lördag 4 april 2009

Testbak del 1 av 2





Bilder: Mia

Himla skoj med uppdraget att testbaka åt Klara färdiga gå, hihi! Jag har funderat på vad jag skulle göra i de två olika formarna, tänkte ett tag försöka med bröd i de tulpanliknande formarna men eftersom testbagerska nummer 2, Mamma C, redan testat det så blev det lite sött istället - vilket behagade en sötsugen make :-D.

I den tulpanliknande formen blev det alltså apelsinmuffins med romerska bågar i, några muffins jag länge varit sugen på att testa och jag tyckte att det vore läckert med färgkombinationen i dessa formar (apelsin plus brunt) vilket tyvärr inte syns på bild då jag bakat och fotat på kvällen (kombinationen mörker och trötthet är inte att rekommendera). Vill man kan man förstås ha en extra "vanlig" form i botten som stöd men jag ville försöka utan vilket visade sig funka alldeles utmärkt. Jag rekommenderar ändå dock att ställa dem i muffinsformar för bästa stöd under gräddningen. En jättefin, originell form som jag alltså varmt rekommenderar Helena att köpa in! Blir grymt fin på kalaset med en cupcake eller muffins i alternativ bröd i till middagen.

Stay tuned, next time - bakform numero 2.. ;-)

Tillägg recept: 100 g smör, 2 dl mjölk, skal av 1 citron, skal av 2 apelsiner, 2 ekologiska ägg, 1 1/2 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1 nypa salt, 200 g romerska bågar (apelsinchoklad).

Sätt ugnen på 200 grader om du vill göra stora muffins och 225 grader om du vill grädda små. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ned det i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsform och fyll formarna till 2/3 med smet. Stick ner några romerska bågar i varje form. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Fortsätt tävla om en baktermometer + två kökshanddukar från Ellis Corner här och en ring från Dreams of pearls här.

17 kommentarer:

Peter PC sa...

Du har följt Sabinas kamp och skrivit en kommentar i hennes blogg. Därför tänkte jag tala om att jag startat en insamling på Cancerfonden. Den heter "För döda mammors barn. Till minne av Sabina Najjar."

För ett halvår sedan samlade vi i bloggvärlden in över 100.000 kr till Barncancerfonden till insamlingen jag startade under namnet "Den jävla idioten".

Du kan skänka 50 kr direkt genom att sända ett SMS med texten Besegra 9 till telefon 72900. Eller skänk valfritt belopp på http://cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Insamlingar/?collection=9

Sabina skrev flera gästbloggsinlägg i bloggen Enbart. Hennes sista var också en av de mest gripande. http://enbart.blogg.se/2009/january/090117-enbart-gb-av-sabina.html

Jag hoppas att du vill sända några SMS och skänka pengar till Cancerfonden. Kopierar gärna texten och sprid den vidare.

Tack för att du bidrar. Sänd en extra tanke till Sabinas små barn! http://mittlivsabina74.blogspot.com/

Här kan du också beställa hennes bok som nyss kommit ut "Livet kan inte vänta"

Peter PC Carlsson

karola sa...

Mums...det ser toppengott ut, och vad trevligt med recept här också...muffins kanske jag ocksp vågar mig på?

Ingela la la sa...

Det ser jätteläckert ut!

Ha en bra dag!
Kram Ingela

Wilma och jag sa...

Det såg smarrigt ut! :)

Kram

Prinsessa sa...

Jeg vil få ønske deg en helt fantastisk lørdag.
Varme vår klemmer fra Elin:O)

mitt skärgårdsliv sa...

Men så fina formar, det ser jätte gott ut och roligt med lite ombyte av formar. Trevlig helg!!

Hemma hos Klara... sa...

Wow säger jag bara. Vad läckert. Ser kalasgott ut!!! Du är så himla duktig på att fotografera också. Kul att det funkade att baka i dessa "mystiska" formar. Spännande recept också, det måste jag prova.

Ha en fortsatt bra helg!!
Kram Helena

Jannicke sa...

Åhh,
nam - appelsin og sjokolade er en deilig kombinasjon! Og veldig påske!!

Nå tar jeg ferie en uke,
så jeg ønsker deg en deilig påske!
Klem fra "søster" i Norge :o)

vårt lilla hus sa...

Åh men det ser ju helt underbart gott ut!!!!! Härliga bilder du visar!

Va kul att du vill vara med och tävla om skålen från Greengate och tack för grattis =)

Ha en fortsatt trevlig helg! Kram H

Jenny sa...

Mumma med romerska bågar!
Jag får nog prova receptet.
Kram Jenny

Mitt og Mine sa...

Det så både godt og lekkert ut!!!

Nam nam...appelsinmuffins. Takk for oppskriften!

KLem M.

Randi sa...

Vilka läckra formar - undrar om de finns i andra färger också? Kombinationen apelsin och romerska bågar är säkert supergott! Ska testa ditt recept i morgon.
Kram Randi

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Men Mia jag blir så glad av att komma till dig..sugen på en kaka.
Kram Lotta

Stjärnor & Champagne sa...

Mums ser smarrigt ut. Formarna ser verkligen häftiga ut...

Kram Anne

Wilma sa...

Ska prova de muffinsarna, lät gott!
Såg faktiskt "tulpan formarna" (som du kallar dem) på ett kondis igår, fyllda med smarriga chokladmuffins.

Kika in på min tävling...

// Wilma

Madelene sa...

Oj hjälp vad gott det såg ut! Tror bestämt att jag måste testa receptet redan idag! :)

axelina sa...

Receptet verkar jättegott!:)