tisdag 14 juli 2009

Blueberry



Bilder: Mia

Ni minns kanske att jag gjorde rabarbersaft? Jag gjorde faktiskt även blåbärsdricka som fick tummen upp av maken. Nej, tyvärr är inte blåbären plockade i skogen utan i frysdisken på Ica men funkar fint även det! :-D

Receptet är mycket enkelt och Leilas förstås ;-) Vill du testa själv gör du såhär;

2 flaskor blåbärsdricka:

1 1/2 liter färska blåbär (eller frysta)
1 1/2 liter vatten
8 dl strösocker
3 tsk citronsyra

Rensa och skölj blåbären noga. Om bären är frysta, låt dem tina. Mosa bären med en potatisstamp i en bunke eller mixa lätt i matberedare. Rör ner 1 liter vatten, täck bunken med plastfolie och låt stå svalt i ca ett dygn. Rör om då och då. Tillsätt resten av vattnet och koka upp i en stor kastrull. Rör om då och då och skumma noga. Sila bort bärmassan och tillsätt strösocker och citronsyra i den varma bärsaften. Häll upp saften i desinficerade flaskor, fyll dem ända upp till kanten och tillslut väl. Förvara kallt och spädes efter smak, ca 1+4.

18 kommentarer:

Fanny sa...

Hej!

Jag undrar om du skulle kunan hjälpa mig genom att svara på en fråga.

Vad är lycka och hur blir man lycklig?

Kram Fanny!

Birgitta sa...

Hej!
Nu har jag äntligen kommit in på din blogg igen. Det gick bra när jag installerade Firefox.
Kram Birgitta

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så gott det verkar! Passart ju perfekt för oss som har hela skogen full av blåbär nu!
Igår gjorde vi blåbärspaj :)
Kram!

Skatan sa...

Mmmm...det smakar sommar ända hit upp i norr ;-)

Kram,

Anna

Matilda K sa...

Ser härligt läskande gott ut!
Snart ska här bakas och grillas, bara 5 dagar kvar nu + en inventering!
Kram
Matilda

Nettan sa...

Detta måsta man prova =)
Tack för tipset !
Kram Nettan

Angel.Pearls sa...

Tack för receptet! Här finns massor med blåbär.Kram//Eva

Fröken Fräken sa...

Saft skulle man ju göra till sin födelsedag.. fast med tanke på att jag har nog svårt att komma igång att baka så kanske jag får stå över denna gång. Men himlarns vad smaskigt det såg ut!

Ja, nu har man fått lära sig allt om schersmin och jasmin, och att det är två helt olika blommor/buskar! Tänk vad man kan få hjälp här i bloggvärlden!

carina sa...

Jag måste absolut prova att göra blåbärsdrycken. Har blåbär kvar i frysen från förra året.
Läste ditt förra inlägg om kontakt papper....jag klädde en skrivbordsskiva för ett år sedan...det har hållit hur bra som helst.
Kram/Carina

Erika sa...

Det verkade smarrigt med blåbärsdricka. Ska jag nog göra till min käre far, han är tokig i blåbär.
Tack för receptet.
Kram

Mamma Millan sa...

Ser ju sååå läskande ut!!!!

Leilas recept är ju bara suuuper ju;;)

♥kram Millan ♥

Stinas butik sa...

Det låter väldigt gott, lite annorlunda än jag gjorde förr.
Kram

Designe sa...

Såå läckra bilder och saften såg läcker ut oxå! Hoppas du har en härlig sommar! Kram :)

Floralis sa...

Hej Mia!
Mina bär kommer också från skogen i frysdisken på ICA... : )) Fast nu har jag verkligen bestämt mig att hämta lite åtminstone även från skogen i närheten.
Blåbär är bra! Mycket antioxidanter... : ))
Tack för tipset med saften. Jag ska testa!
Ha det gott!
/Anneli

mali-mo sa...

SÅ flott det ser ut...dette er nok en oppskrift som jeg må prøve meg på...tilpasset mine forhol ;) SKal en tu rpå hytten snart og da begynner vel blåbæne å modnes etterhvert ;) Hvor i all verden får man tak i sitronsyre mon tro???

Cattis sa...

Nu gick saliven i gång vill jag lova!

I går sålde de ut hela plattor med jordgubbar billigt i min lokala butik.

Minns hur min farmor gjorde jordgubbssaft vid sådana tillfällen och bjöd på sen under vintern. Undrar om jag skulle fixa att göra lika god saft att förgylla vintern med...

Önskar dig en härlig fortsatt sommar. Och tack för inspirationen
kram
Cattis

Ingunn sa...

Takk for tipset om teppe. Føler jeg er litt slik - best uten. Men jeg skal deponere så ser jeg.

Ha en fin dag.

Ingunn Hjemmets Gleder

HobbyDesign sa...

Åh, så gott det ser ut och det verkar enkelt att göra. Det ska jag testa. Tack för idén!