onsdag 28 januari 2009

Sommer




Bilder med tillstånd från SVT. Foto: Mike Kollöffel/DR.

Jag är ett stort fan av danska krim- och dramaserier så därför ska jag se kvällens nya seriestart av det danska familjedramat Sommer i SVT1 kl 21.

Paret Sommer har två söner som liksom sin far blivit läkare. Far Christian och sonen Adam driver en läkarpraktik hemma i Danmark medan den andre sonen Jakob arbetar tillsammans med sin sambo Mille för Läkare utan gränser i Malawi. När så Christian fyller 65 ska han självklart firas och när så Jakob besöker Danmark tillsammans med sin familj får han reda på att hans far är sjuk och om han inte tar över praktiken måste den säljas. Dilemmat för honom är om han ska lämna Malawi för att tillsammans med sin bror driva vidare praktiken eller om han ska återvända till arbetet för Läkare utan gränser som han brinner för.

Sommers producent är Sven Clausen som även arbetat med Örnen, Krönikan och Taxa. För regi står bland annat Kathrine Windfeldt som regisserat Kronprinsessan och Kungamordet. Se bland andra Jesper Langberg (som vi känner igen från Matador), Lisbet Dahl, Lars Ranthe,
Mikael Birkkjær och Marie-Louise Wille i rollerna.

Tävla om ett halsband från Zann här och en prylficka från Villes veranda här.

For translation, please see top of the blog.

21 kommentarer:

EN INREDOHOLIC sa...

Tack för tipset! Jag älskar danska program!! Kram jannice

Lallis - liv och leverne sa...

Tack för tipset:)Kram Lallis

Hwita Villan sa...

Bra tips! Jag måste säga Mia - din nya header såg väldigt vårsomrig och fräsch ut!

Kram M

Mitt og Mine sa...

Serien vises i Norge også - og jeg er stor fan! :)
PS: Gleder meg til dere åpner Ellis Corner!!!
Ha en strålande dag!

Nettan sa...

Tack för din ord hos mig ♥...älskar oxå dessa serier, blir & bänka sig med en kopp The kl 21 då ;0)

Fin header du gjort ( igen ) !

Kram Nettan

Pia sa...

Kan klart anbefales:-) Har fulgt hele serien fra start til slut:-)

Kram Pia

Njut i din trädgård sa...

Alltså det här är helt nytt för mig. Att läsa om tv-program. Jag har nästan aldrig läst tv-tablåer och följer sällan något. Däremot surar jag för jag missar något som jag gärna velat se, eller att jag hamnar mitt i något program. Det här känns kanon - att jag följer din sida och även får tips om bra tv!!!

Beautiful Living sa...

Tusen takk for kjempekoselig hilsen :) Sommer skal visst være superbra, så gled deg!

klem dagny

Angel.Pearls sa...

Härligt med preview på Ellis..!!Kram//Eva

Hemmalycka sa...

Ja den måste man se, danska filmer och serier är OFTAST väldigt bra.
Snygg banner, du e duktig du!
Kram Åsa

Stjärnor & Champagne sa...

Tack snälla för tipset...Danska serier är verkligen bra..

Kram Anne

Jenny sa...

Tack för tipset! Älskar oxå danska serier. Satt som klistrad framför Nikolaj& Julie, Krönikan, Morkomissionen, Brottet, mfl, så Sommer måste jag ju kolla in ikväll.
Supersnygg header du har på bloggen, verkligen classy!
Kram Jenny

Sjabbig men chic sa...

Haha när jag såg på min blogg att du uppdaterat så tänkte jag: Varför har hon Göran Persson på bild? Du vet bilden är ju så liten så liten. Den där ska jag absolut se jag är också ett stort fan av krim- och deckar- och lite drama serier. Spänning tack! Och dessutom så känner man ju sig grymt smart om man kommer på hela komplotten och vem som är mördaren eller skurken!

Kram Lisa

Randi sa...

Så bra att du påminner! Hade annars missat programmet. Tusen TACK!
Kram Randi

zinkbaljan sa...

Jag håller med, jag gillar med danska program, mycket bra!!!
Kraaaaam

Ingela la la sa...

Vad fint du har här inne. Riktigt snygg header! Säg till när du har tid över att göra en till.

Tack för att du erbjöd dig att vattna men det behövs inte, jag kan tänka mig att ni kommer ha lite annat att göra ändå =) Vi åker på lördag om allt går som det ska..

Kram

strömmas sida sa...

Tack för tipset. Jag gillar också danska serier. Sover dåligt och sent på nätterna går en dansk serie som jag följt lite nu. Den gillar jag.

Tack också för hälsningen.
Jag är så himlans glad för skåpen och det var en lättnad att vakna idag och slippa se eländet som var innan.

Kram
Ingrid

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Jag har nyss haft migrän så här blir det till att slappa med dator och tidningar.
Kram Lotta

Huset på kullen sa...

Synd att jag inte såg ditt tips förrän nu. Jag får väl se reprisen kanske. Jag gillar också den typen av serier/filmer.

Kram Linda

atmosphere sa...

Hinner inte med så mycket TV-tittande, men det är att bra tips, tror jag.
Spännande med öppningen av Ellis Corner. Hoppas att det blir till helgen. Håller tummarna.
Kram,
Ingrid

Jenny sa...

Hej. Jag sitter fortfarande kvar i det engelska deckar serie träsket, har inte riktigt fastnat för våra nordiska grannar än- men man ska aldrig säga aldrig=) Tipsar också om en ny tävling borta hos mig. Du kan vinna en fin silver berlock. kram Jenny