lördag 24 januari 2009

Loppisfynd



Bilder: Mia

Jag har helt glömt bort att visa er mina loppisfynd jag gjorde strax före jul när jag besökte mina föräldrar. Men efter att ha kommit hem, gjort dem rena och ställt dem på tork i diskstället föll de i glömska när maken ställde undan dem längst upp i köksskåpet. Ser man dem inte så blir det lätt så. I alla fall om man är jag. ;-)


Jag gillar trä, nu blir nog både svärfar och pappa glada som båda jobbar/har jobbat som snickare. ;-) Plast i all sin ära är förvisso praktiskt och lätt att torka av men inget slår naturens äkta vara. Och två snygga retrobrickor för bara 30 spänn är väl inte dumt? Jag fick nämligen den ena på köpet. Tanken är en dag i nästa kök att ha ett par hyllor/tavellister med våra snygga brickor plus kokböcker, lätt tillgängliga och dessutom snyggar upp väggen.



Bilder: Mia

Skulle vilja adda samlingen med en skärbräda med ett av Perstorps snygga mönster. Synd att de är lite dyra bara. Både farfar, pappa, mamma och jag har jobbat där nämligen för mååånga år sen.
Jag vände laminatskivor i en mackapär tills pallen var slut, ringde på pappa som kom susande med trucken och bytte ut pallen åt mig *nostalgi* Visst är Virrvarr riktigt snyggt? För ni vet väl att det var till Perstorps laminatskivor som Sigvard Bernadotte ritade detta mönster 1958..?

Passar på att sälla mig till skaran som höjer Kusmiteerna till skyarna, det blir helgteet detta som njuts till lite rostat bröd och en lååång mysstund till inspelade Seinfeldavsnitt framför teven! Kan ni tänka er att min man knappt sett nåt avsnitt alls innan vi träffades ;-) Hihi, så spenderar vi gärna förmiddagen på helgerna. Helgmys! Ha en fortsatt skön helg!

Tävlingen om nyårs-/alla hjärtansdagskitet vanns av Soffiz - grattis! Det kommer inom kort per post. Tack till alla som testade lyckan!

Tävla om en kudde från Blacknwhite här.

For translation, please choose flag in top of the blog.

28 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Verkligen två superbra fynd!
Och nej jag har svårt att tänka mig att någon har missat den serien, men säger du det så!;)
Jag saknar den!Tur att man kan se gamla avsnitt.

Kram Lisa

Hemmalycka sa...

Seinfeld är så himla bra, tycker både maken och jag.
Kramiz Åsa

Villa Hemmet sa...

Åååh, låter som en mysig helgmorgon. Vi måste äta i köket med alla smuliga barn, sen kollas det Disneykanalen isf vuxenkomedi :-D

Ha det fint!

kram

Vit poesi sa...

Älskar virrvarr, är uppväxt med detta mönster i villan utanför Helsingborg. Tänk, mina föräldrar bara rev ut allt och ersatte med modernt på 80-talet. I dag vill man ju ha tillbaka det.
Ha en fin fortsatt helg Mia
kram Malin

Ullis/Leva på landet sa...

Vilekn snygg ljusstake du har fått. Har en jag också, *s*. Snygga brickor. Gillar också skärbrädorna med pärstorpsplattan och har också turen att ha en.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

allt o inget med jeanette sa...

Bra köp med de fina brickorna!
Kommer bli snyggt med dem på en hylla...
Mysigt det lät att jobba med familjemedlemmar :)
Ljusstaken där har jag oxå sneglat på - jättefin!
Jeanette

Lallis - liv och leverne sa...

Oj vilka fina fynd:)
Ha en skön söndag.
Kram Lallis

linruz sa...

Härligt att fynda. De var jätte snygga.
Ha en mysig Söndag Kram kram

MiaMaria sa...

Hej!

Alltid lika roligt när man fyndar!

HA´en skön helg!

MiaMaria

Nettan sa...

Å vilka fina fynd!! De tål verkligen att stå framme..å inte längst upp i något skåp inte!;-) Gillar oxå Seinfeld, mysigt att kolla på tv å ta det lungt på morgonen!
Kram Nettan

Mari sa...

Snyggt med trä - jag älskar oxå trä! Jag jobbade i över sju år i ett svarveri - älskar doften av trä!

Och visst e det snyggt o blanda in svart - jag e dönöjder själver!:)

Jag gillade för övrigt verkligen din svart/vita header - men denna blåa e så fin med!

/Mari

Smått och gott hos Lina sa...

Kul med fynd! Ha en skön söndag!

Du kanske känner igen något i min blogg ;-) http://smattochgotthoslina.blogspot.com/2009/01/vren-kom-hem-till-mig.html

Kram Lina

Enkelheten sa...

Hej och hå!

Vackert med trä. Och härligt att fynda på loppisar... Till sommaren ska jag och maken med goda vänner försöka att åka iväg på gårds auktioner... Med picknick korgen med förstås!

Ha de så gott!
//Cissi

Malla sa...

Vilka fina lopisfynd. Brickor är näsan nåt jag samlar på så dessa godingar gillade jag verkligen=)
Du har rätt, plast i all ära men trä är ju äkta vara. Snygga

KRam

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

Visst blir man glad av fina fynd..ska till loppis på onsdag har hört att de har fina billiga skåp.
Kram Lotta

Hem och Harmoni Marie sa...

Jättefina brickor! Gillar speciellt den runda brickan...

Jo, jag köpte min tidning hos Camilla - Fröken Ros. Kostade 79:-

Håller med om att det blir dyrt att beställa när frakten nästan går på 50:-... så har du möjlighet så köp den i Kungälv. Hon hade flera tidningar kvar när jag var där igår...men de verkar gå åt som smör i solsken...

Kram Marie

Hilde sa...

Fine fynd Mia. Nu kommer snart våren, og då blir det loppisdags på allvar. Här har de fleste stängt under vinteren, men öppnar till våren.
Kram Hilde

SOFIE sa...

Så fina brickor-härlig ådring! Ett riktigt fint fynd :-)

Låter som att ni har helmysiga helger-fast hur kan han ha missat att se Seinfeld som är så bra?! *fniss*
Det är ju en klassiker :-D

Kramar Sofie

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Fina fynd!

Javisst är perstorpsplattan och virrvarr mönstret nostalgi:)
I min mormor o morfars kök var det just virrvarr som bänkskiva! I början av 80 talet klädde dock mormor om den med själhäftande plast i furumönster;)

Dessutom var det gamla köksbordet i mormors kök ett perstorps, sen blev det första köksbordet som mamma och min styvfar hade i stugan vi hade när jag var barn (nu bor mamma där permanent).

Sen kom furutrenden, och sedan dess har bordet stått ute i något av alla uthusen på mormor o morfars gård. Nu är det nog slängt tyvärr...

Susanne

Stjärnor & Champagne sa...

u dyker det där tet upp igen som jag aldrig har smakat. Måste köpa det...

Hälsn Anne

Tant Ulrika sa...

Läckra saker du fyndat!! =)

Karin A sa...

Vilka snygga brickor Mia och visst är det något speciellt med trä. :) Kul att du jobbat där och har en speciell relation till det fina virrvarr-mönstret. Jag smakade en påse kusmi-te i våras på Morderna museet. Det är fantastiskt gott, synd bara att inte plånboken gillar det lika mycket. Ha det gott!

Kram Karin

Mia sa...

Flotte loppisfunn! Og enig med deg at plast kan aldrig måle seg med ekte vare. Så har jeg blitt litt nysgjerrig på den Kusmi teen, som jeg ser overalt i bloggene. Jeg har enda til gode å ha smakt på teen selv, men nå tror jeg nesten jeg må prøve gitt.

Mitt hem är min borg sa...

Hej!!

Ja håller verkligen med dig.. Naturliga material e riktigt fint.. En blandning av olika känslor och ytor gör ju ett rum levande.. Tycker dina brickor e super fina..

kram Linda

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Vilka fina fynd! Trä är härligt tycker jag :)

Ha en fin vecka!

Kram Susanne

Marres Hörna sa...

Himlans vilket najs fynd! :-)

Kram!!!

lyckostunder sa...

Vad roligt med så fina fynd!

Kram Johanna

Something White sa...

I never had Kusmi Tea and I wonder what it tastes like :)
The boxes are beautiful, real collectors-items!
Have a nice week, Mia!