söndag 2 november 2008

Jul







Bilder: Mia

Jag har velat tipsa om den här boken sedan jag fick den i min hand men avvaktade lite och sedan har ni sett den på varannan blogg i inredningsvärlden ;-) Men jag kan inte låta bli, det tål att upprepas och påminnas om utifall att ni har glömt att skaffa er årets julbok!

Ytterligare en inspirationskälla att plocka fram i dessa tider när det blir mörkare och mörkare och vi bara väntar tills det känns "lagligt" att plocka fram de efterlängtade adventsljusstakarna. I år har jag och maken förresten två nya stakar, de två som inhandlades efter att vi hade skadedjur (som ÅT upp min älskade adventsgran från NK och den röda adventsljusstaken) i källaren där vi bodde förut var tydligen lite grann av ett spontaninköp eftersom vi (läs jag) inte trivts med dem. Men de nya får ni se längre fram, inte idag.


Till ämnet, Jul! Jeanne d'Arc Living/Lonnie Würtz Jensen och Vivian Christensen har gjort det igen. Snacka om inspiration. Franske Stemningar och Franske Fornemmelser är deras tidigare utgivna böcker och nu har de kommit till julboken. Jag adderar den till min julbokssamling som jag redan har börjat ta fram för att börja småglutta lite grann i dem redan nu. Visst, jag vet att det är ett bra tag kvar till jul men så länge jag kikar i böcker och mina sparade inredningstidningar skadar det ju ingen annan än mig själv. Det är värre när jag börjar sätta på Peter Jöbacks julskiva och värma glögg, då börjar ju maken titta lite förvånat på mig. Först. Sedan garvar han lite lätt. Och därnäst blir han lite smått irriterad av att få lyssna till julmusik om och om igen. Men det är ett tag kvar tills dess. Kanske.


Tävla om ett smycke
HÄR! Tävlingen avslutas på tisdag och redovisas på torsdag.

For translation, please choose a flag in top of the right column.

61 kommentarer:

Hwita Villan sa...

Tack Mia för alla fina butikstips! Ska definitivt kika in i några av de butikerna. Jag blev ju himla sugen på Nyblom & Kolléns lageroutlet bl.a. ...

Ha en skön söndag!

Kram M

♥ Hedvig och Jag ♥ sa...

mys... hihi jag kan tänka mig att han tror att du är ett skvätt galen. Jag funderar på att laga lussekatter någon dag.. haha jag är lika tokig jag!

Nettan sa...

..har såklart inhandlat den fina boken jag med, den är verkligen underbar!..å du kan hälsa maken att det finns de som är värre.. Peter har redan spelats ett antal ggr här hos mig;-)
Ser fram emot å få se dina nya ljusstakar!!
Kram Nettan

Skatan sa...

Godförmiddag!

Allt väl i stugan? Vi pustar ut efter stort barnkalas i går. Ingen ville gå hem någon gång...

Den där boken skall jag önska mig till min egen dag :)

kram till dig!

Hem och Harmoni Marie sa...

Underbar bok! Jag skaffade den för några veckor sedan och den är ljuvlig!

Kram Marie

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Visst är det härligt att kunna plocka fram tankar och ideer från alla håll. Ska titta på dina butikstips. Lycka till i de nya tävlingarna..
Kram Lotta

Leva som jag sa...

Jag har alla julböckerna du visar på bild, tycker om dem allihop.
kramkram M

majsan shabby chic sa...

Hej Mia....Visst är den boken bra,jag har beställ 40 st till men inte fått de än......Ja,jag har en knoppbräda det är 5 knoppar på den och den kostar 225:- Du får höra av dig om du är intresserad...Kram/Majsan

charlotte sa...

Boken har jag faktiskt inte läst eler köpt trots att den nämns överallt...
Klev runt i den första snön i går - en föraning om vad som kommer. Men glöggen och julmusiken får vänta, ett tag till...

Wilda Stenlyckan sa...

Det är en väldigt fin bok det där! Fast jag har inte skaffat mig någon än.. Får njuta av bilderna du bjuder på istället!

Kram Sara

Ps. Vi fick lite snö imorse :-)

Meddelålderskvinna sa...

Jag har med den julboken med Jeanne! Men de andra har jag inte men skulle vilja ha...
Tack för kommentar hos mig!
Kram Zinkbljan

jfmarcelo sa...

Hola:

Acabo de ver tu blog.

Espero que visites mis blogs, son fotos de mi pueblo, de España y de Italia y Francia:

http://blog.iespana.es/jfmmzorita

http://blog.iespana.es/jfmm1

http://blog.iespana.es/jfmarcelo

donde encontrarás los enlaces de todos los blogs.

UN SALUDO DESDE ESPAÑA.

Clarice sa...

Glögg och julmusik ja.... Vi har idag haft julöppning i Mosters inredningsbod. Där har det doftat jul av ljus, glögg och pepparkakor och så har vi förstås lyssnat på julmusik. Stämning!

Kramis,

HildeS. sa...

Hei hei.
Den boka kjøpte eg nettopp, og er så fornøyd med den.
Bestillte meg fleire bøker i dag fra Capris, både jule- og sy bøker.
Eg ser at din mann og min mann er litt like når det komme til julemusikk *fnis*
Ha ein fin søndag,
og ei fin ny veke.
Klem H.

Lily of the valley sa...

Julboken är underbar! Måste titta i den igen :D
Kram Lily

Kaffe med drömmar sa...

Du har en award att hämta hos mig!

Kram Johanna

Livets njutning sa...

Åh, julboken är underbar. Äger inte en än. Men förhoppningsvis snart. :)

Jag har varit farligt nära att börja dricka glögg och äta pepparkakor igen. Har syndat en gång. ;)

Hoppas du hade en skön helg. Kram Jenny

Ellas Inspiration sa...

Åh den boken skulle jag också vilja ha!!!

Kram Karin

rosenskära sa...

Jag har faktiskt ingen riktig julbok, men har gjort en grej av att spara julnumren av inredningstidningarna. Numera har ju nästan varje tidning minst två julnummer, så det blir en dyr historia...

Du hinner fortfarande vara med i min utlottning, tiden går ut vid midnatt!

Kram /Lena

Vit stjärna sa...

Julkänslorna börjar verkligen pocka på! ;o)
Har inte boken och har inte heller bläddrat i den men känner att nu kan jag nog snart inte låta bli längre, den verkar fantastisk!
Kram Anna

lottens vita och gröna sa...

hallå min vän, den boken är ju underbar ju, gillar den där vit jul med, jag har en danska som heter jule alfabetet, har du sett den , helt underbar!
jag är helt inställd på julen nu, hihi!

varmkram lotten

Sjöboden sa...

Åh jag måste oxå köpa den boken NU! Verkar vara ultimata jul-boken för oss som gillar lantlig och vit jul.
Jag ääälskar Peter Jöbacks julskiva, lyssnade faktiskt på "snön föll" igår... men bara en gång... :-) Ska gå på hans julkonsert *längtar*

kram C

Tulipa sa...

Jag tycker absolut att man ska smygjula lite om man gillar julen. Den är ju så snabbt över!
Kram Tulipa

Vaniljdrömmar sa...

Åhh boken är underbar! Börjar också att längta till advent!
Kram Helene

Pia sa...

Absolut en fantastisk bog (og ja, jeg har også Peter Jöbacks skiva liggende klar:-))

Kram Pia

beas barnslikheter sa...

Och jag som tog fram kaneldoftljuset och började leta i skafferiet efter glöggen från förra året. Däremot så hejdade jag mig vid julskivan, men ge det några veckor så kan jag inte hålla mig längre...hihi.

"Julboken" är suverän...men jag gluttar hellre i den lite då och då far runt på alla underbara bloggar och lägger pengarna på själva inredningen som gör stilen...än köper boken. Jag är duktigt på att bara låta böcker "ligga" efter en genomtittning. :-)

Romantiska Hem sa...

Ja, den boken är helt underbar! Jag har verkligen bläddrat söner min rena hihihi Men Julealfabetet var jag faktsikt riktigt besviken på, alla bilder hade man ju redan sett i olika magasin... Kram på dig vännen! Kram Petra

Inspiration i vitt sa...

Jaa det är väl härligt att känna på julen lite i förväg, det gör väl inget. Det man gillar ska man ha omkring sig ju.
Tittar i julboken titt som tätt och hämtar inspiration i den.
Kram på dig/Ingela.

Wilda Stenlyckan sa...

Jag såg ju det ;-) Grattis! Vad ska du göra med dina? Jag funderar på att hänga några av korten på ett snöre med klädnypor i köket. Ska du skicka dina?? Vet ej om jag kan slita mig från dom..

Kram Sara

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Vill ha dem allesammans:) Har ingen, men SKA komma över dem vid tillfälle!
Susanne

m family goes västerut sa...

Hej,
såg att du vann mina julkort. Postar de så snart jag fått adressen via My lovely christmas home. Hoppas de kommer till stor glädje!
Kram Linda

Lotta sa...

Hej vännen!
Visst är den underbar, JUL-boken! Min äldste son tittade i den och utbrast: Gud så tråkigt, inte jul någonstans i den boken ju! Men efter att jag visat honom på alla de små detaljerna så insåg han till slut att den ju faktiskt hade en del guldkorn, enligt honom. Enligt mig har den massor av guldkorn!

Ha en bra vecka!
Kram
Lotta

Lilla huset på prärien sa...

Hmm... ja, jag har ju då inte inhandlat den där boken ännu. Får för mig att jag får minst lika mycket inspiration från alla bloggarna och jultidningarna. Men jag kanske har fel...?

Kram Jenny

A home far away sa...

Hej!
Den julboken står på inköpslistan när jag åker till Sverige om 2 veckor, det ska bli så kul att få shoppa lite fina julsaker!

Och du tack för utmaningen, jag antar den direkt!

Ha en fin dag
//Gunilla i Singapore

Lyck-Annas sa...

Tack för boktipset!

majsan shabby chic sa...

Hej....Mia.
Ja, den är vit lägger undan den till dig....Kram/Majsan

Fredrik sa...

Julboken är helt underbar!

Designe sa...

Åh, vilka underbara böcker...har inte nån av dom tyvärr..men det räcker ju bra med alla sina inredningstidningar oxå som jag sparat och tittar tillbaks till! Senaste Lantliv är ju helt underbar oxå! ..ja ibland börjar jag lyssna på Peter Jöback redan i oktober men i år har det ju varit sån varm höst så julkänslorna har nyss kommit! :) Kram

Hannis sa...

Jeanne Dárc boken är min favorit!
Jag är ingen så där superjulig människa men den boken passade mig=))

Kram Hannis

timelesshome annika sa...

Vill bara säga HEJ...Underbar bok.
Kram Annika

Marie sa...

Får se om jag hinner med att köpa ett ex i min lokala inredningsbutik, den verkar ju väldigt populär. Ha det gott !

livetpåfyran sa...

ha ha du är lika tokig i jul som jag är!! Tänk dig då att mina barn är värre:)Tänk också att jag INTE har den underbara julboken...skämmes på mig!

Tack för dina goa kommentarer, de gör mig så glad!

Gokväll, kram Pia

Gammelgård sa...

Hejsan!
Härliga böcker!
Har också införskaffat den nya julboken.
Men "vit jul"är jag lite nyfiken på :)
Är den bra?
Den gråa ripsmattan kommer från ikea.

Nygammalt sa...

Jaaa så mycket fina böcker du har. Jag vill också ha vit jul!!!

Tack för fina ord hos mig.
Kram.

Fröken Fräken sa...

Jag måste ju verkligen försöka få ta mig en titt i den "bruna julboken" men den verkr vara svår att få tag i i vanliga bokhandlar?! Vit jul är vacker, och jag kan ytterligare rekommendera "Den stora julboken"! Jag tror att den lilla vita pallen får hamna under julgranen, jag brukar ha granen i en ganska hög zinkhink, så en pall under passar nog bra!!

Jes/Vita villa vila sa...

Tackar för så fina boktips - det kanske är dags att inhandla ett eget ex snart hi hi - vad jag kan se är det fullt av härliga bilder & inspiration... Kanske beställer en ikväll :)

Tack för dina rara ord hos mig - blir jätteglad!

"Ses" snart igen... Jag tokgillar din blogg!

Kram Jes

Villa Hemmet sa...

Fnissar lite när jag tänker på din make som sitter med öronproppar samtidigt som du njuuter o dricker glögg.

kram

Sextiotalsvillan sa...

Tack för din snälla kommentar hos mig! Och boken alla talar om ja... får nog införskaffas här också tror jag ;)

Kram
Mia

Sea Angels sa...

Hi Mia, I agree this is the most lovely of books, I even love the smell of the paper, and the colours that it is printed in. I did not know they had printed other books can you recommend any for me ?
Have a lovely creative week
Hugs Lynn xx

Stämningsfullt sa...

Hej!
åh den boken vill jag också¨ha! Känns som att jag är den enda i bloggvärlden som inte har den, typ :)
Kram!

Ingela la la sa...

Bra, då kanske du kan säga vad man INTE ska baka, eller är allt bra hittills?
Äntligen är utmaningen avklarad..Tog lite tid, men jag har ju haft andra aktiviteter för mig i helgen :)

Kram

Karin A sa...

Åhh den där boken skulle jag gärna ha velat ha! :) Finns den att köpa i Göteborg? Ingrid hade Franske stemningar till försäljning men den här såg jag inte. Vi hade det trevligt men det hade varit roligt om du var med också. Vi får se till att få ihop något framöver...

Ha en bra vecka! Kram Karin

Bruno och Mig sa...

Skulle inte vara fel att ha den boken och titta i nu! Men jag avvaktar med Peter och glöggen. Haha! Får njuta av dina bilder tills jag bestämt mig om jag ska köpa boken själv.

Ha det bra
Kram L

Förresten, får jag lägga till dig i mina "Smultronställen"?

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Igår satt jag här i soffan och läste om dig..hittade av en slump den rätta tidningen där ditt hemma repotage var. Ropade på mannen "Kom Kalle ska du få se på bloggproffsets fina hem" och han förstod direkt vem det var..:-)

Tänk du är ju kändis människa..
Kram Lotta

Camilla at home sa...

Åja denne tror jeg at jeg også må kjøpe:) Ha en finfin kveld!

Madicken sa...

Ja, den boken verkar vara helt ljuvlig!

Du tipsade mig om julgrisen! Tack så mycket... men jag glömde att skriva att jag inte ville ha en i frotté heller... jag tror att den jag vill ha hörde till förra årets kollektion kanske... tyvärr!!

Kram och tack i alla fall!

Madicken sa...

JAAAA, snälla kolla det där med grisen så är du snäll!!!!! Jag kan betala!!!!!.... fast inte hur mycket som helst! ;o)

JÄTTEKRAM!

Eva sa...

Tack! Jätte snällt av dej. :o)

Härlig blogg du har förresten!

Jag sa...

Hej hej!!

Du är utmanad på min blogg :)

www.glamm&damm.blogspot.com

Eva sa...

Svar:
Då har du säkert varit på Grönbergs innan... dom hade så himla mycket fint julpynt igår så jag ville handla typ allt! :o))

Johanna Carlsson sa...

Visst är den härlig, boken jul...
Har snart bläddrat sönder boken själv.