fredag 29 maj 2009

Litet frö sätta bo



Bilder: Mia

Förra året gjorde vi en ny rabatt där det tidigare var en liten plutt med gräs, typ 2 x 2 meter. Det kändes alltid så himla fånigt att gå och hämta gräsklipparen för att köra den lilla biten och inte blev det att man utnyttjade gräset heller då det inte rymdes särskilt mycket på den lilla plätten. Så istället gjorde vi en rabatt plus stenbeläggning vid sidan och idag växer där en hel del, bland annat julros, två sorters rosor (vit och röd), lammöra, löjtnantshjärta, förgätmigej, brudslöja, astilbe och rosenmandel. Bland annat, har en del sorter till..

Förra året fick vi spansk näva av svärmor men den tålde inte den Torsländska blåsten upptäckte vi, den la sig platt ned mot marken för att ta skydd :-D Såg inte klokt ut, synd på en söt blomma men jag fick börja våren med att riva upp den. Vilka rötter! Gjorde nästintill några kullerbyttor bakåt i kampen över att få upp den med roten. Och den hade brett ut sig så efter att ha tagit bort den blev det nu ett tomrum. Där kommer det att hamna lite annat.

Har köpt frön från
Russinnet och satt blå förgätmigej (vi har vit sedan tidigare), liten blåklocka, fingerborgsblomma och styvmorsviol. Hihi, jag ska väl erkänna att jag nog inte tänkt på dessa blommor förrän jag såg de söta korten som jag sparat och har framme den varma årstiden som små dekorationer. Men fina blommor är det ju absolut så de fick det bli. Än så länge är de så pyttesmå att det inte ens är värt att visas på bild men hoppas på att kunna återkomma med härlig fägring senare i sommar.

Monica Johanssons ljuskronor hittar du i
butiken.

Trevlig helg på er, kära vänner!


15 kommentarer:

Ingela la la sa...

Hahaha, ja den där gräsmattan var ju verkligen en historia för sig ;) Helt galet..

Ska bli roligt att se sen hur det blev.

Kram Ingela

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Korten är verkligen söta..som små tavlor. Dina foton är underbara...som alltid..
Kram Lotta

Signe 1 sa...

De är såå fina de där frökorten, precis som Lotta ovan säger, som små tavlor, me like! Ha en fin dag, kram Sofia

Myownhome sa...

Vilken fin bild! Gillade tavlorna (Eller korten?) jättemycket!

hihi, men en rabatt är ju minst lika bra som en gräsmatta. :D

Ha det fint!!
Kram
//Johanna

LLs Äventyr sa...

Hejsan!

Vilken kanon blogg du har :)
Om du vill bli hittad lättare lägg till din sida på FOGG under kategorin heminredning...

Välkommen!

LLs Äventyr

Anonym sa...

fina korten var och så trevligt att de gav dej inspiration till din rabatt :)

Gnistrande snö sa...

Åh vilka ljuvliga frökort!
Sådana vill jag oxå ha :-)

Fiffigt att göra om den delen av gräsmattan till rabatt, kommer att bli så fint. Gillar blomvalet :-)

Ha en fin helg!

Kram
Katarina

Fröken Fräken sa...

De där fröpåsarna såg jag både på Designtorget och Iris Hantverk häromdagen, och de är ju så söta. Ville ha allihopa, men de kändes liiiite dyra (när man är van vid loppispriser!)

Inspirera Mera sa...

Åh vad mysigt med en egen trädgård.

Svar: Tack så mycket! Ha en trevlig helg, kram Sandra

Sivs hus sa...

Hei, Takk for hyggelig hilsen. Så søte tavler du har. God pinse fra Siv

Jenny sa...

Hej Mia!
Visst är de fina de där frökorten??
Jag visar själv några hos mig:)
(fast köpta på Anskus Kammare)

Ha en jättebra helg,
Kram Jenny

Stjärnor & Champagne sa...

Frökorten är så fina, påminner mig om planscherna i skolan.

Kramis Anne

livetpåfyran sa...

Ja det där med små gräsplättar skapar bara irritaion...bättre med en underbar blomrabatt!!

Ha en fin pingsthelg!

Kram Pia

Beas barnslikheter sa...

Fingerborgsblommor är så otroligt vackra...men pass på, jag har för mig att de är lite giftiga, så har man djur eller tänker sig små barn så är det inte att rekommendera. Jag har inte köpt fingerborgsblommor just av den anledningen. (Vi undviker även liljekonvalj, julros och en viss typ av azalea just därför också)

Emma sa...

det var rverkligen fint med olika frön :) Funderar på att köpa en tallrikshylla jag med. Var köpte du din?