fredag 30 oktober 2009

Kära vänner,


Bild: Mia

alla vänliga själar därute - tack tack för söta ord! För er som inte orkar eller vill läsa mina (som det får bli - sista) rader om missfallet kan hoppa till det sista stycket.

Jag har fått lite skräck inför nästa graviditet när jag läser alla kommentarer och alla berättelser om er som fått missfall på missfall. Men jag har fått reda på av min läkare att 80 % av alla graviditeter går bra och det ska jag försöka komma ihåg nästa gång. Och att det är liten risk för missfall igen. Även om jag kommer vara mycket mer avvaktande, rädd och förmodligen inte tillåta mig vara glad förrän jag går igenom det första UL och ser ett litet pyre som lever. Dit jag gick, gör man tidigare UL än på vanliga MVC men ett tips för oss alla som råkat ut för missfall och är oroliga - denna klinik gör extra tidiga UL så att vi kan bli lite lugnare. Det är något jag definitivt kommer göra. Kostar en slant men det är det definitivt värt. Kan man lägga en tusenlapp på kläder kan man lägga en tusenlapp på UL.

I tisdags besökte vi Sahlgrenska och min läkare förespråkade skrapning i mitt fall och så blev det då gjort igår. Mycket jobbigt men å vilken underbar personal. Det kommer givetvis vara tungt ett tag framåt, både för själ och för kropp. Nog om detta, jag har redan skrivit för mycket om det känner jag. Naturligtvis fick jag med mig halsont från Sahlgrenska i tisdags, precis som det inte räcker med skrapningen så har jag sk*tont i halsen också.

Julen är kommen både till inredningsbutiker, nätbutiker och Ikea. Ellis är förstås fullproppad, mycket har kommit sedan jag visade senaste nyheterna, så ta en titt ;-) och more is yet to come. Nåt jag tycker är mysigt är när jag ser att vårt Ica Maxi plockar upp julen, då är november nära och jag tog en lov tidigare i veckan, jag hittar inte alltid något utan är rätt kräsen men jag tycker det är skönt att bara titta och längta efter advent. Förmodligen inte så mycket med jul att göra men bland julsakerna fann jag underbara spillkumsskålar - tips alltså - för oss som aldrig hittar de där gamla originalen på loppis - jag gör det inte - köp dem till bra pris på Maxi. 29 för den lilla söta och 129 för den stora!

Anna - jag tänker på er!

49 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Kram till dig Mia!

Och tack för tipset om skålarna... jag ska iväg till pizzerian om en halvtimme och inhandla fredagsmiddagen, och vilken tur att vår ICA Maxi ligger bredvid pizzerian... Kanske ska ta en sväng förbi och kolla :)

Kramisar Marie

Ida sa...

Skickar massa stärkande kramar till er. Hoppas att de snart flyttar in en liten i din mage som är där för att stanna. Kram

MonaA sa...

Hej!

Jag tror inte man kan skriva för mycket om det som tynger en! Har man gått igenom ett missfall behöver man prata om det och skriva om det!
Jag har varit med om två fruktansvärda missfall efter att jag fått min första son, men blev gravid igen och den gången gick det bra, jag fick min efterlängtade andra son!
Så klart att man är rädd och orolig under graviditeten, men det är såklart värt det många gånger om!

Önskar dig all lycka, och hoppas att ni snart kan se tillbaka på det som hänt med lite distans, och försöka bli gravida igen! Såklart kommer detta att finnas i ditt minne för alltid, och den smärta du känner, men det kommer inte att göra såhär ont för alltid!

Skickar styrkekramar till dig och önskar er en lugn och skön helg, att ni rår om varandra och pratar med varandra!

Mona

Pia sa...

Stor kram till dig Mia!

En liten gladhistorie efter mitt första MF var, at der kun gikk 8 uker efterpå, för jeg var gravid med min lilla I - så snabbt kan det gå! Håber alt det beste för Jer fremover:-)

KRAM

Jannicke sa...

Så godt å høre fra deg,
betryggende at utskrapningen er overstått... nå må du se fremover.. Du skal ikke være redd for en ny graviditet. Husk det legen sa : De aller fleste går jo helt bra!
Håper du klarer å slappe av og nyte litt ogsååå, selv om du sikkert kommer til å ha tunge stunder innimellom.
Tenker på deg, søs.
Klem J.

ღ Fyra årstider sa...

Hej söta Mia
Tråkigt att höra om allt du varit med om, men det låter som det har vänt lite, lite för er. Jag hoppas att ni kan komma vidare och vågar hoppas på att bli gravid igen.
Kram till er
Lotta

Marita sa...

Men vilket bra pris!! Tack för tipset! Jag fullkomligt ääälskar dem!
Vad gäller ditt missfall.... såklart att du ska våga igen. Såklart att det inte finns minsta anledning att tro att det inte skulle gå bra nästa gång. Personligen tycker jag inte att du ska lyssna så mycket på alla skräckhistorier! Du kommer att få höra massor av sånt när det är dags för förlossning när ni ska få ert efterlängtade barn! Men som jag sa, strunta i dem, slå dövörat till alla olyckskorpar. Det kommer såklart att alldeles jättebra! Ni kommer såklart att få en hel skrälldus med underbara barn!
Ha en trevlig helg och frossa i julkänslor!
kram, Marita

Verra sa...

Hej!
Jag berättade ju att vi har bild på Bella i v.10. Det var dels på att jag inte visste när jag blivit gravid. Mensen krånglade länge efter missfallet..och så ville jag ju oxå kolla tidigt att allt var som det skulle. Man brukar ofta få komma på VUL tidigt när man haft MF innan.
Ja ja...nog om det. =) Nu ser vi framåt. Snart har ni ett litet frö på jäsning igen. *ler*
Kramar Verra

Skatan sa...

Hej.

Du ÄR så duktig. Vet du om det? Vet du en annan sak? Nästa gång kommer det att gå bra för er. Oavsett alla olyckskorpar som osmakligt nog väljer att dela med sig av sina om-och-om-igen-historier.

Jag önskar en fin helg.

Varm kram.

Anna

Ulrika sa...

Ibland behöver man bara få ösa ur sig all sorg och ibland tvärtom beroende på dagens humör eller annat - hoppas du kan känna dig fri att göra som du känner.
Jag har i alla fall fastnat för din blogg både inredningsmässigt, med butiken och om det är personligt.
Älskar små tips - vilka fina skålar till fyndpris :-)

Och all lycka till er i fortsättningen

Kram från Ulrika

Grodmamman sa...

När jag väntade sonen, så var jag jätte orolig för att det skulle bli missfall igen. Då sa en av min mammas väninnor att "låt inte det gamla förstöra det nya" och det levde jag efter under den graviditeten. Det var inte lätt alla gånger, men jag försökte!:) Min ena svägerska var beräkna till februari -05 och fick missfall, men de har en son född i april -05. Det kan gå fortare än ni anar innan det finns ett nytt litet liv därinne!:) Håller tummarna för er!
Kramar

Jessica sa...

Kram på dig, och jag tycker det är bra att du får "prata" av dig :-) Jag lyssnar så gärna! Jag tror verkligen som du säger att varje graviditet är unik och statistiskt sätt är chansen lika liten för varje ny grav..


Tack för tipset om skålarna!

Kram Jessica

Allt o Inget Med Jeanette sa...

Håller med om att Ica maxi kan faktiskt imponera lite ibland!
Köpte en fin jeans tunika - klänning- där sist..
Vågar man erkänna att man shoppar kläder där? *fniss*

Ang det du gått igenom.
När jag fått tidigt missfall o blivit gravid igen, snabbt inpå, har det gått BRA!!
De är 7 o 9 år nu! :)

Sköt om dig!!!! :)

Kram Kram Jeanette

Anita fra hjerterommet sa...

Innom med en sen fredags klem og varme tanker. Viktig det legen sier at det stort sett går bra, så ha dette i tankene du. Varme klemmer fra Bergen:)

Anonym sa...

Hej! Beklagar er förlust. Vill tipsa om att du skall kolla din sköldkörtelsfunktion. Enkelt blodprov bara. Min underfunktion orsakade troligen mitt missfall i v17 och den svårighet jag före och efter hade att bli gravid.(Enkelt att justera med hormon i tablettform om man vet om det!) Upptäckte missfallet på UL precis som du. En efterlängtad dag och ett otåligt väntande slutade på ett så tråkigt sätt. Jag var ledsen länge... har aldrig sett så många gravida och barnvagnar som då... men det lade sig till slut. Min sambo och jag var heller inte på samma plan vad gäller sörjandet och det skapade slitningar. Han hade knappt fattat att han skulle bli far och jag "boade" för fullt!!Så jag tyckte att han inte var tillräckligt ledsen och han tyckte jag var hysterisk... Innan missfallet hade jag ingen aning om att så många som var tredje graviditet slutar med missfall. Det var ingen tröst för mig just då men sedan förstod jag ju att jag inte var ensam och att det inte var mitt fel eller ngt jag gjort galet. När jag berättade om mitt missfall visade det sig att jättemånga i släkten och av mina bekanta också hade genomlevt detta. Det var bara något som man inte talade så öppet om. Idag har jag tre barn. Två m hjälp av sköldkörtelhormon och ett utan medicin. Hoppas att du vågar försöka igen. Många kramar till dig och din sambo! MVH Nellie

Frida sa...

Jag förstår att det fortfarande känns tungt, jag tänker på er! Jättefina skålar du har köpt.
Kram Frida

Söta prickar sa...

Åh Mia!!!!
Vad livet är tungt ibland. Jag vet helt enkelt inte vad ska jag säga till dig! Tänker på er och skickar många kramar!!!!

Lotta

Kristin sa...

Hej Mia! Jag håller med dig, gör UL tidigt om du blir gravid igen. När jag väntade Matilda fick jag göra UL i v 5, 7, 9, 11, 13, 15 och 18... jag hade sådan tur att jag fick en barnmorska på MVC som förstod min oro och kollade med UL när jag kände att jag behövde... men så åt jag extra hormoner när jag blivit gravid med M, har man upprepade mf så kan det hjälpa att behålla fostret.

Nu hoppas jag att nästa gång du blir gravid så går allting som på räls!!!! Men ibland gör det inte det och det är hemska upplevelser man får då. Och ja du... man lär sig att inte berätta tidigt om sin graviditet. Med Matilda i magen, min 5:e graviditet med 3 mf/ma bakom mig, så berättade vi inte förrän jag var över v 18 för alla kompisar... och jag vågade inte köpa bebiskläder förrän i v 35... och då hade jag sådana förvärkar och foglossning så jag haltade omkring på barnklädesavdelningarna! Men till sist kom hon (bara 3 v för tidigt, de hade ju trott hon skulle ploppa ut redan i v 29) och hon var frisk och alldeles, alldeles perfekt. Så det kan gå lyckligt även om vägen dit är både lång, svår och krokig!

Jag hoppas du känner att du snart kan gå vidare. Sorg kan man ju känna ändå, och man ska nog låta sig få vara ledsen ett tag. Det var ju många drömmar och förhoppningar som gick om intet. Men jag är övertygad om att ni snart har en liten knodd på gång igen och att det går som det ska!

KRAM från mig
Kristin

Anonym sa...

Måste tipsa dig om att du kan göra ett gynekologiskt ultraljud på lasarettet!!!Det gjorde jag när jag väntade mitt senaste barn, för gången innan fick vi tvillingar o gissa om vi tröttnade på alla som frågade!!!Lycka till....

Lisa sa...

Vill önska dig all lycka till näte gång det börjar jäsa i ugnen :-)
Tack för ditt fina tips om skålarna på Maxi - kramen Lisa

Smått och gott hos Lina sa...

Hej Mia!

Känn inte att du skriver för mycket om något som är så viktigt. Tycker det är starkt av dig att dela med dig. Bra att det fysiskt är över med skrapningen nu iaf. Du var säkert på min gamla avdelning :-)

Kramar Lina

Dona blogg sa...

Hej!
Inte kan det bli för mycket om det som händer er här och nu - absolut inte.

Kram och varmt lycka till framöver.

/Pernilla

Ps. Vi hade lyckan att klara oss undan med ett missfall. Och nu tänker vi att om inte det hande hänt hade vi ju inte haft vår ljuvliga A...
Visst ett annat litet knyte som man var otroligt nyfiken på och sörjde så. Men det finns ett ljus i mörkret.

Minnelita sa...

Ja det vil også si. Ble gravid 8 uker etter mitt missfall også. Så sorgen gikk fort over i glede. Vær ikke redd for å prøve igjen.Lykke til.

Anonym sa...

Jag beundrar dig som vill delge oss här ute i landet din sorg...
Att skriva öppet om en sådan omvälvande och sorglig händelse är beundransvärt!
Jag önskar dig och din man lycka till i fortsättningen och må så gott!
Tack för en fin blogg med mycket tips,läser den lite då och då.
Kram Mia.

Michaela sa...

Å Mia jag beklagar verkligen! :( Jag vet inte vad jag ska säga. Många tankar och kramar till dig och Martin. KRAM

Stjärnor & Champagne sa...

Åh Mia vännen, allt är så tråkigt men det känns som att du försöker att gå vidare, eller ni rättare sagt. Det är bra....Tänker på er och psst skålarna är jättefina.

Kramkrma A

ღ Fyra årstider sa...

Jag blir så glad av att du orkar kommentera lite igen. Jag hinner inte alltid och det förstår jag att du inte gör heller. Men när jag ser ditt namn blir jag sååå glad.
Kram Lotta

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så oerhört ledsamt :( Måste vara hemskt jobbigt :( Hoppas att du har många nära och kära runt dig som kan ge dig stöd och finnas där!

Hoppas att smärtan snart släpper lite lite och att ni vågar se framåt igen. Hoppas också att du snart blir gravid igen och att allt går vägen!

Stor kram och ta väl hand om er!

Susanne

alegni sa...

prata och skriv om dina känslor och erfarenheter så mycket du vill, det är tankar som måste få komma ut, och vi här i bloggosfären är till för att stödja varandra.
jag önskar er allt gott och är övertygad om att allt kommer att gå bra nästa gång.
kram
ingela

Maria sa...

Tack för tipset om jättefina skålar till fyndpris! Jobbigt med missfall, vet av egen erfarenhet men har efter det fått två underbara prinsessor (och så brukar det gå för de allra flesta att man lyckas bli gravid igen och att det då går vägen)...
Sorgen få ta den tid det tar, finns inga genvägar och jag tycker det är bra att du skriver av dig på bloggen!
Får passa på att tacka för de fina varorna jag också handlat, i vanlig ordning snabb och proffsig hantering på alla sätt!
Sänder en styrkekram

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Ja, de skålarna var fina. Finns de på Ica Maxi, otroligt!
Jag har varit inne i din butik och tittat, det blir nog en liten beställning vad det lider.

Ha de så gott och man vet aldrig vad som tittar fram bakom nästa hörn.
Hälsningar från norr
Carin

Nina sa...

Hej

Halkade in på din fina blogg och vill bara säga att jag vet vad du/ni går igenom. Det är hemskt och jag önskar er all lycka till nästa graviditet. Försök då att tänka att du väntar barn, inte missfall. Men jag förstår din oro. Dessutom tror jag att du ska skriva av dig. Jag mår i alla fall bättre av att få det ur mig. Tänker på dig

Kram Nina

Annas Lycka sa...

För mig får du skriva hur mycket du vill om ditt missfall. Förstår hur du känner och vart där själv...Det enda rätta är att prata om det, för både sin och andras skull. Ge inte upp utan ta allt i din takt. Och ta ett tidigt UL som sagt....Det är mitt råd...

Underbara skålar ocgh jag skall genast kolla in Ellis...

Stärkande kramar till dig fråpn mig! Anna

jakt,skor,barn,inredning sa...

Hej tjejen! Jag gick själv igenom ett jobbigt missfall för lite mer än 12år sen. Men allt vände sen och en liten kille vi fick. Han fyller 12 år den 29 november. Så ge inte upp. Stor varm kram från Nilla

Stjärnor & Champagne sa...

Var rädd om dig/ Kram A

Ylva sa...

hej!
Tack för tipset, att det finns så fina grejer på Maxi!
/Ylva

Kusin Anna sa...

Efter ett akut besök på Näl i lördags tyckte Andreas så synd om mig så han åkte och handlade ett gäng inredningstidningar, underbart med julen och framförallt advent att se fram emot. Det kan göra en ledsen skäl rätt så glad igen! och så mycket inspiration jg fick till pyssel och fix, nu gäller det bara att hitta tiden. Men bra att ha något att fokusera tankarna på!

Hoppas även du mår lite bättre!

Sanna sa...

Jag tror att det kan kännas bättre att tala om det tunga, men jag förstår också att man sedan känner att man vill se framåt igen.. Har själv haft ett missfall i v12 och då pratade jag nog öppet om saken, trots att vi ännu inte berättat om graviditeten. Detta var mellan första och andra barnet. Jag hade en mens imellan och sedan blev jag gravid på nytt igen. Dottern är nu 2 år.

Varma styrkekramar!!
/Sanna

Designe sa...

Hej! Det kommer säkert att lösa sig för er så småningom! Det tror jag på!:)

Vilka superfina skålar!! Från ica maxi alltså`?? vilka fynd!
Kram på dig

Lilith sa...

Jag tror inte heller man kan skriva eller prata för mycket om en sak som denna, utan det är viktigt man får prata av sig och på så sätt bearbeta det som hänt. Förstår att det säkert känns svårt och oroligt inför en eventuell ny graviditet, men allt kommer säkert att gå bra. Tusen kramar till er!

Hanna sa...

Hej!

Läste om eran förlust, gud så tråkigt :(. Tänker på er!

/Stor KRAM H

Elsa och Helena sa...

Du är stark som orkar berätta:) Och lyssna inte på andra, allt brukar ordna sig till det bästa.
Kramar

Bygatan sa...

Skickar stor varm kram till er! Det kommer gå bra nästa gång! Så bra att det finns kliniker som gör UL tidigt. Så sant som du skriver att man lägger gärna pengar på något man längtar efter, och är man orolig vilket man inte kommer ifrån efter en sån här grej så är det absolut värt det!

Tack för det fina tipset om skålarna. Ica överraskar ibland:-)

Sköt om dig!! Kram Lena

LPW sa...

Hoppas att du/ni mår lite bättre trots det fruktansvärt tråkiga som hände. Skönt att det inte blev några diskussioner på sjukhuset och att du fick som du ville när du väl kom dit.

Många kramar
Linda

Laila sa...

Sänder en värmande och lyckokram och önskar er all tur nästa gång.

Tack för tipset, får nog kolla upp det när jag är på Maxi nästa gång :-).

Ha en bra dag!
KRam Laila

Sanna sa...

Ååh jag känner med dig! Halkade in här idag och har läst vad du just nu går igenom. Jag har varit med om precis samma sak för fjorton år sedan. Ett otroligt svårt besked och man går igenom en sorgeprocess.

Fick höra att det var ganska vanligt ändå att det kunde bli så här och att man inte skulle vänta för länge med att försöka igen. Blev gravid några månader senare och då gick allt bra och jag mådde tusen gånger bättre under de första månaderna. Idag har jag en son på 13 år och en dotter på 11år. Visst var jag orolig i början och funderade mycket men med tiden blir det bättre.

Jag hade bla många funderingar på hur barnet skulle sett ut och om det skulle varit likt min son jag fick efter missfallet osv. men man blir knäpp om man tänker för mycket. Det är bra att skriva av sig så mycket det går och prata med någon man har förtroende för.

Jag brukar säga till mig själv att om jag inte fått missfallet hade jag inte haft min goa son som jag faktiskt fick istället. Min dotter hade heller inte blivit den hon är. Det var helt enkelt inte meningen att det skulle bli första gången.

Jag är inte religiös på något sätt men det känns ändå som att någon hade ett finger med i spelet och ville annorlunda av någon anledning. Kanske för mitt eget bästa?

Stor kram och lyckönskningar till vad framtiden bringar.

Sanna

gunilla sa...

trots denna mörka historia känns den endå ljus, det finns hopp! Tänk all den kärlek ni har att ösa över nästa barn. har aldrig upplev ngt likande själv men tänker på att allt som trots allt gör ont även ger en en styrka. känner mig mer sugen än någonsin att själv börja försöka bli gravid. tack för att du är så stark och modig att du delar med dig med även det svåra här i livet!

Susanne sa...

Hej,,Så skönt att det nu är över och att du kan gå vidare..tar sin tid men nästa gång kommer det gå jätte bra..Kram

ELIN sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.