söndag 3 maj 2009

Dalarna




Bilder: Mia

Ojoj vad trött jag är.. Jag och maken har varit på kort visit i Dalarna. Bilat, kikat, myst i sommarvädret, maken har fotat för Ellis (framtida tavlor) och jag har shoppat. Förstås, *fniss* Och även om det alltid självklart är hemskt skoj att ut och fara är det underbart att komma hem igen. Hemkomna efter ett par dagar är det skönt
att sova i sin egen säng, bara en sån sak. Vi höll på att krocka med en grävling på vägen hem i mörket, huuu vad otäckt när den strök förbi precis bredvid bilen.

Dalarna, gud vad vackert.. Blev förvånad över mängderna av tussilago - helt knallgult i dikena var vi än åkte. Hemma får man lysa med lykta efter dem. Naturen är otroligt vacker och husen ursvenska. Leksand blev min favorit, urmysigt! Här måste ni besöka Lantliv, en ny favoritbutik när man är i omgivningarna full med Lexington, Himla, Mateus, Greengate och Linum som några exempel. Hoppas på att träffa dig nån annan gång Madde när vi kan båda två!

Vi besökte Ylva Skarp som driver Skarp kalligrafi och fick ett härligt bemötande av den urduktiga kalligrafen som textar så himla vackert. Alla fina saker och en urtrevlig Ylva gjorde att vi höll på att aldrig komma därifrån, hihi! Jag hade beställt nåt (mer om det senare) som vi hämtade och utöver det spenderade jag mina skattepengar (som jag förvisso inte fått ännu ;-)) på lite sköna ting. Har ni vägarna förbi ska ni absolut besöka henne på Hjortnäsgården, vilken omgivning och hemskt skoj att få se hennes butik. Tack Ylva, vi kommer tillbaka!
Vill ni veta mer kan ni läsa min intervju med henne här.

I Borlänge ligger Majsans Lavendel och romantik och självklart ville jag se hennes butik när vi var i trakten. Gillar ni House Doctor, Bloomingville och Ib Laursen som några exempel måste ni dit när ni är i Dalarna. Söta Majsan var gullig att visa sitt hem för oss när vi ändå kom och även om vi inte inreder på samma sätt - Majsan är en shabby chic-tjej medan jag är lantlig med touch av New England så var det hemskt skoj att se. Ett underbart renoverat hem i ett hus från -20-talet med mycket omtanke och vackra detaljer. Renoverat med kärlek och omsorg. Tusen tack Majsan och Tommy, kul att ses!

Mer om shoppingen senare! Nu ska Mia sussa..

27 kommentarer:

Jannicke sa...

Åhh, så vakre bilder!
Høres ut som en super tur!
Ha en fin søndag, klem J.

linruz sa...

Låter som ni har haft ett par härliga dagar. Men jag håller med dig.
Borta bra men hemma bäst!!!
kram kram

M.How sa...

Tack snälla för hälsningen söta du! Ni är sååå välkomna hit nästa gång ni är i Dalarna, då ska jag se till att vara hemma :D Och självklart hör jag av mig nästa gång jag ska till sköööna Göteborg!

Kul att ni gillade Leksand, det är välldigt mysigt att bo här och jag har svårt att tänka mig ett liv utan Dalarna!

Visst är Ylva go, farligt att besöka henne ;)

Stor kram ifrån mig!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Oj vilken rolig resa ni har varit på! Så många roliga träffar och ställen ni besökte :)
Nu är jag bra nyfiken på allt du köpte!
Kram!

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Kul med er resa, verkar verkligen ha varit bra! Ska kolla igenom alla länkar senare. Fint reportage du gjort!
Ha en bra söndag!
Carin

Hemma hos Klara... sa...

Åhh, det låter så härligt när du beskriver mina hemtrakter. Man blir lätt hemmablind märker jag. Välkommen åter till Dalarna!

Ha det gott!

Kram Helena

Skimrande kristaller sa...

Jag tycker också att Dalarna är ett vackert landskap. Ni tog jättefina bilder! Det ä skönt o komma hem när man ha varit iväg så där.. borta bra men hemma bäst,ler. Ha det så gott. Kram Lenita

Wilma och jag sa...

Det låter härligt med lite minisemester! :) Dalarna är vackert!

Kram!

Nettan sa...

Vilken mysig tur ni gjort & besökt dessa ställen.
Ska bli kul & se vad " maken " fotat =0).

Dalarna ja, visst är det fint där !
Tillbringade alltid sommrarna i husvagn där när jag va lite.
Sånt sätter sina spår ;0)

Kram Nettan

Drömmar och Lycka sa...

Vilka vackra bilder, låter som ni haft en härlig liten resa. Tycker också det är så fint i Dalarna, verkligen ursvenskt :)

Vänliga hälsningar Linnéa

Mrs. S sa...

Håller med att Ylva Skarp är värd ett besök. Har två av hennes tavlor hemma. Kul med kombinationen grafik och text!

MARIE -Inredningsdrömmar sa...

Åh det lät som en underbar resa, jag vill oxå ta en tur till Dalarna. Fina bilder ni har tagit och vilken jätte fin banner du har.
Kram Marie

Signe 1 sa...

Tack för tipsen!! Ska upp till Dalarna i juni o har mycket egentid då...så då ska det SHOPPAS, hihi. Kram Sofia

kardemumma sa...

Vilken härlig inredningresa ni har
varit på. Vi gjorde en liknande i somras. Nu sommar ska vi ta södra Dalarna. Jag älskar Dalarna mest för att det är lika vackert som här i Hälsingland!
Det ska bli kul att se dina inköp!
Kramar C

mitt skärgårdsliv sa...

Låter som ni haft en bra helg :) kan tänka mig att din man fick massa fina foton till tavlor! ha det bra!

Malin sa...

Låter som ni haft en fantastisk helg!

Annas skattkammare sa...

Låter som ni haft en härlig heög tillsammans! Urfina bilder!
KRam /Anna

Stjärnor & Champagne sa...

Borta bra men hemma bäst, spelar ingen roll vart man åker....Flott, tack Mia fick inte riktigt till det. Dalarna är ju så härligt och det ser ut som ni har haft det underbart med shopping och allt.

Stor kram Anne

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Jag tänkte nog att du var ute och for..jag har saknat dig några dagar. Vad härligt med en massa ny inredning..det ser vi fram emot.
Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Ser att du varit i mina hemtrakter. Det var mycket på de första bilderna som jag ser nästan dagligen. Var till Lantliv i går jag också och skaffade mig lite inspiration.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

meandmyhome sa...

Ni verkar ha haft en riktigt mysig helg!!
Kram och ha en fin vecka! /Sofia

Blåbärs och smultronstället sa...

Vilken härlig helg att få resa runt lite och besöka mysiga ställen. Det skulle jag vilja göra i sommar. Kanske uppåt Dalarna:)
Tack för titten hos mig.
Ha en fin vecka!
Kram Susanne

Guldkant På Livet sa...

Nej men va trevligt med Dalabesök! Vilka fina bilder ni har tagit och fångat just rätt känsla!

Lantliv är en underbar butik, likaså Majsans Lavendel & Romantik, missade ni Norrgården, det är också en fin butik i Borlänge och så Gruvgatan 13 i Falun förstås, 5 sum med ljuvliga ting, inte missade du väl det??

I sf, får ni göra ett nytt Dalabesök, Leksand, Tällberg och Rättvik är bland det vackraste man kan se i Sverige...

Ha en bra ny vecka!! Mari.

Ljuvligt Hemma sa...

Vilka härliga bilder! Ni ser ut att ha haft det alldeles underbart :) Kram kram.

Tina sa...

Så härligt vackra bilder du visar. Du har verkligen fångat Dalarna i dem. Kram Tina

Jannicke sa...

WOW,
for en heading du har fått!!
En av de fineste jeg har sett :o)
Mandagsklem til deg, min navnesøster!

Gnistrande snö sa...

Låter som en supermysig resa och vistelse i Dalarna. Jättefina bilder!

Ha det så gott!

Kram
Katarina