måndag 27 juli 2009

Norska skärgårdsdoktorn


Bild med tillstånd från SVT. Foto: Fredrik Arff/NRK.

Minns ni Skärgårdsdoktorn? Samuel Fröler och Ebba Hultqvist som doktorn Johan och hans dotter Wilma. Morfar Axel, syster Berit och coola Sören. Älskade den serien och har faktiskt hela serien som dvdbox, ska nog plocka fram den och mysa till nu när kvällarna blir mörkare igen.

Nu kommer den norska motsvarigheten till Skärgårdsdoktorn, Himmelblå. Dramaserien utspelar sig på ön Ylvingen på Helgelandskusten i Norge där de boende kämpar hårt för att hålla liv i sitt samhälle när de gamla dör och inga nya barn föds. När skolan hotas av nedläggning manar butiksägaren Brynjar invånarna att ta upp kampen. De sätter in en annons med fagra och halvsanna ord i tidningen för att locka människor att bosätta sig på ön. Den ensamstående tvåbarnsmamman Marit lockas och tar med sig kompisen Kim som ska spela hennes man för att öka sina chanser att vinna utmaningen.
Seriestart ikväll, SVT1 kl 20.

8 kommentarer:

Malin sa...

Jodå, trippen var jättemysig, men kroppen bråkade, mest när jag satt i bilen...blev lite för långt att sitta.. önskar dig en fin kväll! Kramiz m

Vita små hjärtan sa...

Tack för tipset!
Kram Agnetha

Mamma C sa...

Den hade jag tänkr att se. Men jag får spela in det istället. För vi ska ha party här idag :-)
Skojade bara, vi ska käka lite skaldjur och bada tunna med ett par kompisar.
Kram Mamma C

Jessica sa...

Roligt att du kikar in fast jag är så dålig på att uppdatera :-) Vilken fin ny header du har skaffat dig! Är det du själv som gör dem? Jag önskar jag kunde men jag vet inte alls hur man gör...
Skall nog också kika in den serien ikväll!

Kram Jessica

Jannicke sa...

Skjærgårdsdoktoren fulgte jeg ivrig med på ;o) Veldig god serie.
Himmelblå er veldig populær her i Norge, men jeg har ikke sett en eneste episode ;o)..
Klem til deg. J.

me and alice sa...

Hej MIa!
Ja vem minns inte den underbara serien skärgårdsdoktorn!!! Tack för tipset om denna nya serie...
Vilken ljuvlig banner du gjort igen!
Kram Susanne

Minnelita sa...

Kjempebra serie. Venter bare på 3.sesong som er under innspilling nå.

Hanna sa...

Det skall jag försöka titta på.
Hanna