tisdag 8 september 2009

Jag måste..



Bilder: Mia

..tipsa och slå ett slag för en viol som vi fått av svärmor i omgångar, tror det är en sk australisk viol, rätta mig gärna om jag har fel. Hursomhelst är den jättetacksam i rabatten, blommar som bara den (fortfarande dessutom), inte överallt förvisso men blommar den inte är bladen ändå fina som utfyllnad och marktäckare.

En annan marktäckare som är grym är smultron! Satte revor i förträdgårdens rabatt och vips så håller de på att täcka över de tomma utrymmen jag ville täcka. Perfekt och så gott dessutom på sommaren ;-)


Så vill jag gratta brorsan på födelseda'n, stort grattis!

10 kommentarer:

Jannicke sa...

..så fine fioler! Blomstrer de virkelig ennå?? Så kjekt å strekke sommeren ut litt lengre..
Ha en deilig tirsdag! Klem J.

Karin A sa...

Murgröneviol eller australiensisk viol är en favorit här med. Överlever din i rabatten? Jag har min i kruka eftersom jag fått lära mig att den inte är härdig här. Kram Karin

Jenny sa...

Hej Mia!
Visst är de söta de där violerna!
Har själv en i kruka på altanen oden blommor oxå så fint fortfarande:)

Ha en bra dag o grattis till brorsan på födelsedagen!

Kram Jenny

Gnistrande snö sa...

Så fina violer, älskar violer, tack för tipset!

Ha en bra dag och grattis till brorsan!

Kram
Katarina

Stinas butik sa...

Så fint den blommar!
Vill också gratta broder din!!
Kram

StrandviksVillan sa...

Tack för tipset!
Smultronplantor har vi massor av här hemma, men på fel ställe. Dessutom behöver jag fler marktäckare märkte jag igår då jag rensade, puh!

Kul, vi har också ett födelsedagsbarn här idag!

Må så gott!
A-C

Nordingården sa...

Den violen var ett toppentips!!

En eloge till Ellis Corner för lättittad och estetisk hemsida/webbutik, snabb leverans och fin inslagning!

Tack Mia: )

Tekri sa...

wooow....vänta nu..den där har man haft på köksbordet några gånger och den står där så fint några dagar sedan händer det nått och den blir gles och ful....kan man sätta ut den eller är det en speciell perenn ni har fått?!...super bra tips iaf för den är såååå fin!

ha de gott

Sari sa...

Ja, violer är SÅÅ vackra och dessutom blommar de länge! Jag har också någon sorts violer i trädgården, vackert blå!
Jag gillar växter som blommar hela säsongen. Tidigt i våras sådde jag smultron. De var tröga i starten, men när jag under sommaren fick ner dem i marken började de växa så det knakar! Kul!
Ha det så bra! /Sari

Fröken Fräken sa...

Jag köpte ju en violplanta i våras, vet inte vilken sort, men den har verkligen blommat hela sommaren. Har haft den i kruka hela tiden, undras om man kan få den att överleva om man planterar ut den?!