tisdag 24 mars 2009

Oncidium



Bilder: Mia

En ljuvlig gul orchidé (oncidium) fick vi av min goda väninna, hennes pojkvän och deras lilla söta S när de besökte oss häromdagen. Hoppas bara jag ska få skönheten att trivas hos oss.. Tips någon om hur jag ska ta hand om den på bästa vis? Funkar det med norrläge för söderläge blir nog för mycket sol?

Grattis Anne som vann ordet love i luffarslöjd! Din vinst kommer på posten. Stort tack till Karin som sponsrade tävlingen!

Fortsätt gärna och tävla;
tävla om en ring från Dreams of pearls här och en ljuslykta från Erika Tubbin här. Se även Design & inredningsbloggens tävling sponsrad av Ellis Corner här.

For translation, see top of the blog.

23 kommentarer:

Experience No 1 sa...

ha en trevlig kväll

märta sa...

Grattis Anne!
Hoppas att det blir fler fina utlottningar!

Ullis/Leva på landet sa...

Grattis till vinnaren. Ljuvlig blomma du har fått. Här har det blivit Äntligen hemma i kväll, bara ett måste.


Kramar Ullis

Moderncountry sa...

Hei sveis Mia!!

Ja da var det kvelden, håper du har hatt en riktig God dag på jobb!! Og håper det flyr ut av dørene.
Jeg sitter og tenker hver gang, ho blir bare bedre og bedre til å fotografere. Deilig vårfresht her inne og wow for en knallende Orcide! Jeg har tatt livet av min jeg, den fikk ikke mye vann. Jeg kjøper meg nesten ihjel på dem, har enda ikke funnet en mirakleformel for å holde de i live. Har du noen tips?

Håper du får en riktig herlig og solrik dag i morgen!

Klem Aina

Hemmalycka sa...

Hej, vacker orkidée!
Det jag har fått lära mig är att de ska stå ljust. En sup i veckan eller två supar varannan vecka. Och då menar jag ett snapsglas med vatten förstås.
Lycka till
Kram Åsa

Heaven and Earth sa...

Vilken härlig färg på din orkidé!!
Så vårig!!

Grattis till vinnaren av det fina priset!

Ha en skön vecka!
Kram! Iréne

Milla sa...

En sådan skönhet har jag med, har haft den i flera år och den lever fortfarande. När den inte blommar "glömmer" jag bort den annars ger jag den vatten varje söndag. Hoppas du lyckas med din!
Kram Milla

Wilma och jag sa...

Vacker!!! Det var en fin gåva! :)

Kram!

Stina sa...

Så fin Blomma ni fått. Vattna mycket sällan.
Kram

Mitt og Mine sa...

Å så nydelig orkidé!! Og bildene var vakre!! Du er flink å fotografere!!

Gratulerer til Anne som vant!! :)

Stjärnor & Champagne sa...

Åhh vad kul Mia, jag har vunnit. Inte klokt för det hönder nästan aldrig. Tack sååå hemskt mycket.

Kramkram Anne

Stjärnor & Champagne sa...

Händer skulle det vara...

Kram Anne

Jannicke sa...

Nydelig orkide,
og så bra at den var gul nå når det snart er påske :o).
Litt vann en gang i uken (kanskje litt mer enn et snapseglass),
da skal det gå bra.
J.

Eikkala sa...

Så fin blomma... är inte bra på blommor men har trots allt överlevat ett tag nu. Man ska bara vattna lite och inte ofta har jag hört. Kram sari

linruz sa...

Vilken skönhet!!!! Lite vatten och massor av kärlek så ska du nog klara den ska du se.
Kram kram

In my house sa...

Koss skylten är skickad "igår",,, och duuu, om den luktar lite kossa kanske,,, så är det ju Real life lukt =) har skrubbat å gnott,,, men bara med diskmedel,,, vågar inte ta för starka grejer!!! =)

Hoppas att du blir nöjd å glà

STOR KRAM j

karola sa...

suger också gärna i mig tipsen om att sköta orkideer!

In my house sa...

Tack tack,,, å du japp jopp, lukten försvinner!!! min adoftar ljuvligt!!! hehe.
Kram j

Sjabbig men chic sa...

Grattis till vinnaren! Underbar orkidée. Ja jag vet inte men där vi bodde förut så hade vi en del norr fönster och där trivdes orkidéerna väldigt bra. Här däremot där det mest är söderfönster trivs de inte alls.

Kram Lisa

klipposfia sa...

Vilken färgklick! Man blir glad att se den:) Har haft en egen men den fick fara till orkidé himlen efter att jag glömt att vattna den lite fööör länge:( slarvigt av mig! Den sku doppas i en bunke m vatten en gång per två veckor med kruka och allt, alltså bara krukan inte blomman förstås. Sen skulle den ha genomskinlig kruka för att rötterna behöver ljus men inte för starkt. Sen finns det orkidégödsel att köpa om man vill ge den en extra kick.

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Lite fina blommor piggar alltid upp. Skulle vilja löpa mig Mårbacka pelagoner..men se är så dyra.
Kram Lotta

charlotte sa...

Det var en vacker orkide! Hos oss är det nog alldeles för mörkt (eller nåt annat...) för de blommar inte länge och aldrig blommar de om. tyvärr...

zusi sa...

marsbarn rockar! Jättefin blomma