onsdag 2 september 2009

Husmorstips


Bild: Mia

Kristin efterlyste en tidning som jag råkade ha kvar och som tack för hjälpen med den fick jag en underbar skrift som kvinnan som bodde i hennes hus en gång i tiden ha skrivit. Inte igår direkt utan texten är daterad 1896 och innehåller hennes husmorstips. Urhäftigt och så speciellt! Tack Kristin för att jag får ta del av Idas härliga skrift! Texten ska ramas in och hamnar nånstans i köket.

Utdrag: "Hvad hvarje matmoder bör veta. Mot sträfva händer användes citronsaft. Med varm mjölk och vatten kan man rengöra oljeduk utan såpa. En glödgad skyffel, hållen öfver möbler, borttager hvita fläckar från dem. Bläckfläckar på siden, -ylle och bomultyger kunna aflägsnas med terpentin."

17 kommentarer:

Jannicke sa...

Gode husmortips å ta med seg :o)
Klem J.

mikaela sa...

Har en tävling i min blogg! var med du också!
Kram

Smått och gott hos Lina sa...

Vilken trevlig present. Och kul tips :-)

Kram Lina

Pia sa...

Så fin present:-)

Kram fra Pia

mitt skärgårdsliv sa...

Så fint och värdefullt kan tänka mig att såna finns det lite av.

Stinas butik sa...

Vad roligt!
Kram

Marita sa...

Vad läckert! Sådana tips kommer det inte att finnas efter dagens "husmödrar", eller vad tror du? Vem vet, det kanske kommer finnas rester av våra bloggar som då kommer upplevas som charmiga :-)
kram, Marita

Skatan sa...

Men vilken underbar gåva! Den skulle kännas ända in i hjärtat att få...

Trevlig kväll.

Anna Skata

sinnlighet sa...

Först när jag såg rubriken husmorstips, så tänkte jag en hel del.. Trodde först att Du hade egna tips att dela med Dig av...

Men vilken underbar present, snacka om att tidens tand, trots allt, varit aningen strävare, ur genusperspektivet sett, än idag!

Agneta

Mamma C sa...

Vilken fin present du fått. Blir fin innanför glas och ram.
Kram Mamma C

Fyra årstider ღ My Lovely Four Seasons sa...

Vilken fin ide att rama in det sådär.
Kram Lotta

Lina sa...

Åh, vilken härlig present! Kul med saker som har en historia bakom. Vårda den ömt! / Lina

Njut i din trädgård sa...

Citronsaft - det måste bara testas! En fin gåva värd en plats på väggen - absolut!

Angel.Pearls sa...

Kul att du är med på min GivaAway -Lycka till! Kommentar till sjunkande besökarantal på bloggen: det finns ju så himla många bloggar, fler för varje dag -och många lär sig efterhand att göra snygga inlägg, skriva roliga texter mm. Kanske var du rätt "outstanding" när du var ny? Stammisarna återvänder väl alltid..Jag är glad för varje liten besökare jag har, men det är klart, man bloggar ju helst inte för "bara för sig själv".Tycker du alltid har en ny, fräsch stil hos dej..Ha en fin dag//Eva

Kristin sa...

Hej Mia, vad kul att du blev glad! Kram Kristin

kardemumma sa...

Vad gulligt av henne! Texten var bedårande vacker! Rolig idé.
Kramar C

Annas skattkammare sa...

Så häftigt! Så snällt av henne!
Kram /Anna