tisdag 21 juli 2009

Nostalgitripp



Bilder: Mia

De säger att man inte kan färdas tillbaka i tiden men det kan man visst! Jag och maken samt mamma och pappa åkte till mammas hemtrakter i Skultorp utanför Skövde igår, lite apropå sådär mitt i semestertider. Platsen kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta även om det går så många år emellan besöken. Där har vi spenderat så otroligt många barndomsstunder, badat i Sjötorpssjön, lekt i mormor och morfars trädgård, skuttat omkring på lekplatsen och upptäckt små guldkorn. Jag trodde att vi åkt dit med maken men tänk vad jag mindes fel. Han var aldrig med den gången, vårt förhållande var så nytt att jag och mina föräldrar åkte ensamma då. Men pappa tyckte att min mobiltelefon pep väldigt flitigt där i baksätet :-D

Med andra ord är det några år sen sist som ni säkert förstår och nostalgifaktorn och min blödighet var på högsta nivå.
Huset som mormor och morfar ägde och mamma växte upp i ser helt annorlunda ut. Lekplatsen och lekborgen är utplånade, kvar finns bara sly och igenvuxen mark. Sorgligt! Sjön ser dock likadan ut även om platsen där det solades och badades är något annorlunda. Kiosken och omklädningsrummen samt ruljansen är borta. Vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till allt som förändras. Visst, fine, tiderna ändras och så gör vi likaså men ibland kan jag inte låta bli att tycka att det var bättre förr..

10 kommentarer:

Stinas butik sa...

Måste vara speciellt att komma tillbaka till mammas hemtrakt.Så fina bilder !!!
Kram

Jannicke sa...

..huff, ja - det er trist når steder man er lad i endrere seg mye..
Skjønner godt det ble en følelsesladet dag for deg, Mia.
Men minnene kan ingen ta fra deg,
de har du for evig!

Klem fra "søster".

Drömmar och Lycka sa...

Hej! Vilka vackra bilder du visar. Det måste kännas fint men också sorgligt med så vackra barndomsminnen. Tråkigt att mycket hade förändrats, du får värna om dina vackra bilder du fortfarande har kvar i hjärtat. Ha en fortsatt underbar dag! Kram Linnéa

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Måste vara nästan lite kusligt..jag har också starka barndomsminnen från det hus jag bodde som barn innan mina föräldrar skilde sig.
Kram Lotta

Pingla sa...

Härliga bilder och minnen. Mycket trevlig blogg du har.

Smått och gott hos Lina sa...

Hej! Hittade en dator på ett bibliotek i Sthlm :-) Datafjant som man är måste man ju direkt kolla mail och bloggar.

Tack för senast!

Har haft egen nostalgitripp i Gbg. Inte varit där sen jag flyttade. Men det är ju inte riktigt samma sak :-) Fina bilder!

Kramar Lina

A home far away sa...

Underbart fina sommarfoton, men va trist att det fina ställe du beskriver så detaljerat har ändrat sig så...

Kram Gunilla

Annelie... sa...

fina foton! Viist är det speciellt att vara på ett ställe med så mycket minnen..

Ha en trevlig kväll!
Annelie

Millas hem sa...

Så vackert berättat om dina minnen!
Gillar din bästis i förra inlägget, så söööt hon är! :)


Kram Camilla

Skatan sa...

Godkväll Mia!

Ja du, det gör ont ibland när man möter förändring. Jag gjorde en sådan resa förra sommaren. Mina förväntningar var så uppskruvade. Och så blev det ett rejält mentalt magplask. De sitter i en tid, sedan minns man åter igen de där fina minnena från när det var som det "skulle")

Kram!

Anna Skata