måndag 5 oktober 2009

Fyrvaktaren


Bild: Mia

*ninnanninanna..* Äsch, jag har lite svårt att få över trudilutten till Boktipset till skrift :-D Men hursomhelst måste jag tipsa om Camilla Läckbergs senaste - Fyrvaktaren. Grymt bra och svår att släppa taget om, särskilt sista delen förstås.. Och att jag är uppväxt i norra Bohuslän gör ju inte saken sämre ;-) Nu har jag lämnat den vidare till pappa som också slukar hennes böcker men den får nog ligga tills han är klar med det heliga hummerfisket *fniss*

"(katalogtext) Det är en ljus försommarnatt. En kvinna kastar sig in i sin bil, händerna på ratten är blodiga. Med sin lille son i baksätet flyr hom mot den enda trygga plats hon vet: ön Gråskär utanför Fjällbacka.

Ett par dygn senare mördas en man i sin lägenhet. Han var kommunens nyanställde ekonomichef, som efter många år återvänt till barndoms Fjällbacka. En skötsam och omtyckt person. Men när polisen i Tanumshede börjar kartlägga hans liv kommer de en rad hemligheter på spåren.

Det visar sig att mannen besökte Gråskär innan han dog. I folkmun kallas ön Gastholmen och har alltid omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda aldrig lämnar den, och att de har något att berätta för de levande."




18 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack för tipset!
Bra böcker är aldrig fel...
Kram Marie

Stämningsfullt / En bit av oss sa...

Den ska jag också köpa :)

Helen sa...

Jag ska köpa den också tänkte jag, har plöjt de andra med stor glädje!

Tidsmästarinnan sa...

hurra! Gillar Camilla Läckberg som tusan! men jag är snål och väntar tills den kommer i pocket.
Vad spännande med hummerfiske! har han någon tur med fångsten?
Hummer är riktig lyxmat för mig, sådär i nobelmiddagklass nästan, och jäääättegott :-)

Kram på dig!

Signe 1 sa...

Har precis (igår) läst ut den, har läst alla och den här var en av de bättre tyckte jag:-) Tycker om när man skriver i nu och dåtids-form sådär!! Kram Sofia

VITA NYANSER sa...

Läckberg är så himla bra! Vad kul att du är med i utlottningen hos mig = )!

Kram L-L

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Mia!

Å nu blev jag verkligen sugen på att ta tag i mina Läckberg som jag travat på höh här hemma - men inte börjat läsa :)

Hoppas allt är bra med dig!

Kramar Jes ♥

CAISA K. sa...

Hej, och tack för din goa kommenetar inne hos mig,
och grattis till pyret i magen.
Vad spännande o roligt!
Hoppas du får må bra :)
Läsning är en sån skön syssla,
borde ta mig mera tid för sånt.
Oftast bli det bara nån inredningstidning...

skön tisdag /camilla :)

Linruz sa...

Känns som att jag är den enda som inte har läst något av Läckberg.
Här ligger flera andra böcker på hög just nu och väntar på att läsas. Men sedan kanske jag ska testa den där då.

Vet inte om jag skrivit det redan men jag har flyttat; bloggar numera på:
www.linruz.se

Kram kram Lina

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Jag gillar också Läckberg. Har nyss slukat både Sjöjungfrun och Fyrvaktaren.
Brukar recencera de böcker jag läster i bloggen, men det har inte hunnits med än.

Tycker hon blir bättre och bättre.

Fyrvaktaren är klart den bästa boken, tätt följd av sjöjungfrun, Tyskungen och Stenhuggaren:)

Susanne

Kallholmen sa...

Å den har jag glömt bort,efter slutet i sjöjungfrun så är man ju lite nyfiken.
Kram Malin

Annas skattkammare sa...

Den är på väg hem till mig med, den boken! Har inte läst de andra... det finns mindre lust att läsa böcker när man studerar tycker jag.. men det kommer! =)
Kram /Anna

Sol sa...

Jerg gleder meg til å lese den. Jeg elsker hennes bøker, og er så glad over å høre at hun har kommet med en ny. det tar vel litt tid før den blir gitt ut på norsk,men jeg får vente tålmodig.....Ha en fin dag ;-}

Körsbärshöjden sa...

Hej Hej
Läste ut Fyrvaktaren i går,Läckbergs böcker blir bara bättre, blir lite extra då hon skriver både om förr och nu.

Ang hummerfiske, så fiskar min 22 åriga dotter, hittils har hon fått 9, inte illa :)

Ha en fin dag
Eva

Vardagstugg sa...

Gillar hennes böcker! Den där står på tur!

Ha en bra dag!

Annelie

jakt,skor,barn,inredning sa...

Har läst hennes alla tidigare böcker, dom är helt suveräna.Just nu läser jag Tomas Bodströms bok. Nilla

Jenny sa...

Hej Mia!
Visst är Läckbergskans böcker jättebra o spännande! Den här senaste har jag inte läst än, brukar vänta tills de kommer ut på pocket:)


Ha en trevlig eftermiddag,

Kram Jenny

jagochmitthem sa...

Den boken är så bra!!! Jag läste den i förra veckan och längtar redan efter att en ny bok ska komma :-)

Kram Annette