lördag 20 juni 2009

Stuvbitar




Bilder: Mia

När jag skrev om sängkläderna till docksängen för Mailegkaninerna (kaninerna som tyvärr inte hann komma till EC innan midsommar) som gjordes av stuvbitar, slog det mig att jag glömt att visa vad de var stuvbitar ifrån.

Förra sommaren var vi i Skåne och på Stoff och Stil köptes tyg till makens stora skrivare, den skrivare som gör makens canvastavlor till butiken. Bland annat, den gör annat också ;-) På den lilla byrån ligger nåt projekt för butiken tror jag förresten. Såna är alltid pågående.

Maken hade nämligen uttryckt sin önskan om ett överdrag till skrivaren för att skydda den mot damm.
Tyget låg länge och tryckte i mitt sybord och gav mig dåligt samvete för att jag inte gjorde nåt åt saken. Som jag nämnt tidigare är inte alltid symaskinen och jag sota vänner, den trilskas när jag vill nåt och samarbetar inte alltid till fullo. Inte för att den är trasig eller okunnig på nåt vis, det är nog snarare personen som nyttjar den (läs jag) som är den okunniga. Jag minns inte vad jag fick för betyg i syslöjd, tror det var rätt hyfsat märkligt nog men det märks inte när maskinen och jag stämmer träff.

Till slut fick jag sytt ihop några bitar till nåt som liknar ett skydd. Måste alltid göra sånt när maken inte är hemma så jag kan sitta och småsvära för mig själv och lipa som en barnunge när jag får sprätta upp för tredje gången. :-D
Har testat att göra det när mannen är hemma och det räcker med att han tilltalar mig så fräser jag som en ilsken katt. Så för att vara snäll så gör jag det när han är ute. :-D

Men när jag väl får ihop nåt är jag stolt som en tupp oavsett om det är snett och vint. Då är jag åter som en liten barnunge. Hihi! ;-)

(Undrar ni varför jag suddat ut ansikten i ramarna så beror det på att i ramarna befinner sig bilder på våra kära kompisbarn, makens brorsbarn och våra fadderbarn. Naturligtvis vill jag inte publicera dem på bloggen.)

Tillägg: Missa inte denna söndag kväll i TV3 kl 21.

11 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Va smart med ett skydd sådär! Bra gjort av dig också!

Kram Lina

Ingela la la sa...

Jag tycker du syr ihop saker lite nu och då jag.. ;) Jag låtsas inte om att jag har en symaskin *skrattar* Snällt av dig att skona Martin ;)

Hoppas ni haft en härlig midsommar.

Kram Ingela

Ullis/Leva på landet sa...

Så snyggt skyddet blev. Hoppas att er midsommar blev bra.

Kram Ullis

Mimmi sa...

Bra idé! Hoppas ni har haft en mysig midsommar! Kraaam

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Jag tänkte allt på dig på semestern..fiskardottern. Vad mycket fint du har visat..nu har jag lite att läsa igen.
Kram Lotta

Creations by Lisa sa...

Vad duktig du är...om än det blir en massa svärande innan det blir klart *fniss*...kikade in på ditt TV tips...den ska jag inte missa, alltid lite kul med spänning :-)
Kram och ha en fin söndag - Lisa

Sand mellan tårna sa...

Ville bara säga hej.....

Kram Linda

Annas skattkammare sa...

Superfint skydd! Ett sådant ska jag försöka mig på någon gång! Men jag drar mig för det, jag är nämligen inte heller vän med min symaskin! =)
Kram /Anna

Lina sa...

Hej!
Fiffigt med ett överdrag, de skulle vi oxå behöva! Tyvärr är inte symakinen min bäste vän :- )

Ja, mina skålar är jag SÅ nöjd med! Ångrar oxå att jag inte köpte fler när jag såg den första gången...Lite komiskt att vi nu sitter med 2 var...Men bättre än inget! Ska hålla utkik på min loppis om de kommer in fler!

Må så gott & ha en bra vecka! Kramar, Lina

Stjärnor & Champagne sa...

Oj vad jag har missat i min bloggpaus. Överdraget är ju hur fyndigt som helst tycker jag. Självklart skall man inte visa någon som inte har gett samtycke att vara med på bloggen, helt rätt gjort.

Kram Anne

Tidsmästarinnan sa...

Haha, jag kom just att tänka på sist jag skulle baka bullar med barnen som en trevlig stund tillsammans och allt gick helt fel, hela familjen inklusive ej bullbakande familjefader vart på uruselt humör och det slutade med att jag lovade dyrt och heligt att ALDRIG baka bullar igen...

Men din symaskin verkar ha skärpt till sig, så fint som det där blev!

Kram vännen!