måndag 19 oktober 2009

Havets svarta guld


Bild: Mia

Bland det godaste som finns är skaldjur om ni frågar mig. Och ni som följt min blogg ett tag vet att jag kommer från en fiskarsläkt sedan många generationer tillbaka vilket jag tycker är rätt häftigt så om pappa orkar ha med mig nästa hummersäsong så får mamma eller maken passa lill*n under tiden. Jag vill lära mig! Men tills dess så får vi smaka av pappas fångst och sist hade de med sig till oss som vi åt nu i lördags, snällt! Till det äter vi alltid brorsans egenkomponerade goooda röra på rostat och lite gott vitt vin till. Det sistnämnda inte för min del då. Lill*n har redan ätit hummer ett par, tre gånger i magen, coolt! :-D

Imorgon, tisdag, väntar inskrivning + UL - spännande men nervöst..


31 kommentarer:

Mamma C sa...

Så smarrigt, skaldjur är så himla gott.
Kram Mamma C

Anna sa...

Åh, så gott det såg ut, sist jag åt hummer var säkert 2-årsen då mina föräldrar satte hummertinor, till premiären...

Filibabba sa...

vad gott det låter! :)

Nattmia sa...

Mums vad det ser gott ut..

Ha nu en bra natt och en härlig tisdag..

Kram
Mia

Ingela la la sa...

Åh, vad avundsjuk jag blir.. Det ser riktigt gott ut!

Hoppas ni får en bra tisdag och att UL går bra.

Kram

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Hummer som är så gott:)
När jag bodde hemma åt vi oftast det på nyår. Å..nu är det så det vattnas!
Susanne

alegni sa...

jaaa, jag älskar skaldjur o annat som man drar upp ur havet!
lill*n har god smak ;)
kram
ingela

Linruz sa...

Kul att föra kunskapen vidare genom generationerna.
Lycka till i dag med UL och allt som hör därtill.
Kam Lina

Therese sa...

Mumsigt! Och lucka till idag på UL, det är så stort, då blri det genast så mycket mer verkligt. Och som sagt då kan du/ni slappna av lite mer... Lyckönskningar! KRAM

Signe 1 sa...

Hummer är ju sååå smarrigt, den lille lär njuta där inne i magen *ler*. Kraam Sofia

Anna-Malin - Helt Enkelt sa...

Himmel så gott det ser ut!!
ÄÄÄlskar skaldjur....

Lycka till!

Kram
A-M

Gnistrande snö sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ღ Fyra årstider sa...

Mia vad hungrig jag blir nu!! Vi åt hummer när vi förlovade oss på en grekisk resturang på Samos..vilak underbara minnen du ger mig.
Kram Lotta

Gnistrande snö sa...

Mums så gott! Klart du måste hänga med och lära dig fiska hummer :-)

Lycka till med UL, det är en fantastisk upplevelse!

Kram
Katarina

Jannicke sa...

...tenker på deg :o)
kanskje ligger du og tar ultralyd akkurta nå..
Det går nok kjempebra skal du se ;o)
Masse lykke til ;o)

Klem søs.

Nyanser av vitt sa...

Hej på dig,
Tack vad snällt sagt. Åååååh nu blir jag inte lite avundsjuk. Jag ÄLSKAR skaldjur. Var på skaldjursjulbord förrförra året och det är det bästa julbord jag ätit någonsin. Gillar dock inte ostron.
Lycka till på UL...vad spännande.
KRAM

Lilith sa...

Åååh så gott det ser ut! :) Och vad roligt att du vill lära dig också!

Skomakarstugan sa...

Jag kommer också från en gammal fiskarsläkt, men de närmsta släktingarna har inte anammat yrket. Sambon däremot är "hobbyfiskare" och kommer ibland hem med makrill och annat smått och gott! Vi köper fisk direkt av en båt i hamnen - det blir billigare så!;) Havskräftor är bland det bästa som finns! Skulle aldrig falla mig in att köpa insjökräftor! Haha!
Vilket foto! Det ser VÄLDIGT gott ut! Hummer-mums!

http://villalltidhamera.blogspot.com/ sa...

Oh så gott, hjälp vad sugen jag blev på hummer nu :-)

Lycka till på inskrivningen i morgon, spännande!

Hwita Villan sa...

Åh vad härligt med ultraljud, men det var väldigt vad tidigt! Lycka till! Det är så underbart att se sitt lilla pyre i magen!

jennyk sa...

kräftor, räkor är det bästa jag vet. Tyvärr är jag feg att prova typ ostron, musslor och dylikt. Luktar äckligt ;)

KRAM

Huset vid ån sa...

Åh, vad gott det där såg ut...Mums!! Ha en fortsatt bra dag! kramis Therese

Lykkeliten sa...

Mmmmm, det så godt ut!
Enig med deg om at skalldyr er nydelig mat.
Ikke ofte jeg spiser hummer, men krabber, kreps og reker har vi så ofte vi kan.

Pleier å være hos noen svenske venner på Kräftskiva- alltid like hyggelig.

Ønsker deg en fortsatt trivelig uke.

Hjärtan och linfrön (fd. Emmas väggord) sa...

Hej Mia!

Skaldjur är fantastiskt! Vad lyxigt med en fiskarsläkt. Se till att lära dig ALLT ;)

Hoppas det gick bra idag!
Kram Emma

Två systrar sa...

Underbart!! Det kommer bli en bebbe med god smak. Tänk en god Chablis till dessa läckerheter! Du har mycket att se fram emot ;-) Kram C&M

Ett ögonblick av mitt liv sa...

God morgon!

Roligt att du kikade in en sväng hos mig :) Jo Bruka har så mycket fint, härnäst tänkte vi skaffa oss de fina glöggmuggarna.

Jag är tyvärr inte lika förtjust i skaldjur som du men hummer har jag faktiskt aldrig prövat, kanske jag borde göra det :)

Ha en jättebra dag!
Kram Åsa

Annas skattkammare sa...

Ja det är ju så gott med fisk och skaldjur! Ser så gott ut på bilden! =)
Kram /Anna

Sussi's dreamzone sa...

Smaskens!!!
Man blir ju hungrig när man ser denna bild.

/Sussi

Hannis sa...

Oj, vad gott det ser ut!
Skaldjur äter jag alldeles för sällan.

Kram Hannis

A & Lilla P sa...

Vad gott med hummer! Och så kul att fiska hummer! : )

Lycka till på ultraljudet i dag!

Viola sa...

Så härligt och så trevligt det låter. Tre generationer hummer-lovers... Lär mens tid finns!