tisdag 6 januari 2009

Strömstad i mitt hjärta







Bilder: Mia

Även om jag varit gôtebosska i närmare 9 1/2 år, ett helt decennium blir det faktiskt i augusti (jösses vad tiden går..) så måste jag ju säga att min barndoms- och uppväxtstad Strömstad ändå ligger mig varmt om hjärtat.

Bilderna tog jag i sommar och fossingen är pappas, liksom båten. Brorsan hamnade ju i Norge som flera av er redan vet men mamma och pappa samt en del av min släkt finns ju dessutom här. Så detta inlägg är tillägnat sommaren och den gamla kurorten, lite lagom såhär mitt i den mörkaste januari, med våren lurandes runt hörnet!


Tävla här om en skyddsängel från Ljuvliga ting samt här om Maison Belle's allrengöring från C'est la vie.

For translation, please see top of the right column.


34 kommentarer:

Mia sa...

Underbara västkusten! Helt rätt med ett värmande inlägg från allra käraste västkusten. Är själv ursprungligen från Gbg och har dykt mycket längs hela kusten, bl a i Strömstad.

Saltstänk och doften av tång, finns det något bättre?

Kram Mia

Lily of the valley sa...

Visserligen är det längesedan jag var där sist men Strömstad kommer alltid att finnas i mitt hjärta :D
Kram Lily

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Ingen sommar utan västkusten..det är något speciellt. Vi har segelbåt på östkusten...men Strömstad är väl en underbar ort att växa upp på.
Kram Lotta..som också borde sova nu..

Vit poesi sa...

Dessa bilder får mig att längta till sommar och sol!
kram Malin

Tidsmästarinnan sa...

jag gillar ocksa Stromstad!! Och Koster... helt fantastiska oar...
Och harliga bilder du visar.
En stor kram till dig Mia!
Susanne

Villa Nordåker sa...

Härliga bilder!
Jag var tvungen att scrolla upp igen och kolla på bilderna när du skrev att båten var din pappas, jag såg nämligen bara en färja...men då såg jag relingen på en "vanlig" båt.

Strömstad är härligt, hela Bohuslän är vackert.

Kram
Malin

Anettes hus sa...

Jeg bor 10 minutter fra svenskegrensen ... så jeg er ofte i Strömstad!! Fantastisk sommerby:)

Klem Anette

Lilla huset på prärien sa...

Vilka absolut härliga sommarbilder! Nu börjar jag att längta efter den!

Kram J

Skatan sa...

Jag har aldrig varit där...

organic-lizzi sa...

Strømstad er på det beste når det er minst nordmenn der:-))Vi dro ofte for å kjøpe økomat i strømstad før,men nå har etterhvert norske butikker fått like bra utvalg heldigvis..
Det er virkelig sååå utrolig mange vakre steder tett rundt der.
Godt å se noen sommerbilder..
Deilig dag & Stooor klem fra Randi

Nettan sa...

Härliga sommarbilder! ..från bästkusten!;-)
Konstigt att så många bloggare börjar visa sommarbilder så fort julen dansat ut...vi ä väl många som längtar efter ljusare tider antar jag!!
Kram Nettan

Lilith sa...

Nu börjar man ju riktigt längta till sommaren... Sol och hav och allt vad det innebär!

PS. Har en liten utlottning hos mig!

Hemmalycka sa...

Jag längtar till sommaren när jag ser dina fina bilder.
Kram
Åsa

Hanna & Hugo sa...

Å vilka härliga bilder... Får massa minnen från när jag var liten då vi några sommrar var i strömstad... Super härlig sommar stad. Hoppas på att åka dit med mina små nån gång.
Kramar Maria

Marie//Tekla Maräng sa...

Så härliga bilder med segel och hav. Man nästan känner lukten...:)

Lottaspace sa...

Härliga sommarbilder!
God fortsättning på det nya året förresten!

Kram,Lotta

Fröken Fräken sa...

O ja, Strömstad är härligt! Har varit där ett par gånger under min ungdoms dagar ;-) och haft det så trevligt. Men det var nästan tortyr att se sommarbilder nu när man försmäktar bland snö, minusgrader och mörker... ;-)

Sjabbig men chic sa...

Jag har aldrig varit i Strömstad men nu känner jag att Strömstad är nog i mitt hjärta med!

Kram Lisa

Vitbalansen - Helena sa...

Tack Mia för hjälpen med filmen! Nu ligger den där den ska :-).

Härliga bilder från ett ljuvligt Strömstad! Jag har varit där några gånger i egenskap av seglare (i ett tidigare liv, så att säga) och jag tyckte att det var väldigt trevligt där. Till och med när vi låg inblåsta i hamnen i tre dagar var det helt okey :-).

Kram från Helena

Inspiration i vitt sa...

Vilka mysiga bilder du visar och jag kan riktigt höra hur måsarna skriker i skyn och vågornas kluckande, härligt.
Vilken fin fot din pappa har hihihi.
Kram på dig/Ingela.

Paula sa...

Åh Strömstad där har jag tillbringat många dagar under mina yngre år när mina föräldrar hade båt. Härliga bilder

Sjöboden sa...

JA vilka härliga sommarbilder!

kram c

Hannis sa...

Nu började jag längta till sommaren!!
Så härliga bilder.

Kram Hannis

Ullis/Leva på landet sa...

Nu blev jag vekligen sugen på sommaren. Underbara bilder. Har ju alltid varit väligt förtjust i västkusten, me like.

Kram Ullis

Karin Krut sa...

Det ser verkligen skönt och mysigt ut med lite sommar så här i mörka vintern
Ha en skön vecka
Kram Karin

Sandras älskade hem sa...

Jätte fina bilder!!! :) Och jag håller med dig om att det är något alldeles speciellt med kusten!

Ha en trevlig kväll.
Kram Sandra

Vägen till Drömhuset sa...

härligt med sommarbilder.. har faktiskt aldrig varit i strömstad, men vi brukar åka ner till gbg varje sommar, bo på hotell och mysa :)

stor kram sara

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har! Titta gärna förbi våran, en av sveriges pouläraste bloggar! http://www.pixation.se/blog

Kurt-Bertil sa...

Tjusiga bilder från kända vatten

Vägen till Drömhuset sa...

halloj halloj :) ja det är lite lättare att placera ut den när den ä vit, behöver ju inte gömmas undan :)
tror det är fler som köper brandsläckare när de blir lite snyggare faktiskt, speciellt nu när inredning är på tapeten *ler*

sitter här o njuter av en ledig dag, nystädat hus och yankee candles clean cotton brinner.. de små sakerna i livet gör min dag!

stor kram sara

Enkelheten sa...

Åhh vilka fina bilder du har tagit. Härligt sommar härligt!

De fina måtten på vänster sida var har du inhandlat dem?

Tack för en fin bloggsida!

//Cissi

lottens vita och gröna sa...

ohhhh strömstad är ju helt underbart, har varit några somrar på rossö, alltid havskräfor och färska räkor där, inget som vi stockholmare är vana med...
go fortsättning goa du, varmkram lotten

Milla of Sweden sa...

Underbara sommar!!
Har aldrig varit i Strömstad, kanske värt ett besök!
Vi har snöat in oss på Österlen där vi tillbringat de senaste sex somrarna.
Åker faktiskt dit i februari, så bra trivs jag där!
Ha en fortsatt bra dag!

Hem och Lycka sa...

Enkelheten - måtten vann jag i en tävling men de är av märket Rice så kan du kanske hitta dem.