söndag 1 mars 2009

Myys kan leda till tragedi




Bilder: Mia

Myyys i all sin ära och att tända ljus men har ni tänkt på hur otäckt det i nästa sekund kan bli? Ena stunden härlig stämning och i nästa stund kan det vara katastrof å färde. Min farmors mor och min namne brukade alltid säga att elden är vår värsta fiende och jag får nog faktiskt hålla med henne..

Måste passa på att berätta om den dag som min käre far blev hjälte på sin gata i juletider för ett drygt år sedan. Han stod i trädgården och råkade slänga en blick till hyreshuset mittemot. Där såg han eldslågor på köksbordet i bottenvåningens lägenhet. Pappa var brandman på Säve (varför en fiskare som ville till marinen får tjänst som brandman istället är ju underligt när han hade passat perfekt på böljan den blå!) vilket gjorde att hans erfarenhet sa honom att han hade bara minuter på sig innan det var kört. In snabbt, hämtade en full spann med vatten, tog en stor sten och valde att krascha det lilla fönstret istället för det stora till köket för att inte göra för stor åverkan (vilket jag tycker är imponerande att hinna tänka på dessutom). Vet att han bara har e n chans att träffa elden med vattnet när nu elden slickar taket och det runtomkring. Han skulle aldrig hinna tillbaka för mer vatten och tillbaka igen. Han slänger in vattnet och tror ni inte att min träffsäkra pappa lyckas släcka elden med ett enda kast!

Pappa blir som sagt hjälte för en bra tid framöver och blir varmt tackad med en gigantisk blombukett av familjen som bor i lägenheten. Blygsam som han är vill han inte ställa upp på intervjuer i tidningarna (som ringde och ringde och ringde) med hänsyn till den drabbade familjen men jag vill ändå så här ett bra tag i efterhand när nyhetens behag har lagt sig ge honom en stor eloge till denna bravur! Tänk vad som kan hända när adventsljuset i ljusstaken glöms att släcka på köksbordet vid frukosten innan familjen rusar iväg till sitt på morgonen.. Att köket blev svårt rökskadat känns som en bagatell i sammanhanget när ingen blev skadad.. Och tänk vad bra när det finns snabbtänkta och kvicka människor som vågar ingripa! Inte sant? Så glöm inte att släcka ljuset när ni lämnar rummet! Olyckan kan snabbt vara framme och mys kan leda till tragedi..

Jag vill tacka alla er som tog er till Stinas butik igår lördag och shoppade loss bland Ellis Corners sortiment. Det var riktigt trångt emellanåt men mysigt! Roligt dessutom att se en del av våra kunder och få uppskattning för vårt urval! Stort tack och varmt välkomna åter, både till Stina och till nätbutiken förstås!

Missa inte tävlingarna - tävla om termos från Russinnet här, kökshanddukar från A+I här samt teer från Tefrossa här.

For translation, see top of the blog.

32 kommentarer:

strömmas sida sa...

Vilken hjälte din pappa var. Jag förstår att dom är honom för evigt tacksam.

Ja, elden är snabb och farlig och lömsk. Det är nog ett under att det inte händer mer bränder än det gör.

Här var det lite drama med brandkåren häromkvällen också. Som tur var så var det inget allvarligt.

Natthälsningar
strömma

Randi sa...

Din pappa är verkligen en stor hjälte och du är förstås en stolt dotter. Vi hade 8 brandbilar här när sotaren hade tuttat på och jag var överväldigad över hur proffsiga brandmännen var - de blev förstås mina hjältar. De är ju viktigt att vi hedrar våra hjältar och ibland känns det som om det är busarna, som får mest uppmärksamhet. Tack för att du delar med!
Kram Randi

Clarice sa...

De må jag säga var en snabbtänkt hjälte. Men är man brandman så kan man ju såntdär som vi andra inte är kapabla att tänka. Du har en duktig far!

Kramis,

Ljuvligt Hemma sa...

Vilken hjälte :)

Syster Yster sa...

Vilken hjälte!! Vad stolt du måste vara över din pappa.

Bra att bli påmind. Här tänds ju ljus så många ibland att det skulle vara lätt att glömma.

Hälsningar
Syster Yster

Hemmalycka sa...

Läskigt, ändå är det ju så mysigt med tända ljus. Vad bra din pappa var och modig.
Kram Åsa

Iris sa...

Vilken hjälteinsats! Förstår att du är stolt över din far :)

kram /iris

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilken historia! Förstår att han blev kvarterets hjälte :)
Kram!

Gårdsromantik sa...

Men vilken tur att han var så snabbtänkt och handlingskraftig!

Kram Maud

ALEGNI sa...

det var en fin insats han gjorde, din far. äras den som äras bör!

annashusidingtuna sa...

Det var verkligen snabbtänkt av din far, man kan ju lätt bli lite handlingsförlamad i sådana situationer.
Kram Anna

Dicksonska våningen sa...

Tänkvärd historia! De där ljusen kan vara lömska - samtidigt som de är såå vackra...
Så fina bilder du visar från ditt sovrum. Jag gillar verkligen den där minikikaren på stativ. Så roligt att mannen i huset önskade sig en så fin sak :)
Kram Annika

Mitt Nya Vita Hem sa...

En snabbtänkt hjälte :)

Marit`s vita skrin sa...

Men vilken berättelse.
Vilken sann hjälte.
Tänk, han kanske räddade livet på många människor med det träffsäkra kastet.


Kram kram

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Vilken pappa så modig. Vad kul att allt gick väl med din visning av Ec sortiment.
Kram Lotta

EN INREDOHOLIC sa...

Vilken hjälte!!kram Jannice

Stjärnor & Champagne sa...

Ja fy vad hemskt...Eld kan vara både vackert och skrämmande. Vilken härlig far. Jag blåser alltis ut ljusen så fort jag går till ett annat rum.
Kramkram Anne

Ullis/Leva på landet sa...

Det var verkligen snabbt tänkt av din far. Det var ju tur att han fixade det så bra. Det var kanske många liv som blev räddade där. När det var ett hyreshus och allt.


Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Fru Sirlig sa...

Hej Mia!

Tack snälla för det!! det var verkligen roligt att få vinna.

Vill passa på och önska dig Lycka till med butiken, vad roligt att ni hade så många besökare i lördags. Vilken hjälte pappa hihi. Gulligt skrivet av dig, pappor är nog något visst ändå.

Kram Heléne

Gnistrande snö sa...

Vilken fantastisk hjältehistoria. Så snabbt och rådigt handlat av din far. Vilken tur att allt slutade väl.

Jag älskar levande ljus och har de ofta tända i mängder den här tiden på året. Lämnar dem ibland obevakade när jag går från ett rum till ett annat, måste skärpa mig på den fronten.

Ha en fin vecka!

Kram
Katarina

Sofie sa...

Det kan man verkligen kalla en hjälteinsats! Och vilken tur att det var din pappa, med sina branderfarenheter, som såg det och kunde släcka elden!

Har också fått erfara två gånger hur illa det kan gå om man glömmer släcka ljus. I båda fallen handlade det om blockljus här hemma. Slutade lyckligt båda gångerna utan stora skador, tack och lov.

Kram, Sofie

strömmas sida sa...

Ja ibland behöver man riktigt få shoppa loss så att bilen bågnar av allt *ler*.

Det var nåt med hissen och trumman där som brann och fyllde trappuppgången full med rök. Dom högg upp en lägenhetsdörr för att ev kunna evakuera genom balkongen där.
Sen skrämde dom slag på mig genom att byta den dörren mot dörren som satt till lägenheten mitt emot min (tom lägenhet).
I lördags när jag skulle åka iväg och såg den sönderhuggna dörren så trodde jag det hade varit inbrott där. Stora öppna hål i den dörren.

Tur ändå att det inte brann i huset.

kram

strömma

Bygatan sa...

Ja det var en solskenshistoria!
Tänk ibland har man "tur" att vara på rätt plats vid rätt tillfälle!

Ha en bra vecka, kram Lena

♥ Hedvig och Jag ♥ sa...

Men wow! Vilken far!!! Skulle behövas många såna!!

Kicki sa...

Hej Mia
ja hua, själv råkade jag elda upp en fd gayklubb i Göteborg en gång i unga dar, men det är en lång och helt annan historia.
Kram från Kicki
på Thyrasgård

livetpåfyran sa...

Oj vilken underbar insats din pappa gjorde och så snabbttänkt!!

Ja jag brukar vara noga med att kolla ljusen men har en man som kollar allt flera ggr...man kan inte vara nog försiktig.

Kraaam

Borta bra men hemma bäst sa...

Vilket otroligt ingripande av din pappa :)

Jag tänkte höra med dig, som är kunnig inom bloggandet, om du skulle vilja ha lust och hjälpa mig. Jag satt idag och försökte få till tre kolumner på min blogg, jag lyckades tillslut men råkade radera bort räknare, utmärkelser, bilder, länkar m.m. som jag hade på höger sida på min blogg :(
Nu försöker jag att återställa det jag kan men vad som inte fungerar, nu när jag har tre kolumner, är och lägga in en bild där jag har bloggrubriken. Vet du möjligtvis vad det beror på och hur ska jag göra för att kunna lägga till en bild?

Jag hoppas att du har lust och hjälpa mig lite om du vet vad problemet beror på.
Kram Åsa

Lottaspace sa...

Visst kan tända ljus ha hemska följder. Vilken hjälte din pappa var!

Ha en skön vecka!

kram, Lotta

Moderncountry sa...

Hei Mia! Takk for hilsen!
Ja det var en riktig så snartenk helt i din pappa. Og godt er det at det finnes noen av dem. For jeg har aldri sett noen tenne mer lys en de nordiske og i tillegg blandt pynt og lettpåtennelige mose og oppsatser. Jeg sjekker alltid to eller tre ganger før jeg legger meg, hver eneste kveld. Og vi har nettopp installert nye brannvarslere. Et must i et gammelt trehus!

Håper du har det gøy med din nye butikk, tenker av og til på hvordan det må være for deg og leve ut sin drøm. Jeg ønsker deg allting godt!

Varm klem!
Aina

Bruno och Mig sa...

Oj vilken hjälte du har till far.
Min lillebror är brandman och han går alltid omkring i mitt hus när han hälsar på, och varnar mig för att tända ljus lite här och där. Det är läskigt att det går så fort med elden.

Ha det bra. Kramar L

Karin A sa...

Usch vad hemskt det är med bränder, tänker nu senast på branden i Mölndal. Man ska verkligen ha respekt för elden. Att inte lämna ett rum om där finns levande ljus/eld sitter i ryggmärgen men olyckan kan ju vara framme ändå. Tur att det finns hjältar som din pappa!

Kram Karin

Lilla huset på prärien sa...

TACK! Ja, jag är jätteglad för mitt skåp och inte behöver jag göra någonting vid det heller. Grått är flott eller? :)

Vilken hjälte din pappa är!! Weiiii - tjoho för honom!

Kram Jenny