lördag 5 september 2009

Syrén och vinbär





Bilder: Mia

Såhär ser en del av vår trädgård ut. Vi har en förträdgård på framsidan och en trädgård/täppa på baksidan. Ni kanske känner igen er, ni som kikat på mina trädgårdsinlägg tidigare. Dock fanns här då massa jordgubbar och det är riktigt gott och lyxigt med egna jordgubbar men jag var lite sugen på att testa nåt annat. Och nåt annat = uppstammat syrénträd + svarta vinbär. Jag förväntar väl mig ingen rekordskörd av vinbär men det är lyxigt att kunna plocka egna och lägga i den naturella yoghurten. Eller i kakor, pajer och muffins. Och tänk er i vår när syrénen doftar vanvettigt ljuvligt om vårkvällarna och spricker ut i lila vackra blommor! (Förhoppningsvis.)

I bakgrunden ser ni två sorters kärleksört, på väggen hänger en pelargon, lukärt till höger om kärleksörterna och den har även gått och kärat ner sig i kärleksörten men jag låter den hållas :-D Däremot ska jag stadga upp den vänstra örten lite bättre, den har kantrat en aning ser jag ;-) Visst ja, lyktans pinne behöver målas också men den får vara lite patinerad fram tills i vår tror jag, ingen större vits (läs lust) att fixa det nu när vi går mot vinter och mörkare tider.. Den skarpsynte ser att det finns plats för annat. Jo, det ska dit nåt mer men mer om det nån annan dag eller rättare sagt när det jag tänkt ska ta plats där är planterat och förevigat på foto :-D

Grattis Alex som vann tävlingen om väggdekor! Jag har mailat dig. Stort tack till Alfort & Cronholm som sponsrade!

15 kommentarer:

Stjärnor & Champagne sa...

Åh vad fint ni har gjort. Kan säga att här finns det inga gröna fingrar så det blir så mycket gräs som möjligt. När det gäller trädgård så har jag så svårt att se helheten.

Kramkram Anne

linruz sa...

Känner igen mig. Lusten att vara ute och jobba i trädgården är inget man har lust med nu. Jag vill bara vara inne och fixa.
kram Lina

AnnikaS sa...

Jag tycker ni har det jättefint! Själv har jag uppstammade röda vinbär och de ger faktiskt en riklig skörd så och så är det såå smidigt att plocka av dem.
kram Annika

Hannis sa...

Härligt med en plats där man kan odla och plantera!

Kram Hannis

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Vilken vacker trädgård ni har :) Så mysigt!

Och vilken härligt present! Så snyggt med texten!

Kram o ha en fin söndag!

Susanne

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Väldigt vackert! Och grattis till vinnaren:)
Susanne

Mitt og Mine sa...

Så flott hage!!
Jeg hadde en plan om å få plantet litt nå på høsten når det er salg på hagesentrene, men i dette regn været - frister ikke hageliv i det hele tatt!

God søndag min venn!!

Fröken Fräken sa...

Jag är ju jordgubbsfantast, och skulle vilja ha hela balkongen full av jordgubbsplantor.. men har det lite för skuggigt för att de ska trivas, tyvärr. Men jag kan förstå att man gärna vill ha omväxling, och hemmagjord vinbärssaft är ju så gott. Vilket fint grånat plank(?) som var bakom växtligheten!

Fyra årstider ღ My Lovely Four Seasons sa...

Innan vi flyttade till huset bodde vi som ni, men en liten gullig trädgård. Kan sakna den ibland..här är för stort. Ha en skön dag
Kram Lotta

Stinas butik sa...

Så fint det blev!
Kram

Jannicke sa...

Skjønn liten hage!!

Klem J.

Nordingården sa...

Visst är det lycka att ha en egen liten trädgård!!! Men jag lovar att du kan skörda mer hos ig än vad jag kan här, och i år har det stått helt stilla!

Tack för hjälpen, har mailat dem och frågat om överflytt.

Nu ser jag fram emot mina fina planschbilder fr Ellis Corner!

Mari, fd Guldkant på Livet

Sunnanvind sa...

Jättekul att plantera lite nytt, syren som är så underbart också, det är bra med uppstammade, då breder dem inte ut sig på samma sätt. //Carina

Madeleine sa...

Hej! Mmm ljuvligt i din trädgård. Där kan man fika länge, det ser jag det.. Fika är nämligen en av mina favoritsysselsättningar. ;) Tack för din värmande kommentar... Ha en fin dag! Kram Madeleine

Fyra årstider ღ My Lovely Four Seasons sa...

Vad kul med paket...undrar just vad som kan vara i dem.
Kram Lotta