söndag 22 november 2009

Flowers in a bowl


Bild: Mia

Ett tips för nästan utblommade hyacinter är att klippa bort det fortfarande friska och lägga dem tillsammans med någon annan blomma eller helt allena i en skål med vatten. Jag tycker alltid det känns lite störande med halvt om halvt vissna buketter (det är väl inte bra ur Feng Shui-synpunkt heller) men synd att slänga det som ser bra ut och då känns det här som en alternativ lösning ;-)

Dagens tanke - varför kan man få flera positiva synpunkter om något men det man ältar är de negativa? Varför är det så mycket lättare att ta åt sig av det negativa än det positiva..




28 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Bra tips! Och lite blommor piggar ju verkligen upp en dag som denna...jösses vad det regnar.

Nu har jag lagt en order hos EC... kunde ju inte motstå te- o kaffeburken.

Kram Marie
PS. Känner så väl igen mig i att det är negativa saker som liksom sätter sig fast i huvudet... men efter en stund processande så brukar det släppa...

Nordingården sa...

Så vackert och enkelt. Blommor i en skål. Finare än i vanliga buketter tycker jag. Så mycket fint du har i din butik, och det diskmedlet och gröna disktrasan jag köpte av dig kommer fram nu i jul, snygga färger och så goddoftande diskmedel...

Neagtiva saker gör en ledsen o sårad. Kanske orättvist bedhandlad. Därför måste man älta för att kunna gå vidare. Positiva behöver man inte älta, dem suger man åt sig och lägger sig som bomull runt själen... Söndagshälsn fr mej till dej!

Hannis sa...

Visst är det konstigt med hur man i bland fastnar i negativt/positivt.
Och förstås nappar åt sig av det negativa...
Det är en sån där ständig känsloträning känns det som=))

Vackert med blommor i en skål.
Och ett bra sätt att spara dom lite längre.

Kram Hannis

mitt skärgårdsliv sa...

Vackert!! Bra sätt att behålla blommorna så länge som möjligt! Ha en bra söndag!

Jannicke sa...

..et godt spørsmål! Jeg tror det er en "jentegreie".. vi jenter er SÅ utrolig sårbare for kritikk, og SÅ utrolig vanskelig for å ta til oss gode ord... vi må skjerpe oss ;o)

Nydelig med slike blomster i hjerteskål!!

Klem J.

Sol sa...

Lekkert,enkelt og stilrent. Jeg har også en liten skål med to nydelige roser i en skål på bordet foran meg ;-} Det skal ikke mer til. Vakre julepyntbilder i innlegget under!

Det ljuva livet i stan sa...

Hej Mia,

Din tanke är så tänkvärd och rätt ... så funkar jag precis ältar det negativa, inte det positiva i livet ... tyvärr!

Gillar också tipset med blommorna, gäller väl även där ... ta hand om det fina i livet och släng det dåliga ... nu fick jag allt till det :)

Kram Frida

Stämningsfullt sa...

Hej!
Ja vad dumt egentligen att man fungerar så....
Så fint det var med blommorna i skålen!
Kram!

Sjabbig men chic sa...

Mycket bra lösning och väldigt söt skål tycker jag.

Kram Lisa

Smått och gott hos Lina sa...

Fint! Och ett bra tips! Skålen är så fin också.

Kram Lina

♥ Mittvitahus ♥ sa...

En klok dagens tanke och ett vackert tips så klart:)
Ha en fin fortsatt söndag Kram Mia

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Ja, så brukar jag också göra med olika blommor när de börjar "sloka". Dina blommor ser ut som en härlig vårbukett i det trista vädret!
Blogghälsningar
Carin

Maliva`s verden sa...

Takk for tipset, vakkert!Koselig blogg du har også..kommer på besøk igjen jeg:o)Klem fra Maliva

Sari sa...

Vilken vacker blomskål!!

Ja, varför tar det lilla negativa över det stora positiva...? Jag har också frågat mig själv det många gånger...
Ha det så bra!
Kram Sari

erica mamma och fru sa...

hej hej alla! Åh jag ÄLSKAR Julen=) Har börjat göra det mer och mer nu på slutet allteftersom barnen blir äldre...

Jag har suttit och gått igenom fjolårets bilder från allt julstök och pyssel och jag blir SÅ inspirerad!

Igår var jag och storhandlade inför jul, alltså ljus, växter, servetter, presentpapper osv osv. Sedan på kvällen slog jag in massa paket. UNDERBART!
Jag har börjat blogga massa om julen. Lägger ut massa inspirationsinlägg/bilder varje dag bla från förra julen men även allt nytt! Missa inte det!

Ikväll ska jag och sonen baka saffransbiscotti=)

Kram från mig!
http://erica.myshowroom.se/

PiaMaria sa...

<3

Karin A sa...

Fint tips Mia! Just hyacinter har en tendens att vissna lite ojämt. :) Underbar färg på rosorna också.

Ja, vi är nog många som känner på samma sätt. Vet inte varför vi reagerar men tycker att Mari hade en bra förklaring.

Kram från Karin

Hjärtan och linfrön sa...

Bra fråga.... vi är ett klagande folk sägs det. I ärlighetens namn, så tror jag att vi mår lite bättre av att få klaga. När vi klagar inser vi att det faktiskt inte är så illa som vi kanske trott..? Dessutom blir det en ond cirkel. För varje neg tanke får hjärnan ett minustecken att minnas och när minusen blir fler än plus, lär sig hjärnan att tänka neg i första hand. Det är det den är bäst på.

Sjukt, men sant! Enda sättet att bli mer positiv i grund o botten är att servera hjärnan en väldans massa plus. Så vännen, sätt igång! ;)

Kram!

Vardagslyx sa...

Enkelt och fint. Tack för ett bra tips!

Kram Pernilla

livet på utanäs sa...

Hej !

Vilken vacker bild och bra ide , så fint =)

Ha nu en fin vecka !
Sussi O

Jenny sa...

Hej Mia!
Vilken bra dagens tanke, varför hänger man upp sig på det negativa mer än det positiva?? Känner igen mig i det..

jag läser gärna reklam om Ellis här på din blogg! Vill ju se alla fina nyheter som kommer in i butiken:)

Ha en bra dag!

kram Jenny

Linruz sa...

Tänkvärda ord kära du.
Varför är det så egentligen?
Han en fin kväll Kram Lina

Hanna sa...

Så fint.
Kram
Hanna

Fröken Fräken sa...

Jag ser att mina hyacinter kommer att slå ut i blom precis lagomt tills jag ska åka bort.. så när jag kommer hem kanske jag får göra som du, och ta blommorna som är kvar i en fin skål!

Stjärnor & Champagne sa...

Den skålen är sååå fin. Angående reklam så tycker jag att det är upp till var och en och jag tycker inte att det är fel att du gör inlägg vad som kommer in till Ellis, då får man ju snabbt uppdatering eller hur?

Stor kram A

Signe 1 sa...

Vilken bedårande skål och grymt fin bild!:-) Hoppas du mår bra! Stor kram Sofia

Annas skattkammare sa...

Bra tips för hyacinterna! Hos mig vill dellatid bli för långa så att de viker sig.. då kan ju detta vara ett bra sätt.
Kram /Anna

junhe sa...

VACKERT...TACK FÖR TIPSET =)
HA DT GOTT/ KRAM JUNHE