söndag 7 december 2008

Viskar en bön



Bilder: Mia

Det är inte alla som ser fram emot jul.. För nog för att det är familjens högtid så är det så otroligt många som sitter ensamma. Till alla dem vill jag tillägna detta inlägg och jag tycker Peter Jöbacks vackra julsång passar till er.. Låt oss skänka en tanke till alla människor som inte har någon, som gråter stilla medan vi andra skrattar och umgås med våra kära..

Allting gnistrar, allt är tyst.
Över vita gator som snön har kysst.
Barnen leker på bakgården.
Allt andas förväntan, i vinternatten.
Och stjärnorna glittrar på himmelens rund.
O, hela livet ryms i just denna stund.

Refr.
O, jag viskar en bön i natt.
För dom som inget har.
För dom som gick in i natten, utan att hitta tillbaks.
Jag viskar en bön i natt.
För alla dom som väntar.
För dom som har tappat hopp.
För alla där ute som längtar.

Alla sover nu, alla utom jag.
Jag hör änglars steg på vårat tak.
Vi har haft sån tur, som många goda år.
så många chanser, som en männ'ska kan få.
och mitt hjärta har fyllts av stllhet och frid.
något tändes i natt, som räcker ett liv.

Refr.
O, jag viskar en bön i natt.
För dom som inget har.
För dom som gick in i natten, utan att hitta tillbaks.
Jag viskar en bön i natt.
För alla dom som väntar.
För dom som har tappat hopp.
För alla där ute som längtar.

Så viskar jag en bön.

Kan inte låta bli att jubla lite över gårdagen som var en lyckodag - först vann jag 1300 kr presentkort på Ikea och sedan 2 kg Anthon Berg-choklad på Jul på Liseberg!

Tävla här om zinkbokstäver Jul från Stilero, här om en gör-din-egen-bok från Solentro samt här om ett zinkhus från Home Sweet Home.

For translation, please choose flag in top of the blog.

24 kommentarer:

Vit poesi sa...

Tänkte så mycket på ensamhet igår när vi var inne i stan. Så mycket folk som trängdes och shoppade för glatta livet.Min dotter önskade allt mellan himmel och jord, så många tusenlappar som går åt till julklappar. Sen när vi lunchade kom det fram en "baglady" och bad om tomburken. Då kände jag mig verkligen usel och mådde riktigt dåligt över hur mycket pengar vi spenderat. Over and out, tack för tipset om filmen på tv 3 i kväll. Tycker faktiskt att den var riktigt bra
kramar Malin

Lotta sa...

Hej,
tänker också ofta på ensamheten som finns speciellt kanske i juletid...
Grattis till dina vinster
hälsn. Lotta

Pia sa...

det var en rigtig fin sang. Grattis med alle vinsterne:-)

linruz sa...

De sången är helt otroligt bra..lyssnar man dessutom på texten blir den ännu bättre.
Kram

ALEGNI sa...

jag brukar också tänka på alla som är ensamma på jul, men det finns faktiskt också de som väljer ensamheten, t.ex. min svärmor. hon orkar inte längre med allt stök o sitter helst för sig själv också den kvällen, o det får vi respektera.

klockorna köpte jag på en julmarknad. det finns ingen text på dem, så jag har ingen aning om varifrån de kommer ursprungligen. jag borde ha köpt flera...

kram,
ingela

Marres Hörna sa...

Det är så sant. Tänk va många ensamma det finns. Knappt så man törs tänka på det. :-(

Men va kul! Grattis till vinsten!!!

Kram!!!

Sjabbig men chic sa...

Så klart tänker man på dem, det har du alldeles rätt i. Tyvärr så finns det så mycket elände året om och hela tiden! Man får försöka göra det bra för dem man kan göra det bra för. Och kanske vara lite extra uppmärksam t ex på barn i sitt närmaste område. Det brukar jag tänka. Fast vi ska hetas bo i ett bra område så vet jag att det måste finnas barn som far illa i min närhet. Naivare än så är jag inte. Man måste bara kunna identifiera dem, men barn är experter på att dölja saker.

Kramar Lisa

Lallis - liv och leverne sa...

Verkligen tänkvärda ord!
Och grattis till dina vinster. vad kul:)
Kram Lallis

Betongänglar sa...

Vilken lyckodag för dig -
Tänkvärda ord du skriver ner som får en ett tänka till...
Kram/Annelie

Fint du har här - kommer gärna åter....

Vägen till Drömhuset sa...

hej hej :) jag lyssnar också mycket på peter jöback i juletider :) hans texter är så fina.. och visst får man en klump i magen för alla dem som får sitta ensamma på en glägjens högtid..

vilka fina grisar du visar från maileg :) allt från maileg gör ett habegär hos mig, men jag har stått emot hittils :)

grattis till vinsterna, 1300 kr på ikea får man mycket för :)

tavlan har jag köpt av en skitduktig tjej på tradera.. om du söker på new england, så finns det en tjej som gör saker i trä, kallar sig för nett5067.. hon gjorde även min receptlåda som jag visat i tidgare inlägg :) väntar på två paket till :)

ojoj vad långt det blev.. hoppas du orkar läsa :)

stor kram från mig :)

lyckostunder sa...

Ordena i sången är väldigt fina.
Vilken turdag du har haft, Grattis!!

Kram

Ingela la la sa...

Fint skrivet Mia! Jag har väldigt svårt för alla barn som far illa under julen, eller är hemma med föräldrar som är alkolister eller narkomaner... Jag har lite svårt att tänka på sånt, det blir för jobbigt...

Grattis till vinsterna! Jag kommer över på lite Anton Berg ;)

Kram

Nettan sa...

Vilket tänkvärt inlägg!..det är inte bara glädjens tid..
Kram Nettan

Lilla huset på prärien sa...

Vilket bra inlägg Mia! Vi ska tänka på de som inte har någon, hoppas de finner glädje trots allt. GRATTIS till vinsten på Ikea! Så roligt - vilken fantastisk vinst!

Och så många tävlingar du har igång här samtidigt. Ska kolla in dem nu *ler*

Kram Jenny

LISBETH---<-@ sa...

Hei på deg! Så fint et innlegg du har gjort. Man behøver litt av den vinklingen i blant også.

De maileg lysestakene får meg til å smile, så innmari herlige!

Ha en vakker dag kjære du.
Klem

Inspiration i vitt sa...

Nej men oj vilken liten turgumma du är stort grattis till dig.
Jag tänker ofta på de som har det svårt över storhelger och de som är ensamma och de som inte ens har tak över huvudet, det är livets baksida och det är det jag jobbar med i mitt yrke så det står mig ganska nära.
Kram på dig/Ingela.

Lottaspace sa...

Vilka tänkvärda ord!

Tyvärr vann du inte denna gång i min utlottning, bättre lycka nästa gång!

Men du har ju vunnit en del ser jag! Grattis!

Kram,Lotta

Marit`s vita skrin sa...

Tack för påminelsen.
Ibland så behöver man tänka efter lite i vardagen.
Det är så lätt att man bara fokuserar på sina obetydliga små problem.

Stort grattis till dig för dom fina vinsterna.

Kram kram

Sofie♥Drömhuset sa...

Grattis grattis, vilken tur!

Tänker också på dom bättre behövande så här i juletider...
Underbar sång, älskar hans röst.

Träffade själv en moster till mig igår, som inte har så många dgr kvar att leva, och fick verkligen upp ögonen för att julen inte alltid är så rosenröd.....
Mina tankar går just nu till henne *ledsen*

Kram Sofie

♥ Mitt vita hus ♥ sa...

åh fina bilder som vanligt:) Vill med ha snöflingor på min sida:D Hur gör man det??? Åh vad skönt att kunna läsqa alla bloggar igen efter mitt ofrivilliga uppehåll;)
Kram M

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja, mycket tänka värda ord och ett bra inlägg. Man får se till att omsätta det i lite handling.

Grattis till *dubbel* turen.

mitt skärgårdsliv sa...

Så fin sång, julen är ju en tid man vill att ingen ska behöva vara ensam. Önskar att alla skulle ha nån att dela glädje och sorg med! Grattis till dina vinster! Ha en bra vecka!

Hem och Lycka sa...

Vägen till drömhuset - tack för tipset! kram

Drömhuset - vad tragiskt, beklagar verkligen! kram

Mitt vita hus - kika här: http://www.bloggerbuster.com/ kram

Jema Rose sa...

GRATTIS till vinsten på IKEA!!!

Jag vann IDAG..!

: )

Kram, Jenny

<3