tisdag 15 september 2009

Rönn och nypon



Bilder: Mia

Det är så fint att pynta med det naturliga nu när det blir så vackert i naturen. Jag tycker alla årstider har sin tjusning men det är nåt med hösten som jag nog gillar allra mest. Våren och en del av sommaren har jag liksom många andra av pollenallargi medan jag nu slipper snörvlande näsa och röda, kliande ögon. Istället kan jag njuta av de fascinerande sprakande färgerna som kommer av vissnande löv och blommor, håll med om att naturen inspirerar om man bara stannar upp och tittar!

Rönn och nypon är det jag helst plockar in nu samtidigt som jag sniffar på de sista luktärterna. Nu ökar konsumtionen av värmeljus (snart dags att fylla på) och jag varierar ljuslyktor med ljusstakar. De söta harlekinlyktorna som också funkar fint som bedårande vaser från House Doctor har jag sedan tidigare och i höst kommer de in till Ellis Corner. I bakgrunden ser ni den lampa jag visat tidigare som en del frågat om, men nu tänd. Samtidigt som det är lätt att längta till andra årstider har jag försökt lova mig själv att njuta av det som är här och nu för visst vore det synd att bli blind för det som pågår runt omkring as we speak?


Psst - missa inte mina Tradera-auktioner, jag lägger in nygamla ting med jämna mellanrum nu ett tag framöver. Se länk i högerkanten.

49 kommentarer:

Ljuvligt Hemma sa...

Vilka underbart stämningsfulla bilder :) Kram kram.

linruz sa...

Ja visst är det nogot speciellt med hösten....
kram Lina

Frida sa...

Underbara bilder. Visst ska man njuta av varje årstid!

Annas skattkammare sa...

Visst ska man passa på att njuta! Det är underbart på hösten så fort solen är framme tycker jag! Och det är den nu.. härligt att vara ute och gå!
Kram /Anna

Stämningsfullt / En bit av oss sa...

Vilka mysiga bilder!
Tänk alla stämningsfulla kvällar man har framför sig nu. Inte så dumt trots allt :)
Kram!

Dicksonska våningen sa...

I somras längtade jag faktiskt lite efter hösten och allt mysigt som det innebär. Nu kan jag sakna sommaren litegrann... Det gäller bara att ställa om sig så att man börjar tänka i höstaktivitetsbanor efter att ha gjort en massa sommarsaker.

Och nu blev jag lite inspirerad till att hämta in rönnbär!

Kram Annika

VITA NYANSER sa...

Riktigt höstmys!

Kram L-L

Gnistrande snö sa...

Vilka höstmysiga bilder!
Du har så rätt, visst ska vi njuta av allt det vackra vi har runt omkring oss, det är verkligen en ljuvlig färgprakt därute så här års. Tycker också om att plocka in lite från naturen :-)

Ha en fin dag!

Kram Katarina

Jannicke sa...

Så utrolig koselige bilder!
Klem J.

Anette sa...

Vad kul att du hittat hit!
Jag håller med dig att det är viktigt att leva och uppskatta det som är här och nu och att se det fina och positiva i varje årstid. Då tror jag att man mår bäst!
HA det gott!
/Anette

Ingela la la sa...

Ja, det är riktigt härligt med höst, speciellt när det är såna här fina dagar som det är nu. Sen när våren kommer är den precis lika efterlängtad :)

Kram

Lindhagens Anna sa...

Myyysigt!!! Jag älskar höst och tänker njuta av varje stund som går. Hoppas du får en bra vecka! Hälsar//Anna

me and alice sa...

Hej Mia!
Ja visst är det en underbar tid just nu med den höga härliga höstluften och alla vackra löv... Jag var tvungen att skrolla upp en extra gång till din överskrift. Jag läste fel första gången. Tyckte det stod rönn och Pyton... *fniss*
Ha en härlig dag!
Kram Susanne

Jessica sa...

Åh, vilket myspyssel :-)

Maria sa...

Jag älskar också hösten...de riktigt vackra höstdagarna med klar "krispig" luft, färgerna, de soliga dagarna då det kunde ha varit ruskväder men inte är det, ljusen, hemmamyset på mörka kvällar....osv. Härligt!! :)

Visst var han underbar den lille - honom vill jag träffa varje dag på väg hem, en tiktig liten "lovebug". :))

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack snälla Mia!
Vad glad jag blir över dina rara ord...
Jag funderar lite men jag vill ju gärna fortsätta för jag tycker det ju är kul att blogga.

Söta lyktor! När jag kommer hem igen ska jag verkligen njuta av hösten... Kram Marie

Anita fra hjerterommet sa...

Så utrolig vakre stemnigsfulle bilder. :)

Tidsmästarinnan sa...

Hej goaste du,
det är riktigt härligt höstmys inne hos dig idag Mia!
Jag går här och klurar på om det börjar bli dags att sätta lite cyklamen och ljung i utekrukorna... och lite äppelpaj med kanel :-)
Hösten är fin den också.

Kram kram!
Susanne

Mamma C sa...

Härliga mysiga bilder som du visar.
Kram Mamma C

Jessica sa...

Det ger väldigt mysig stämning med höstbär och ljus, jag var förbi Ikea i helgen för att fylla på lite ljus jag med :-)

Kan inte du hjälpa mig med att tycka till angående färg på en jacka i min blogg?

Kram Jessica

Zun sa...

Tack för din fina kommentar!

Angående "Bli den första...." texten så satt jag nog en hel dag och redigerade i html-koden (jag kan nämligen typ ingenting om programmering ;-)) med hjälp av olika designa-din-blogg-hemsidor. Kommer dessvärre inte ihåg riktigt hur jag gjorde, men prova googla på kommentatorsfält el likn så hittar du säkert en bra mall.

Ha det gott!
/Zun

Jessica sa...

Tack för synpunkten och jag är ju faktiskt likadan och det var så som mina tankar gick också ;-) Meeen så tänkte jag att till svarta stövlar och jeans fungerar ju båda....

Ja vi får se hur detta slutar!

Kram Jessica

Therese sa...

Jag älskar hösten! Men tackar för tipset om nyponen, hade jag inte tänkt på... måste nog ta en räd i grannens buskar ;-) Kram

annashusidingtuna sa...

Just nu så njuter jag för fulla muggar av hösten, däremot är jag lite gnälligare bortåt februari när våren aldrig kommer och det bara slaskar ute...
Kram Anna

Fyra årstider ღ My Lovely Four Seasons sa...

Jag tycker med hösten är härlig. Lugn på något sätt..och jag känner mig lugn i mig själv. Vår är min bästa årstider..men jag älskar dem alla FYRA ÅRSTIDER..*ler*
Kram Lotta

Tulipa sa...

Mysigt med nypon och rönnbär. Enkelt och vackert!

Kram Mariette

Lina sa...

Hej!
Hösten är mysig, men de är lite vemodigt att släppa sommaren...envisas in i de längsta med mina sommarkläder =) Nu börjar de bli kallt på morgonpromenaden till jobbet...men på ef är de ju hur skönt som helst!

Japp, här har oxå ljuskomsumtionen ökat markant! =)!

Må så gott, kram, Lina

Fröken Fräken sa...

Förstår att det inte är lika roligt med sommar om man har allergi.. tråkigt att du inte kan njuta av vår och sommar lika hämningslöst som en annan ;-) Men med så vackert väder som det är nu, kanske jag kan lära mig att uppskatta hösten..?

Michaela sa...

Tack kära du! Jag är så himla lycklig! :) KRAM

Maria sa...

Tack! Det var gulligt sagt. :)

Härliga bilder! Hoppas du får en fortsatt fin vecka.

Kram Maria

Gotlandsliv sa...

Vilka jättefina bilder! Så höstmysiga! :)

Kram, Caroline

alegni sa...

du fick mig att tänka till, mia. jag borde också njuta av höstens alla vackra färger i stället för att harmas över att sommaren är över. tiden går ändå så fort, så snart är det vår o sommar igen.
kram
ingela

StrandviksVillan sa...

Åh, vilka mysiga bilder!
Jag har också lust att ta in mer färg och naturmaterial nu till hösten, tex kottar och stenar. Ljus tänder jag så gott som varje kväll nu efter barnen lagt sig, så lugnande tycker jag.

Kul med smultronbilderna, för jag tänkte för några dagar sedan att jag skulle ta och plantera smultron som marktäckare för att slippa så mycket ogräs - och visst är dom snabba att täcka!!

Önskar dig fin fortsättning på veckan!
Kram Ann-Christine

Karin A sa...

Mysigt och stämningsfullt Mia! :) Härligt ljus i dina bilder.

Kram Karin

mitt skärgårdsliv sa...

Så mysiga bilder!! Jo ljuslagret måste börja fyllas på när kvällarna blivit mörka men visst är hösten härlig!! Ha en bra dag!

Jenny sa...

Ja, det är jättespännande fast det börjar även bli lite tradigt … vi vill ju ha den på utsidan nu! :)

Jag uppskattar nog också hösten mest trots att jag inte lider av några allergier. Jag gillar det där krispiga i luften, slippa svettas och brännas och få njuta av alla färger i skog och mark.

karola sa...

rönnbär och levande ljus...de är mysig höst stämning det...

Huset vid ån sa...

Tack för titten....jättefina bilder som skapar höststämning! Ha en fortsatt bra dag! Kram Therese

£lli£ sa...

Så vackert! själv stälde jag in lite vackra fläder i en krans, så dekorativa bär! underbara bilder! något sagolikt med hösten...

Ha det gott! KRAM=)

Marits vita skrin sa...

Jätte fina mysiga bilder. Nu ska jag kika in vad det är för nåt du säljer på tradera ;)

Kram kram
Marit

Bralliz sa...

Hej Mia!

Åååå, vilka härliga bilder! Ser super mysigt ut!

Kraaaam Alice ♥

Casa Loda sa...

Så fina bilder! Man riktigt längtar efter att få tända ljusen och mysa.
Och tack för tipset angående kuddarna, det blev i den bruna färgskalan!
Ha det så gott!
Annika

Villa Nordåker sa...

Mysigt!

Vilken fin banner (eller heter det headers)du har gjort .

Kram
Malin

Vita små hjärtan sa...

Mmmmm vad höstmysigt!
Kram Agnetha

Frida sa...

Vilka fina bilder du visar. Jag gillar också hösten och som du skriver, det är skönt att slippa pollenallargin.

Hoppas du får en fortsatt trevlig vecka!
Kram Frida

marita blücher sa...

Tusen tack för din rara hälsning hos mig! Jag tycker som du, att hösten med sina vackra färger och sitt lugn är underbar. Plockar också in naturen- rönnbär, kastanjer och färgsprakande kvistar och dekorerar med.
Ha det så gott och varma kramar/Marita

Viola sa...

Vackert. Vackert med rönnbär. Vemodigt och härligt på en och samma gång! Ska komplettera försommarens gräskrona med rönnbärsgirlanger tror jag nog...

Nyanser av vitt sa...

Jag älskar också hösten. Tack för titt hos mig.
Kram Agneta

www.mariepaminanadesign.blogg.se sa...

Vilka stämmningfulla o vackra bilder, höstmys !!!!!!1