söndag 15 februari 2009

När blommor vissnar..




Bilder: Mia

Jag tycker alltid det är trist när blommor dör och vissnar ned. Ibland kan det ju faktiskt vara mitt eget fel om jag försummat dem men då är det mest de i fönstret jag glömt. Särskilt sommartid när jag har fullt upp med dem i trädgården också.

Snittblommorna dör ju så småningom hur jag än bär mig åt och då är det roligt att ta tillvara de allra sista livskämparna i buketten. Här de två ranunklar som fanns i buketten från Lotta. En ny favoritblomma! Hade inte maken varit så snabb att kasta tulpanerna från Ingela hade jag nog kunnat göra likadant där men han tittade oförstående på mig när jag frågade var de tog vägen. "De var ju vissna!"

Nåväl, jag fick vackra liljor av maken på alla hjärtans dag så jag klarar mig nog ;-). Dessa får ni kanske se en dag när de slagit ut!


Tävla om ljuslyktor från Anskus kammare här och vackra askar från Me and my home här.

For translation, please see top of the blog

37 kommentarer:

kattis sa...

Hihi... Min sambo ser att tulpanerna är vissna, men han får inte för sig att slänga dem! ;)

Tom-Erik sa...

Ja, det er trist når blomster dør.
Jeg kjøpte noen roser til min elskede i da.( Valentinesdagen).
Får håpe de lever lenge????

Ha en videre GOD NATT

tildaoinredning sa...

Ja, det är tråkigt när blommor dör, dock brukar jag ha ganska gröna fingrar. När jag bodde hemma odlade jag majs i en spann på mitt flickrum som inte hade annat än snedtaks-fönster ;D

Går det, går allt :)

Hilde sa...

Min man hadde aldri kastet blomster uansett hvor döde de er:) Men jeg syns som du att det er trist når de dör. Ranunkler er en favoritt her også, men jeg tar alltid livet av dem for tidligt. Fin ny header du har gjordt også.
Kram Hilde

Ingela la la sa...

Haha, ibland är dom snabba. johan gjorde så där ett tag med orkideer.. Han förstod inget heller =) Nu har jag räddat två i varje fall.
Hoppas ni får det mysigt idag när ni skulle få besök!
Kram

Bygatan sa...

Ja så har jag också precis gjort med mina ranukler. Tyckte nästan det blev finare att ha dem i olika flaskor i olika höjder än alla i grupp.

Ha en bra dag! Kram Lena

johanna sa...

Hej
Ja jag har oxå en förmåga att försumma mina blommor=)) Din bukett är ju såå fin!!
Stor kram

Mia sa...

Med lite tur kan du spara ranunklarna ett tag till även när de vissnat, det har jag gjort: http://miashem.blogspot.com/2009/02/pysselhelg.html

Tycker de är jättesöta även som torkade.

Kram Mia

Angel.Pearls sa...

Tack, tack -fint att gåvorna kom fram! Oops..Skulle väl ha varit "hemlig"...Fortsatt fin helg//Eva

Tulipa sa...

Blommor är lite guldkant på livet...

Man ska ju absolut plocka ur de sista ur buketten och slänga de som vissnat före...

Liljor på alla hjärtans, min favorit!

Kram Mariette

Malin sa...

Ranunkler är nästan till och med fina när de vissnar. :-)

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Men vad skoj att de lever ännu..skulle viljat ge dig en stor fång ranukler..men ack så dyra. Hoppas du får en skön dag i solen.
Kram Lotta

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

P.s kom på att jag är så glad att min lilla blomma från mig får vara på din header..vilken ära:-)
Kram igen/Lotta

marita blücher sa...

Hej Mia,
Som alltid bjuder du på underbart vackra bilder - vita ranunkler och vita liljor är två av mina absoluta favoriter, näst efter pioner. Tusen tack för dina berömmande ord på min blogg - blir jätteglad och stolt.
Önskar dig en fortsatt skön helg.
Kram/Marita

Hannis sa...

Fint med snittblommor!
Köper sällan snittisar mest för att jag är så urusel på skötseln av dom=))

Kram Hannis

Huset på kullen sa...

Åhh....vad fint. Ska nog kika i min bukett som står här och börjar vissna, det kanske finns något att ta tillvara på =)

Ha en skön söndag! Kram Linda

Hemmalycka sa...

Hahaha ibland är de snabba, tror dock att min man inte ser att blommorna vissnat så jag hinner alltid före honom :)
Kram Åsa

Karin A sa...

Jag gör som du Mia och tar hand om blommor även om de är "på dekis". :) Vackert även i förfall som jag brukar säga. Fina bilder och snygg ny header. Ha en skön söndag!

Kram Karin

Naija sa...

Fina bilder och snygg ny header

Sjabbig men chic sa...

Så brukar jag också göra. Alltså sortera bort och behålla efter hand.

Kram Lisa

Stina sa...

Så fin banner Mia!
Kram

EN INREDOHOLIC sa...

Jättefina bilder. Hoppas det går bra med butiken! Kram kram Jannice

♥ Illusion i VItt ♥ sa...

Hej på dig!

haha kul att du har nån som slänger blommor som har vissnat hemma! Det skulle vara något extraordinärt om min sambo fick för sig att göra någon sånt. Han är superduktig på att plock undan allt annat, men det som att han är blomblind =)

Visst är det tråkigt när blommor vissnar, men det roliga är att man får köpa nya =)

Kram på dig och hoppas du har haft en underbar alla hjärtans dag helg!

Anna

Stjärnor & Champagne sa...

Det smittar ni byter banner...Hihi. Suck någon gång får jag också en..
Jättefin...

Kram Anne

Ingela la la sa...

Glömde ju säga att din banner är jättefin!
Du ahr något till dig på din blogg. Du behöver ju inte ta med den, räcker ju att du kikar ;-)
Nu ska jag försöka lägga mig... huvudvärken verkar vinna kampen idag..
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att ni har fått en så bra start på Ellis corner. Tänk att de karlarna är så snabba ibland och andra gånger händer det ingenting, *s*.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Njut i din trädgård sa...

Ett jätte grattis och lycka till med Ellis Corner. Jag är just nu inne och kikar! Så snyggt - hej så länge - nu måste jag fortsätta hos EC.

Vissa växter är helt enkelt FANTASTISKA när dem vissnar. Tulpanen är nog min favorit när den trött hänger över vaskanten och håller fast i dem sista bladen... KRAM

Jennys vita drömmar sa...

Här hemma drar jag ut på tiden, placerar raringarna i olika vaser å har mej, de är ju sååå vackra:) Fina bilder du visar!Kram Jenny

Lottaspace sa...

Visst är det synd att blommorna vissnar så snabbt.. min man skulle nog aldrig slänga ut några blommor - alltså bara för att han inte ser sånt..

Ha en skön vecka!

kram,Lotta

livetpåfyran sa...

ja snittblommor känns verkligen lyxigt och sååå vackert att ha i små vaser här o där...

kram Pia

Anettes hus sa...

Nyyydelige bilder!! Og sååå vakre blomster:)

Ha en fin uke!

Klem Anette:)

Sofie sa...

Vilka fina bilder :) Jag tar också vara på allt grönt in i det sista. En vacker kvist från myrten kan göra sig väldigt bra ensam i en liten vas, t ex. Kram, Sofie

Sara sa...

HUR kan jag ha missat den här bloggen, och HUR kan jag ha missat Ellis corner?! Bara måste ha keramikljuskronan när den kommer in. "Hänger på låset" nästa vecka. Vilken fin blogg och inspirerande butik och- jaa... Nu finner jag inte mer ord. Ha det bra! // Sara

sofia sa...

ååå ville bara säga vilkn fin blogg du har,, riktigt rolig att läsa må ja säga.. Ha det toppen kram

Inspiration i vitt sa...

Vita ranunkler är såå vackert och jag skulle vilja köpa en hel bukett varje dag.
Ha det gott och vi hörs snart igen. /Ingela.

Kronblad och Lantliv/Jea sa...

Hej mia, idag har jag varit och hälsat på i er butik, jättefin och vad roligt att se er unika mix! Hälsa maken att hans fotografier är otroligt vackra!
Hur gör man så man får 3 kolumner i bloggen? fattar om du inte har tid, men har för mig att du hjälpte någon annan med vänsterhanden...
Kul att du är med och tävlar.
Kram Jea

Something White sa...

Beautiful flower-composition! By the way, I do like your banner and that script of ´Hem och Lycka´!
Many greetings.