torsdag 15 januari 2009

Vinterblått






Bilder: Mia

Så många längtar just nu efter vår, tussilago och krokus, den värmande solen och härliga promenader. Men för mig är januari och februari = vinter och då vill jag hålla kvar den så länge det går. Kanske blir det så när man alltid längtar efter snö men sällan får uppleva den..

För mig är vintern blå. Jag bakar, lagar mat ur Monikas bästa menyer - för vintern som jag fick som tack när jag fick in några rader i en inredningstidning. Jag dricker te, gärna svart som är min favorit trots att det är det onyttigaste teet.. Har ni provat Twinings Söderte? En av mina favoriter.

Jag älskar när kylan biter i mina rodnade kinder, när snön knarrar under mina sulor, när trädgården går i vila, när barnen utanför gör en snögubbe och jag får kura under pläden med en bit choklad och en bra film. (Det mesta förknippat med snö som tyvärr är sällsynt här nere i sydvästra Sverige och därmed svårupplevt.) Nej, våren får allt vänta lite till. Jag vill uppleva våra fyra årstider och njuta av vår Kung Bore, ger ännu inte upp hoppet om lite mer snö..

Tävla om en kudde från Blacknwhite här och ett nyårs/allahjärtansdagkit här.

For translation, please see top of the blog.

26 kommentarer:

linruz sa...

Vad mysigt det låter. Blir sugen på att sätta på mig en kopp te och bara mysa lite....kram på dig!!!

Smått och gott hos Lina sa...

Visst har du rätt i att det är mysigt med vinter. Som du säger är det ju tyvärr ganska sällsynt med de där härliga vinterdagarna när solen skiner, snön glimmar och det knarrar under fötterna när man går. Så för min del får det gärna vara riktig vinter eller så får våren komma :-)

Fina bilder du bjuder på!

Kramar!

Guldkant På Livet sa...

Så fantastiskt vackra bilder du tar Mia!!! Och va kul att du tipsar om Monicas mat, jag skulle vilja ha alla hennes böcker, jag gillar henne! Grattis till fräsch webbutik och fortsatt lycka till! Mari

Malla sa...

Vinter för mig är precis som du beskriver och mina barndomsdagar i Norrland var mer snö och kallare tider.
Göteborg har faktiskt mest varit till en besvikelse vad det gäller vintrarna. Man vill inte vara kvar här då Oktober kommer och mörkret gör sig påmind. Regnet är mer än vad jag tål=)
I år har det varit ganska krispigt, till min stora glädje.
Jag har kunnat ställa undan gummistövlarna och ta fram de lite vintrigare skorna.
Slippa ha med mig paraplyt överallt!!
Och som de säger, kall vinter ger en varm och fin sommar!

Hoppas hoppas!!

Kram

Hemmalycka sa...

Vinter är härligt tycker jag om det är vitt, som det är i Stockholm nu kallt, men grått känns lite jobbigt. Men så fort det blir vitt, lyser man upp och det känns roligare.
Kram Åsa

Ingela la la sa...

Det låter härligt. Nästan så jag har glömt bort hur riktig vinter känns, fast jag bara har bott här i ca 5år! Hur är det möjligt!

Vad kul att det rullar på.. Jag förstår att ni har mycket att göra, men så kul det ska bli när ni slår upp "portarna" Jag längtar redan! Säg till om vi kan hjälpa er med något, om så bara en middag eller komma förbi med lite fika så ni får en paus.

Kram

Millas hem sa...

Härligt frostiga bilder!

Vad mysigt det låter när du berättar om hur du upplever årstiden nu, och det är så sant, om längtan efter nästa årstid hela tiden finns i våra tankar, kan vi då njuta fullt av där vi är just nu!?
Jag tog precis en långpromenad och gissa om det "bet" bra i kinderna.

Ha det gott och njut vidare!

Kraaaam Camilla

Mia sa...

Hade vi bara haft snö så hade det gärna fått vara vinter ett tag till. Här smälte tyvärr den lilla snö vi hade bort förra veckan därav en enorm vårlängtan.

Härliga blåa färger i bilderna i alla fall.

Kram Mia

Maria / Frøken Fryd sa...

Det er sant, vi er heldige at vi bor i en del af verden, der har fire helt forskellige årstider. Hver har bestemt sin charme :-)

Jeg vil også rigtig gerne have sne, og gerne masser af det. Men som ved dig, er det ikke ofte vi har det, og NÅR vi har sne, forsvinder den oftest lige så hurtigt igen.
Jeg glæder mig til foråret kommer, men har også gerne vinter.

Smukke billeder i øvrigt.

Klem Maria.

rosenskära sa...

Härlig blåskala i bilderna, gör ett kollage att ha hemma vetja!

Är helt inne på din linje om vintern - låt det vara lite kallt och rysligt några månader, hellre det så att vi njuter riktigt ordentligt när våren väl kommer!

Fast idag såg jag att snödroppsbladen kikat upp en ganska bra bit...

Kram/Lena

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Oj vad många inlägg jga har missat hos dig. Nu sitter jag här i sängen och struntar i att allt inte är färdigt tills imorgon..nu är jag sugen på att gotta mig i din och andras bloggar. För mig får det också gärna bli snö och kallt..men längtar också till våren.
Kram Lotta

Gnistrande snö sa...

Åh vilka mysiga och stäminingsfulla bilder, det lite vintrigt blåa går som en röd tråd genom dem :-)

Jag har heller inte bråttom till våren, den kan gärna vänta för min del. Jag älskar verkligen vintern och hoppas hinna njuta av fler skidturer innan våren kommer.

Kram
Katarina

Tulipa sa...

hej!
Min själ jublade när snön kom och jag kände som du - vad vi ska vara lyckliga som bor i ett land med fyra årstider!
Men tyvärr blir det ju för mycket grådagar...det blir inte den vintern man vill ha ut av årstiden!

Fast allt har sin charm och charmen nu är bla lökväxter, tulpaner, grytor som puttrar på spisen...ja allt det du räknar upp!

Ha en skön helg!
Kanske blir vinter nu...åtminstone kallt verkar det som!

Kram Mariette

Wilma sa...

Jag vill ge dig en UTMÄRKELSE!
Kika in på min blog
www.svammelomys.blogspot.com
så får du den!

// Kram, Wilma

Angel.Pearls sa...

Härligt kalla "vinter-blå" bilder du bjuder på! Fin helg// Eva

Mari sa...

Härligt blå bilder - gillar verkligen dina foton! Har du vart ute o fotat i "blå timmen" på vår fina kust? Den e helt magisk då, jag älskar när solen går ner o allt blir blått...

Och jag håller med dig - jag önskar oxå riktig vinter, om så bara i drömmarna!

Kram!

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Mysigt är rätt ord! Här är kallt idag, och klarblå himmel! Solen är påväg ovan horizonten och det är så vackert på himlen!

Så fina blå saker du visar! Är helt insnöad med den färgen:)

Om några timmar bär det av till snöfria trakter...ska ju på Formex på lördag, men åker i eftermiddag:)

Ha en ljuvlig dag och en underbar helg!
Susanne

Ha en

Susanne

Nettan sa...

Visst ä det så..tror vi har blivit lite förvirrade pga att det så sällan är ngn snö utan bara lite gråzon fram till våren! Men riktig vinter ä ju himlns mysigt!!
Gillar oxå den boken å lagar mycket "mustig" mat som soppor och grytaor..det hör vintern till!!
Kram Nettan

Inredningsgalen sa...

Gud villka härliga bilder, gillar ljuset idet!

Wilda Stenlyckan sa...

Ja jag kan ju inte sno din ide utan att nämna dig vännen :-)

Här har vi inte så mycket att välja på.. vi får njuta av vintern (som du vill) länge länge till.. våren är så långt borta!

Älskar dina fina bilder!! Blått är flott!! ;-)

Hoppas ni får en trevlig helg!

Kram Sara

Karin A sa...

Jag håller absolut med dig Mia! Vackra, klara, soliga, snöiga vinterdagar gillar jag. Härliga vinterblå bilder! Kram Karin

Vägen till Drömhuset sa...

halloj :) urfina bilder som vanligt, härliga isblå toner! här är det svårt att få vårkänslor när det är -10 grader just nu.. väntar också med våren, förutom tulpanerna som gärna får pryda köksbordet.. men då vita, de färgade vår vänta på ljusare tider :)

monikas menyer har jag läst om men ej kikat i eller lagat från.. nu blev jag nyfiken :)

mitt favoritte är chaite alla kategorier, är som tokig i det, lukten, smaken, värmen :)

tänker på er under er svåra dag.. svårt att förstå att man aldrig får ses mer, men man får glädjas åt de fina stunderna..

stor kram sara

mitt skärgårdsliv sa...

Visst längtar man till våren. Fast först måste man få njuta av vintern sen är man redo för våren. Jag tycker alla årstider har sin charm. Så fina bilder du visar! Trevlig helg!

Lilla Blanka sa...

Hej goa Mia!

Wow vilka underbara bilder, så snygga!

Vinter är vackert och även om jag längtar till vår kan jag tycka vinter är otroligt vackert. Det enda som är träkigt här i regionen är ju att det aldrig blir snö eller nån riktig vinter..men nu har vu ju lite frost i alla fall ;)

Kram och ha en jättefin helg!
Mia

Sjabbig men chic sa...

Jag tycker också att vintern är blå. Här uppe hos oss så är det riktig vinter även i mars och mars är alldeles speciellt blå och kallas för den blå månaden. Skymningen i mars är också blå. Jag tycker väldigt mycket om mars faktiskt när jag tänker efter.

Kram Lisa

talula sa...

bild ett och tre,fint!!!!