onsdag 29 juli 2009

Projektet avslutat



Bilder: Mia

Det där projektet ni fick se en glimt av för ett antal inlägg sedan är nu avslutat. Då var det halvt klart, nu har pappa hjälpt mig med de sista fyra stolarnas ommålning medan jag tog de fyra första. Omklädningen av sitsarna gjorde jag helt själv men fy vad trist att dra över alla 8. Dessutom rev jag av all gammal stoppning intill träsistsen vilket säkert får en del av er att säga att det är att häda men jag vill gärna veta vad jag sitter på :-D Dessa nya stolar hade dessutom stått i en lada i 6 år, tydligen icke övertäckta så ni kan ju tänka er skicket på tyget.

Bilderna visar hälften av stolarna men vid storbesök får alla 8 plats. Första batchen med Leksandsstolar fixade vi i vintras och de fick fuskfårskinn men behöll den grå originalfärgen. Nu senast fixade vi ett gäng stolar till med hjälp av Ninna och därmed fick vi måla om dem för att de skulle vara likadana. Och tyget var inte lätt att hitta, jag hade i huvudet vad jag ville ha men fick tänka om när jag inte hittade det till ett rimligt pris. Men jag är helnöjd, svartvitt fast mer åt grått påstår mamma, inte det där hårda svarta utan lite mer mjukt. Asch, ni fattar väl? :-D


Tack Ninna och pappa för hjälpen!

33 kommentarer:

Nettan sa...

Oj vilket slit, skönt att det är klart förstår jag!! Å så himla fint så det var det väl värt! Hela köket ser så mysigt ut!!
Kram Nettan

Hanna sa...

Jätte fint!
Hanna

Fröken Fräken sa...

Mycket jobb men det blev ju jättestiligt. Förstår att du blev less på slutet, jag skulle ha varit full av iver vid stol 1 och 2 men stol 7 och 8 skulle jag nog ha varit redo att kasta in handduken.. jag blir lite lat om jag måste göra samma sak om och om igen...

linruz sa...

Snyggt!
Förstår att du är nöjd.
kram kram

Noamaja sa...

Vad fint det blev! Nu vill jag veta allt *fniss*, vilken färg osv...har ju 8 stycken som står och väntar...

Kram
A

Jannicke sa...

Likte det SÅ godt!!!

Klem J.

Mamma C sa...

Skönt att detta jobb är klart så mycket slit som du lagt ner. Men vilket fint resultat det blev.
Kram Mamma C

Stjärnor & Champagne sa...

Hoho Mia.....Vad fina Leksandsstolarna blev. Jag har Englesson stolar som måste målas om. Inget kul, men jobbet väntar. Hoppas att allt är bra med dig.
Ha det gott.

Kramkram Anne

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så fint det blev! Tyckte att de var jättefina innan också med fårskinnet :)
Kram!

Karin A sa...

Vilka underbart snygga stolar och bra jobbat! :) Det är alltid trist med sådant där monotomt jobb. Ha det gott! Kram Karin

mali-mo sa...

Så FLOTT de ble!!!! Jeg vet godt hvor mye jobb det er å stoppe om og trekke om selv, synes du har gjort en kjempejobb! Er selv på jakt etter nye stoler til slaktebordet på kjøkkenet, de vi har detter snart fra hverandre...med de skal jo både passe lommeboken og smaken, så det er ikke enkelt ;) Håper på å finne et kupp av et oppussingsprosjekt for en rimelig penge, selvsagt.

Nyt sommerdagene, håper høsten har forlatt deg (selv om vi nok ikke akkurat har sommervær her heller) ;)

Malin sa...

Åh, så ljust och fräscht!!! Kramiz M

Birgitta sa...

Snyggt! Lagom mycket färg.
Kram Birgitta

Stinas butik sa...

Såå fint det blev!!!
Kram

Blåbärs och smultronstället sa...

Vilka fina stolar och vilket jobb...jag funderar på att måla om våra i köket och bordet.
Kram Susanne

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Ja, nu kan du känna dig nöjd med projektet! Helt perfekt och jättefint!
Ha en bra helg!
Carin

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Kanon! Det är döjobbigt att måla stolar. Jag orkade bara 2...de andra 4 får bli en annan gång..hihi..:)

Förhoppningen är att hitta 6 gamla stolar i leksand-stil. Vita. Målade av någon annan. Så jag slipper måla:)

Men helst ska de vara riktigt gamla skavda, så de inte SKA målas:)

Kram Susanne

Maria sa...

Då får man gratulera till ett väl utfört och fullföljt projekt! :)
Det är så skönt när man tillslut står där och allt är klart och man är så nöjd...men även om resan dit är kul (annars skulle man väl inte hålla på) så är den inte alltid fullt så roande.

Ha en härlig dag och massor av fina stunder runt det "nya" bordet.

Creations by Lisa sa...

Det blev helläckert, värtall möda och besvär :-)
Kram Lisa

Creations by Lisa sa...

Kom på en sak, var hittade du din enkät som du lagt upp här på bloggen? Jag letar och letar men hittar inte en bra enkät att använda.
Kram igen från Lisa

Skomakarstugan sa...

Jag ska slipa, måla om och klä om stolsdynor på några stolar i stugan, men jag drar ut på det för jag vet att jag kommer att tycka att det är trååååkigt om det tar för lång tid! Dina stolar blev jättefina! Mycket snyggt tyg! Jag har köpt tyg, visste först inte alls vad jag var ute efter: randigt, rutigt, prickigt, blommigt... Det blev nåt mellanting! Hahaha!
Ha det gott! /Annica

♥ A Cup Of Emilia ♥ sa...

Tack :) Visst är Tolixpallarna med helt underbara! Men era Leksandstolar passar otroligt bra i ert kök så jag förstår om du inte vill byta ut dem än :) kram

Fyra årstider ღ My Lovely Four Seasons sa...

Gud vad snyggt det blev. Idag är jag på tråkhumör..känner inte för något, men behöver få massor gjort..suck jag vill ha sol.
Kram Lotta

Sussi's dreamzone sa...

Stolarna blev jätte fina med nya dynor. Leksandsstolen är en av mina favoritmöbler, leksning som man är *L*

Angel.Pearls sa...

Härligt med avslutade projekt -och snyggt blev det! Kram//Eva

Lina sa...

Hej!
Oh, va fina stolarna blev, de var verkligen värt allt jobb! Nu kan ni sitta och njuta på era fina stolar i måååååånga år!

Må så gott & trevlig helg!
Kram, Lina

Vit Romantik sa...

Åh så fina stolar är ute och letar efter sådana också!! Så duktigt att måla alla kan tänka mig att det var väldigt pilligt! Tack så mkt för hjälpen angående bliduppläggen på bloggen men jag har testat att ta den minsta storleken och ändå kan jag bara välja fem bilder.Hmm vad gör jag för fel!! Jag ska testa en gång till! Tack så mycket! kram Johanna

Lavendeldoft och vitt sa...

Så snygga! Vita och stilrena, du har verkligen god smak! Passar fint i ditt härliga kök! Kram/ Linda

Vit Romantik sa...

Hej igen!! Nu har jag testat och jag kan!!:) Fast jag kunde bara med fyra bilder men det är ju inte dåligt det!! Tack snälla för hjälpen!! kram

SussiLi sa...

Vilket hästjobb ni haft. Allt tar tid och så blir man säkert så ivrig att bli klar för att se det färdiga slut resultatet.

Hej från Anneli...Sussili...

My Lovely Things sa...

Hej!!
Tack fördina alltid så rara hälsningar!!

Jag säger somdu..Man vill titta inoftare än vad man gör..Men det ha rju blivit så många man vill titta in til så man får kika in lite då och då!!

Underbarastolar..Oj vilket jobb..Tyget är så fint till..

Din headerbild är så fräch!!

ha det så bra
kram Anna

Leva Livet Nu sa...

OHHHHHHHHH vad fina stolar. Jag besökte Leksands stolens fabrik i Siljansnäs i Dalarna. En Ny stol i vitt ca 2.300 kr........... minst fyra vill jag ha..men men det får bli mitt framtidsprojekt. Söka på Blocket i mellanåt. Ha en trevlig helg. Kram Therese

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Åhhhh vilket fint och ljust kök. Det där vita skåpet som gömmer sig i vänstra hörnet e jag bra nyfiken på. Kanske finns fler bilder och info om det och om du gjort nåt av det själv? Är ny i bloggvärden och e redan hooked.
Vi hörs nog snart igen :)