för några dagar sen, också med vit choklad i för fösta ggn. Så himla gott det blev!

Anna Fredag sa...

Åh, jag kan tänka mig att det blir jättegott! Vilket bra tips! Kram!

Jenny sa...

Hej Mia!
Det låter o ser jättesmarrigt ut!!

Ha en härlig dag:)

Kram Jenny

Villa Nordåker sa...

Sådana lussebullar har jag bakat de senaste 3-4åren, mycket godare än vanliga lussekatter.
Jag använder ett recept från Arla.

Kram
Malin

Dagny @ Beautiful Living sa...

Oj, med hvit sjokolade!! Så fantastisk! Ser supergodt ut! Tusen takk for kjempekoselig kommentar om min nye datter, Stella Josephine. Indie Othilie er stolt storesøster :)