söndag 20 september 2009

Sött


Bild: Mia

Sist hos mamma och pappa besökte vi även Söstrene Grene, en favvisbutik alla gånger med superba priser. Jag köpte ett par burkar av denna sort plus lite till som ni får se senare. Denna stora burk tror jag kostade mellan 35-40 kr (hittar förstås inte kvittot) och den mindre varianten uppskattningsvis runt 14 kr. Grymma priser och egentligen skulle jag väl ha köpt fler. Handduken i ljusblått med vita prickar på överraskade maken mig med i våras när han jobbade en dag i Malmö och hoppade in på Ilva för att höra om jag ville ha nåt. Jättebra och gulligt initiativ! ;-)

Sist mamma och pappa kom hit gjorde jag
inlagda plommon, såg det hos Lotta och tyckte det såg så gott ut. Blev förstås utan alkohol av känd anledning ;-) men blev besviken när jag märkte att jag inte klarade det söta. För mycket socker för mig och pyret, klarade inte ens vaniljglassen som vi hade till men maken, mamma och pappa gav tummen upp. Jättelätt och smidig efterrätt!

18 kommentarer:

linruz sa...

Åh jag måste gratulera i efterskott!
Ligger verkligen efter med bloggläsandet och då lyckas du klämma ur dig en sån underbar nyhet.
Åh vad spännande.

Mmm man får så konstiga ideer för sig och saker smakar verklgen så annorlunda under en graviditet.
Ta hand om dig och magen.
massor kramar Lina

Mamma C sa...

Låter jättegott inlagda plommon med vaniljglass. Burken var snygg oxå, och ett bra pris med.
Kram Mamma C

Jannicke sa...

mmmm, så godt ut!!
Da jeg var gravis med første hadde jeg det også slik : Hadde bare lyst på sunne saker : Grovbrød med leverpostei o.l... Du skal igrunnen være glad det er slik ;o)
Ha en flott søndag :o)
Klem J.

Tulipa sa...

Hej Mia!
Jag visste inte heller att det är bebis på väg, för jag kan väl inte ha fattat fel?
Såå roligt, hoppas du mår bra och lilla grynet också!

Inlagda plommon ser så vackert ut tycker jag, går ju mycket på det..*ler*

Trevlig söndag!
Kram mariette

mylovelygrandma sa...

Hejsan! ojojoj! har helt missat att du har ett litet under i magen! STORT grattis!! synd att du inte kunde äta det smarriga! men tänk såhär: att du är nyttigare än de andra :)
Ha en fin söndag!!
Kram!

Lena sa...

Åh, jag måste också få gratulera!!
(Har missat några inlägg:)). Vad roligt, ta nu vara på dej och ta det lugnt! Sköt om dej och hälsa maken också:)
Kram/Lena

FURNISH.etc inredningsblogg sa...

Men åh grattis! Gud vad kul! Precis som många andra här, har jag också lyckats missa att du har ett litet under i magen. Stort grattis!

ღ Fyra årstider sa...

Vad kul att du gjort inlagda plommon. Vi har ätit några idag till efterrätt. Min mamma gillar dem med. Kommer nog maila dig framöver om lite råd kanske..nu har jag mailat nyföretagarcentrum.
Kram Lotta

Bralliz sa...

Vad fint du har gjort i bloggdesignen!

Låter super mumsigt!

Kraaam Alice ♥

Jenni - Snickarsbacken sa...

Nämen, Grattis Mia till babysen i magen! Vad roligt att du ska bli mamma :)Jipiiiii! Gläds med dig!

Kram Jenni

Stjärnor & Champagne sa...

Hur mår du vännen...Visst är det en lustig könsla som man inte kan förklara. Man mår så lustigt. Känns ända upp i halsen. Vilken härlig bild. Hm jag är inte så mycket för inlagda fukter men fint ser det ut.

Kram till dig/ A

Stjärnor & Champagne sa...

Frukter skulle det vara...

Sari sa...

Åh, vad gott det ser ut med inlagda plommon! Kanske något att pröva på nästa höst, när vi förhoppningsvis har fler plommon i trädet!
Jag känner igen så väl det där med tröttheten under graviditeten! Det kändes som om man skulle kunna somna närsomhelst och varsomhelst!
Hoppas du snart får mer ork igen!
Men tänk på att ta det lugnt ändå!
/Sari

Hanna sa...

Nej vad kul att du har en liten på väg :D Grattis till tusen!! Hoppas allt går bra!
Haha, tur att det är knäckebröd som är godast... för mig var det cremebullar som dansade framför ögonen så fort jag blundade, när jag väntade första :D

Jag hade oxå tänkt att prova 'Lottas' recept, väntar bara på att mina plommon ska mogna...
Såg så gott ut :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Therese sa...

Det är inte så "bara", speciellt då det är första, då är varje vecka ett under i sig, en härlig resa mot ett ännu större mirakel... Och problem med sött, tja, då sägs det vara en tjej som ligger där inne ;-) Kram och en bra start på denna vecka önskar jag dig!

eva i skogen sa...

Söstrene Grene upptäckte jag vid ett torg i Malmö. Jag gick ett varv runt. Jag gick dit nästa dag också och bar sen hem många fina saker. Det mesta tog min likatyckande tös hand om.
Men ingen burk för plommon. Så sant, det blir för sött. Det tyckte jag redan som barn, på den tiden när allt konserverades och förvarades i källaren till söndagsmiddagarna osh kalasen.
Då är Söstrarna Grene bättre, inte sött. Bara roligt och anorlunda.

£lli£ sa...

sv: Kändes som förra veckan jag oxå var i vecka 7;) går ju sååå fort...

Lycka till nu. och ha en fin vecka! =) Kram Kram<3

bondeliv sa...

Jag blev också inspirerad av Lotta och var tvungen att göra inlagda plommon. Mums! Vilken vacker blogg du har!