torsdag 19 mars 2009

Vide liten




Bilder: Mia

Jag vet inte vad det är med mig och vide men det tar fram nån slags nostalgi i mig. Lite -40-tal, Mors lilla Olle, solsken och vååår.. Sen tror jag det finns nåt som liknar vide och jag är aldrig riktigt säker på om det är vide eller den där icke-viden jag får med mig in. Men söta båda två! Har satt vide både i zinktunnan och i den söta flaskan jag fick av maken i namnsdagspresent på Maria-dagen. Är det nån som vet hur man skiljer dem åt och vad den där fusksorten heter?

Pågående tävlingar: tävla om en ring från Dreams of pearls här, en luffarslöjdsskylt "love" från Karin Andersson här och en ljuslykta från Erika Tubbin här.

For translation, see top of the blog.

33 kommentarer:

Wilma och jag sa...

Vackert med vide!!! :)

Hoppas det går bra med butiken!

Kram!

Hannis sa...

Har inte en aning om det finns en fuskvariant=))
Vackra,vackra bilder!

Kram Hannis

alegni sa...

det andra är säkert sälg, ser ut lite som vide, men är oftast grövre o segare.
tänk, en sådan där glas/flaskställning har jag sökt i två städer utan att hitta...
kram
ingela

Lilla huset på prärien sa...

Jättefina bilder! Och det är så vårigt och vackert med vide tycker jag. Känner inte heller till om det finns någon "fuskvariant" tyvärr...

Fina Gerberasaker du har köpt!

Kram Jenny

Stora och små drömmar sa...

hej jätte fina bilder jag kan tyvärr inte svara dig då jag inte visste att det fanns fuskvide, jag har sagt vide om båda jaja man lär sig något nytt vare dag ha det bra kram jessica

linruz sa...

Äkta eller ej söta är de i alla fall.
Längtar efter att klippa in grenar och ställa i vaser.
Kram kram

Jannicke sa...

Så vakkert!
Pusekattgrener er noe av det søteste jeg vet!
Ha en fin dag, Mia.
Klem fra J.

Ingela la la sa...

Ha ha, jag visste inte det fanns två sorter *fniss* Jag tycker det är jättefint men jag tar sällan in några kvistar själv..

Nu har jag en liten paus mellan dom sjuka.. vi får se hur länge den varar..

Ha en bra dag!
Kram Ingela

Livet i byn sa...

Jag visste inte hellre att det fanns en fuskvariant. Men de är fina båda två. Läckert att ha dem inne...vilken fin flaskställning.

~Livet i byn

Randi sa...

Jovisst, jag tror det är många av oss har ett hjärta som pickar för just vide. Det är något nostalgiskt över den.
Dina bilder är så sköna.
Kram Randi

Sjabbig men chic sa...

Ja, vide gör helt klart något för mig med!

Kram Lisa

Gnistrande snö sa...

Åh så fint du visar!
Underbara bilder, jag älskar vide, det är både vår och sagoskimmer över viden :-)

Kram
Katarina

Mitt og Mine sa...

Vakre bilder!! :)
Ha en super dag!

Angel.Pearls sa...

Härligt med lite nostalgi! Snart kommr våren..Fortsatt fin vecka//Eva

mammigranten sa...

Vad jag fått lära mig är att vide är sälg.
Har gått en del överlevnadskurser och då var vide/sälg viktigt att kunna då det är en växt som är febernedsättande.

Men det kan däremot vara så att du fått in en han och en hon kvist. de växer nämligen inte på buske/träd utan på varsin.
Ser likadana ut, men alla vet ju att hanar och honor är olika.

Vi har en liten buske på baksidan, men dess kissar "blommade" över förlängesedan.

Tina på Peppar och Vanilj sa...

Vide = VÅR :)

K R A M // T i n a

Bygatan sa...

Ja visst är det så fint med vide! Har ett sånt litet träd tror jag som väntar på att få börja växa efter vintern.
Hade inte heller en aning om en fuskvariant.

Må gott, kram Lena

Malin sa...

Visst är det något särskilt med vide. "Sov du lilla videung" har alltid varit en favorit. Minns också att jag jättefascinerad av de mjuka knopparna som barn.

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Jag har inte bloggat på flera dagar..men nu vet jag varför jag älskar det!! Dina bilder är underbara. Fick ett fint paket på posten idag. Tack för de söta tvålarna..de ska jag fota imorgon.
Kram Lotta

Skatan sa...

Hej och tack för hälsningen hos mig :) Det värmde! Här grejas det med allt möjligt just nu. Kreativiteten sprutar snart ut genom öronen. Och jag som tänkte använda kvällarna åt att träna och komma i form!? Ne...det här går inte. Man blir inte särskilt beachsnygg i garaget ;-)

Kram!

/Anna

livetpåfyran sa...

Vide väcker verkligen barndomsminnen hos mig! Jag brukar känna på dom med läppen och ovanför läppen liksom...har gjort sedan jag var liten och kan inte sluta*fniss.

Önskar dig en härlig helg och du, superfina klara bilder du har tagit!!

Kram Pia

Fröken Fräken sa...

Ja, det är lätt att ta fel när det gäller vide. Ska försöka hinna få in av den riktiga sorten, men här går våren så himla snabbt när den väl kommit igång, så man hinner bara blinka så har viden gått och blivit överblommad och gul...

Sand mellan tårna sa...

hej..... råkade skriva under ett gammalt inlägg, men jag raderade det. Vide är såååå fint.

och den där felaktiga bilden, var också superfin.....

Kram Linda

Stjärnor & Champagne sa...

har inte en aning, visste inte ens att det fanns 2 sorter..Men det är underbart med vide. Och det är verkligen nostalgi med alla dessa visor...

Kramkram Anne

Millas hem sa...

Så vackert att jag blir matt!
Ha en fin helg!

Kram Camilla

Karna sa...

Kjempe nydelig, har en stooort tre rett utenfor kontor vinduet som er dekket med gåsunger...er herlig!

Jenny sa...

Nej, tyvärr, inte till någon hjälp där. Ser superfint ut iallafall :) Ha en riktigt trevlig helg! KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Anonym sa...

Åh, nu måste jag skaffa små videungskvistar idag - så sött!

Mvh Pinkmommey

http://pinkmommey.blogg.se

Nettan sa...

Jättefint, å jag har samma problem som du ..vet aldrig riktigt vad det är som slår ut..kan tom hända att det blir gröna blad i stället för "kissar"!!;-)
Ha en riktigt mysig helg!
Kram Nettan

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Hej söta Mia
Idag har jag fotat varorna från dig..de luktar så gott. Tar en liten bloggrunda idag..för jag har lust..kan du tänla dig och det känns underbart.
P.s skickar dig ett mail en dag..har en liten fråga.
Kram Lotta

Inspiration i vitt sa...

Hej Mia, vide är verkligen dekorativt i inredningen och jag har lagt min på en bricka.Dina bilder är såå fina.
Kramar till dig/Ingela.

Lottaspace sa...

Såg själv också vide igår, men vågar inte ta in det då det kan uppstå allergiska reaktioner här tyvärr..

ha en skön helg!

Kram,Lotta

Hwita Villan sa...

Men tack Mia! vad glad jag blir över din kommentar! Och tänk att du som tar så otroligt bra bilder, tycker att lilla JAG tar fina bilder. Oj nu bubblar smickergenen över här tror jag :).

Stor kram M