onsdag 18 mars 2009

Citruspress




Bilder: Mia

Jag använder rätt ofta citruspress i mat och bak men när vår andra press gick sönder på två år (ironiskt nog under makens hantering vid båda tillfällena) så kändes det som att det inte borde bli samma sort igen.

Gerberas finfina fick det bli i en mild rosa nyans. Visst är den fin! Invigde den häromdagen till Leilas hallonroyale med lime och den funkar finemang. Portionsformen i samma serie är också söt tycker jag. Passar till allt möjligt!

Handduken kommer från Greengate/Julia och Gerbera shoppade jag hos Casual Living.

Och för er som gissade i förra inlägget - i vänster i bild fanns det en frigolitkula som vi använder mycket i paketeringen. De små rackarna fastnar visst överallt ;-) och jag kan hitta där man minst anar det. De har liksom en viss tendens att slicka sig fast på ytor här och där, till och med på byxorna har maken konstaterat lätt roat när han plockar bort nån från min baksida. Statisk elektricitet kanske? "Dörren" i spegeln är från eken som omger kyl och frys på väggen mittemot medan ni som gissade på "droppen" alltså gissade nästan rätt men jag tycker den gissningen är godkänd *fniss* Inte lätt att se att det är frigolit ;-) Kul att läsa era gissningar, får nog köra en sån variant fler gånger!

Pågående tävlingar: tävla om en ring från Dreams of pearls här, en luffarslöjdsskylt "love" från Karin Andersson här och en ljuslykta från Erika Tubbin här.

For translation, see top of the blog.

21 kommentarer:

Vitbalansen - Helena sa...

Helt underbar färg och form på citruspressen!

Kram från Helena

Nettan sa...

Å vilken snygg..tror bestämt att det kan få smyga sig in lite rosa detaljer i mitt kök med!!
Kram Nettan

Wilma och jag sa...

Vilken fin form det var på den!!! :-)

Kram och ha en fin dag!

StrandviksVillan sa...

Jättefin press - men Duken blev jag barnsligt förtjust i! Så söt och somrig.

Livets njutning sa...

Åh, snygg färg på formen och citruspressen. Gerbera har underbara saker. En ugnsform ska få komma hem till oss snart.

Men jag har inte bestämt mig vilken färg jag ska ha. Svårt att välja en när det finns så många fina färger. :)

Ha en fin dag. Kram Jenny

Livet i byn sa...

Den är himla fin citruspressen. Jag har ingen alls så hos mig får en gärna komma och bo. Har hjärtformen från Gerbera och den är jag så nöjd med.

Jag gissade fel såg jag ;0) Undrar så om jag får paket av dig i dag?

~Livet i byn

Hanna sa...

Jättefin citruspress!!
Jag har varit ute efter en fin sådan i flera år...
Tack för kommentaren om mina skyltar :)
Jag har en pågående tävling om en skylt just nu ;)

Ha d fint!
Kram Hanna

Signe 1 sa...

Jättevåriga o fina bilder! Citruspress kanske man ska inhandla, tack för tipset:-). Ha en bra dag! Kram Sofia

Jenny sa...

Hej Mia!
Jasså det var en frigolitkula o inte en vattendroppe, hihi!

Vilken underbar citruspress! Gillar färgen oxå, Gerbera gör så fina saker, har själv beställt ett tårtfat och ett uppläggningsfat som jag väntar spänt på:)

Ha en bra dag,
kram Jenny

Jannicke sa...

Kjekt med slike søte og nyttige ting på kjøkkenet!
Og duken : Helt vidunderlig!!
Jeg har akkurat begynt å samle litt på Greengate selv,
de har jo så mye fint.
Ha en fin onsdag, Mia.
klem.

Mag sa...

Jättesnygg citruspress! Blev nu jättesugen på att köpa lite nytt och fräscht till köket.
Portionsformen, är det en sådan som man kan ha i ugnen? Håller den sig fin bra, dvs inga sprickor eller repor lätt?

Ha en trevlig dag!
Magdalena

annashusidingtuna sa...

Jag tittade och tittade på bilden och kunde först inte se någon frigolitkula, men tillslut så hittade jag den.....syntes ju jätteväl, eller hur???
Nä, men det är väl så att man många gåner är onödigt självkritisk mot sig själv.
Kram Anna

Stora och små drömmar sa...

jätte fin med rosa detaljer ha det bra kram jessica

mitt skärgårdsliv sa...

Så fin citruspress, och handduken med massa blommor, fick riktigt sommarkänsla :) Ha det bra!

livetpåfyran sa...

Vilken fin press!!

Ha en underbar fortsatt vecka!

Kram kram

Inredning, kaos och tistlar! sa...

Vilken jätte fin citruspress!
Underbar rosa! Börjar bli alldeles galen i pasteller!
Kram Sanna

Vit Romantik sa...

Vilken fin citruspress! Så roligt med fina praktiska saker! Handduken är ju underbar får nog inhandla någon fin Green Gate handduk och piffa upp vårt kök med!! kram Johanna

Bruno och Mig sa...

Jättefin citruspress. Både form och färg är underbara. Dina bilder väcker "habegär".
Kramar L

Ullis/Leva på landet sa...

Så fin press. Har faktiskt inte någon så det är kanske något man skulle skriva upp på önskelistan.

Kramar Ullis

Stjärnor & Champagne sa...

Vilken fin citruspress. Jag äger inte ens en.

Kram Anne

Emma sa...

Jag har sett gerberas kramik o funderar faktiskt på att köpa en form som man kan ha till lasagne eller annat. Dem är ju så otroligt fina att servera i =) Färgglatt o härligt =)