torsdag 2 juli 2009

Summer in a bowl



Bilder: Mia

Varje dag hittills har vi plockat jordgubbar och smultron och nästintill varje dag får vi rikligt med bär som synes. Jättegott! Och så lyxigt att gå i egna trädgården och plocka egenskördat. Föredrar egentligen att äta med ovispad grädde men för att undvika grädde (trots att det är den lägre fetthaltiga) varje dag så blir det mjölk istället.

Nu har jag dessutom lärt maken att man ska snoppa (jo, det heter faktiskt så :-D) jordgubbarna e f t e r sköljning eftersom både smaken och hållbarheten påverkas. Sant det också! Men det krävdes att jag googlade för att maken skulle tro mig :-D


Psst - Missa inte sommarens loppis + butiksöppet (Ellis Corners sortiment + textilier) hos vår återförsäljare Stina utanför Kungälv på lördag mellan 10-14! Vi har fyllt på loppisen med mer prylar! Dessutom har Stina erbjudande på några ting i butiken, se hennes sida för mer info.

20 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Åh mums så gott det ser ut! Har lust att kasta mig över den skålen :)

Jannicke sa...

Jordbær er virkelig sommer!

Så heldig du er som har det i hagen din ;o)
jeg kjøper nesten daglig en korg ;o)

Klem J.

Lilla huset på prärien sa...

Oj vilken skörd ni har! Vi får köpa våra jordgubbar för det har inte blivit någonting planterat i år. Dessutom känner jag mig lite rädd för det där att byta ut plantor osv efter tre år... läggas halm på och det ska sättas nät på osv osv... Gör du allting sådant?

Kram Jenny

Vardags-mirakel sa...

Hej och tack för din kommentar! Visst snoppar man jordgubbar :-) Så fina bilder och mysig blogg du har, kram Eva.

carina sa...

Dessa röda bär smakar bara mer hela tiden.
Jag besökte idag en Ica butik som sålde dessa röda gubbar för 15 kr litern...fyndpris med tanke på vad de har kostat tidigare.
Kön till att köpa dessa gubbar ringlade lååång.
Ikväll blev det hemmagjord jorgubbstårta..mums.
Ha en fin helg.
Kramar/Carina

moni sa...

ååå mmm det så utrolig godt ut:) Vi har også en del jordbær i hagen og det er godt å bare gå å plukke inn:) klem fra monica

Tulipa sa...

Nu har jag lärt mig något nytt!
Tack för tipset!
Man vill ju verkligen ha ALL smak på de söta gubbarna!

Och vilken smaskig bild! Hur fin och läcker som helst!!!

Kram Mariette

Kicki sa...

Hej Hej
Vad kul att hitta till Dig.
Du har en jättemysig blogg.
Jag kommer säkert tillbaka till Dig.
Jag äter också jordgubbar nu så det sprutar ur öronen

Shyme sa...

Det är något särskillt med egenodlade jordgubbar. Vi har precis plockat de första här, jättegoda.

Det låg ett paket från Ellis Corner i lådan idag, vilken snabb leverans! Fint inslaget oxå och tack för den lilla överaskningen.... /J

m a r i a k o d e n sa...

Hittde en snigel i helgen när jag åt jordgubbar.....*hurvas*
Hoppas jordgubbssuget återkommer snart. För det är himla gott!

Kram!!

m a r i a k o d e n sa...

Ps. Det här med snopperiet ;)
Det stämmer nog det du säger. Snoppar man före man sköljer så är det lätt att vattnet åker in i gubben o det blir vattning smak. Det är något som jag tänkt på!

Huset vid ån sa...

Visst är det gott med jordgubbar..det hör sommaren till! Och självklart ska man snoppa dom! Fniss! det lärde min mamma mig när jag var liten...Kommer ihåg att jag tyckte det lät såå kul! Ha en bra Sommar! Soliga Kramar Therese

linruz sa...

Jordgubbar är verkligen sååå gott!!!
Dessutom otroligt vackra att se på.
Ha en fin helg
kram kram

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Mia,

Å vilka sommarbilder - så underbart!

Plåtlådan kommer från en butik i Skagen, Danmark och det är några år sedan jag köpte den! Lite rostig men den är fin :)

Önskar dig en underbar sommar vännen!
Kram/Jes ♥

Ullis/Leva på landet sa...

Håller med dig. Jordgubbar och smultron är verkligen sommar.


Ha en bra helg!
Kram Ullis

FURNISH.etc sa...

Hihi, ja jag fick också övertala sambon att det bästa är att "snoppa" jordgubbarna! så nu tror han också på det. mums vad gott det är! trevlig helg nu!

Fröken Fräken sa...

Jordgubbar + sommar = LYCKA! Här är jag helt euforiskt semesterlycklig :-)

Stjärnor & Champagne sa...

Ha det hade jag inte en aning om med jordgubbarna. Då skall jag inte " snoppa" dem innan sköljning...Härlig bild vännen.

Kram till dig/ A

Allt o Inget Med Jeanette sa...

Jordgubbar med kaffegrädde är ett hett tips!!
Lite mindre kalorier än visp iallafall... :)
Jag har ett gäng smultron plantor men det blir ju mest att barnen går o plockar av bären. Men det är mysigt o somrigt för dem att kunna plocka, så... jag handlar jordgubbar på ica!

Ha det toppen!

Kram Jeanette

alegni sa...

hej mia!
så många härliga inlägg jag missat. av någon märklig anledning kommer jag inte in på din sida från min egen dator :(
måste passa på att läsa in mig nu när jag har tillgång till någon annans dator!
ha en fortsatt skön sommar!
kram
ingela