tisdag 19 maj 2009

Doft av syrén



Bilder: Mia

Jag är barnsligt förtjust i syrénens doft, dock inte i parfym och tvålar men den äkta varan. Jag gissar att det var fler än min mamma som plockade in dem till skolavslutningen? Jag nappar en blomma med udda antal, stoppar raskt in den i munnen, tuggar, blundar och hoppas att min önskning ska gå i uppfyllelse.. (Och maken gapar stort - vad 17 gööör du, äääter du syrén???) Ni gör väl likadant tjejer? *fniss*

Fatet ni ser skymta på bordet är köpt från Ylva Skarp, dock inte under Dalarna-resan utan från Cosas tidigare i år. Ska fota det närmare, tycker det är jättefint med text på. Spegeln har ni sett tidigare, här.

Tillägg: *fniss*, känner att jag behöver göra en förklaring för er som inte känner till det; om du letar efter en liten syrenblomma med tre, fem eller sju blad på och äter upp den samtidigt som du önskar dig något, så går förhoppningsvis din önskan i uppfyllelse! Syrén är en av våra ätbara blommor och du kan dekorera dina cupcakes eller tårtor om du vill eller rent av göra saft på dem på samma sätt som man gör flädersaft.

20 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Ja, inte kan den konstgjorda doften av syren mäta sig med den riktiga! Jag får se fram emot syrenblomning om några veckor..

Pasteller, och särskilt då rosa, tycks sannerligen väcka känslor. Vilken debatt det blev på min blogg!! ;-)

Smått och gott hos Lina sa...

Ja visst är syrener underbara! Men jag måste nog göra sällskap med din make; vaaa? Äter du syren? :-D Har aldrig hört att man kan göra det.
Måste pröva.

Kram Lina

VITA NYANSER sa...

vilka fina bilder! Syrener är underbara, här har vi dock inga som kan plockas in än. Såg i helgen att Göteborg hade hunnit längre i grönskan.

Ha det bra!
Kram L-L

Jannicke sa...

Syrener er vakkert,
men jeg ante ikke at de var spiselige??? ,o)

Uansett : Fantastiske bilder du viser i dag,
eye candy!!!

Klem til deg.

Lilla huset på prärien sa...

Hej Mia!! Vad skönt att du är tillbaka igen - missade dina inlägg för jag hade inte dig på bloggkoll men det är korrigerat nu *ler*

Vackert med syrener!! Jag har massor i trädgården... ska jag kanske... äta dem?! Ehh... varför ska jag äta dem? Det verkar dock vara någonting som man verkligen ska prova eller? *nyfiken*

Kram Jenny

Hemma hos Klara... sa...

Vad underbara bilder det blir när du fotograferar! Syren och skolavslutning hör ihop. Kan man äta syren?? Törs man prova?

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Helena

Mamma C sa...

Syrener och skolavslutning är något som hör ihop helt klart. Jag har för mig att man sög lite på blommorna inte tuggade sönder dom. Men det är ju ett antal år sedan.
Kram Mamma C

Ingela la la sa...

Här doftar det oxå ;) Jag måste ställa ut dom ibland när det blir för starkt..

Tack för förklaringen, jag trodde du hade blivit lite småtokig jag med *ler*

Hoppas du mår bättre nu..
Kram Ingela

Stjärnor & Champagne sa...

Mia dåååå, du har fått mig att komma ihåg något som jag också gjorde som liten. Åt och önskade mig. Syrener är för mig skolavslutning. Tyvärr blommar dom så tidigt nu.

Kram på dig vännen / A

lottens vita och gröna sa...

hmm föredrar att dofta men kanske ändå måste prova att smaka, hihi byfiken i en strut...varmkram lotten

Inspiration i vitt sa...

hej, så vackert det är med barndomsminnen, syren doften är ljuvlig och påminner så mycket om när man var barn på nåt sätt.
Här slår de ut vilken dag som helst nu. Din bukett var underbar och goda är de ju med hihi.
Kram på dig/Ingela.

Signe 1 sa...

Syrener är ljuvliga och doftar underbart, sommar sommar:-) Kram Sofia

Annas Lycka sa...

Jätte fin bild!!! Jag kan känna doften...Kram ANna

Verra sa...

Vad häftigt! =) Det visste inte jag! Detta måste man ju testa nån gång *hihi* =)
kram Verra

Sjabbig men chic sa...

Jahaja, typiskt! Jag skulle verkligen vilja önska just nu men syrénen blommar inte än på länge. Men när den gör det då ska jag minsann försöka!

Kram Lisa

Helena sa...

Vilka fina syréner, jättebra bilder! Älskar syréner! Ha en bra dag! Kram Helena

Carina sa...

Hej

Vad tusan har Karln aldrig önskat sig nått.
HI HI
Men jag får vänta några veckor till innan jag kan önska mig nått.
Ha en underbar helg.
Kram

Drömmar och Lycka sa...

Ja, syrendoften är underbar och blommorn är så vackra i sina pastellnyanser. Visste inte att man kunde äta blommorna, roligt att i framtiden kunna dekorera med dessa vackra juveler.

Ha en fortsatt bra dag!

Linnéa

marita blücher sa...

Hej Mia,
Tack för din rara hälsning på min blogg. Som du redan sett har jag gjort som du, plockat in en liten syrenbukett som jag med njutning sitter och sniffar på.
Ha det så gott.
Kram/Marita

Linn sa...

Mmmm, i morgon ska jag också plocka in syrener...