måndag 17 november 2008

Fynd







Bilder: Mia

I lördags besökte jag och Karin en loppis och vi fyndade lite grann båda två. Hittade en gammal ljusstake för fem stearinljus som såg rätt trist ut i sin träfärgade skrud men jag tänkte att den nog förtjänade en chans till - vitfärgad förstås.

Kockumstratten kommer till nytta när jag exempelvis ska fylla över tvätt- och sköljmedel till glasflaskor för att slippa de tråkiga förpackningarna. Perfekt för att slippa spilla!

Letade så efter en trälinjal eftersom vår i plast inte har alla siffror och streck kvar och därmed inte direkt fyller sin funktion längre. Kom på sen i efterhand att jag fick betala två gånger (5x2) för linjalen men 30 pix för allt detta var väl ändå inte dåligt? Glad i hågen la jag plastlinjalen i förrådet till plastinsamlingen och visade maken fyndet. Men han spärrade upp ögonen när jag sa att jag slängt linjalen i plast. "Neeej, den använder ju jag till fotografiprojekten, behöver ju 40 cm-linjal till det" Linjalen i trä var bara 30 cm lång så den döööög inte *fnys* Det var bara att hämta tillbaka och så får vi ha varsin. Men håll med om att min i trä är finare!

Tävla om ett smycke från Puss här!

For translation, please choose flag in top of the blog.

65 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Fiiina fynd:)
Kram Lallis

Villa Nordåker sa...

Ljusstakarna är ofta jättebilliga på loppis och de blir jättefina vitmålade!

Kram
Malin

Sjabbig men chic sa...

Japp, trä är finare fast plast kan vara bra. Vad fin ljusstaken blev. Jag har en sån där ljusstake någonstans, kan bara inte komma på vart. Den kan vara i någon kartong på vinden. Nu villl ju jag också göra som dig och måla den vit.

Kramar från Lisa

Stämningsfullt sa...

Hej!
Fina fynd du gjorde! Tratten gillade jag verkligen :)
Ha en bra dag.
Kram!

Nettan sa...

..när jag såg första bilden tänkte jag hmmm..men oj va fiin den blev!!;-) du har verkligen öga för det där!! Gillade det lilla skåpet jag skymtade på väggen! ..såklart att trälinjalen är finare;-)
Kram Nettan

Clarice sa...

Så fint allt blir bara man trollar lite med penseln : )

Kramis,

Fröken Fräken sa...

Mycket snygg förvandling! Jag håller just nu också utkik efter julljustakar som kan bli fina med lite färg - sådana där i el med fuskkrans i gran är inte riktigt min grej..

Iris sa...

Det är farligt att slänga saker utan att fråga först :) Ljusstaken blev verkligen jättefin!

Hur har du förresten gjort för att få kolumner på båda sidor av bloggen? Jag har ju bara en på höger sida efter en såndär standardmall på bloggkoll, men vill helst ha två..

ha det jättebra!

MammaRebecca sa...

Jätte fint fynd:)
Ha en underbar måndag och ny vecka

lyckostunder sa...

Fina fynd som du gjort!
Vit färg gör verkligen susen.
Ha en fin dag!

Vitbalansen - Helena sa...

Vilka kalasfynd du gjorde! Ljusstaken blev verkligen vacker med vitfärg på :-).

Kram från Helena

Blåbærpai sa...

FOr ein forvandling av ljosa staken!
Kjempefin, vart den!

Lotta sa...

Hej tjejen!
Grattis till fina fynd!
Och stort grattis till vinst, igen! Du är en riktig turgumma vännen.

Ha en härlig måndag!
Kram
Lotta

Karin A sa...

Åhh, så snygg den blev i vitt Mia! Härligt fynd. :) Typiskt med linjalen dock fast nu har ni ju två som ni slipper slåss om. Ha det gott och tack för i lördags. Ha det gott! Kram Karin

Inredningsgalen sa...

Fyndade en liknande ljusstake förra året, det är min favorit. Den får stå framme året om i fönstret i vardagsrummet, helt underbar att tända om kvällarna!

Designe sa...

Finfint! Så fin ljusstaken blev i vitt! :) Kram

Hanna sa...

Vilka fina fynd du gjort! Ljusstaken blev jättefin när du målade den vit, allt bli finare i vitt *fniss*

Ps. trälinjalen är finare än den i plast, det håller jag med dig om Ds.

Ha en trevlig vecka!
Kram Hanna

Pia sa...

Fin fine fund:-)

Kram!

charlotte sa...

Snygg blev den, ljusstaken! Och absolut, trä vinner map linjaler.
Grattis till fynden!

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Vilka fina fynd! Och den blev mycket snyggare vit tycker jag iallafall!

Kram o ha en fin vecka!

Susanne

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Din är finare ja;)
Men maken får väl gömma sin i en låda när den inte används..hihi!

Ljusstakarna som fyndas på loppis är så fina vitmålade! Jag har en liten variant, men om jag fann en i din storlek skulle jag jubla:)

Susanne

Kicki sa...

Hej Mia,
du - jag har också ett gäng sådana där ljusstakar i brunt. Som liksom bara aldrig blir framplockade ur loppisgömmorna och vitmålade. Kanske tills nästa Jul...
Kram från Kicki
på Thyrasgård

Smultronstället sa...

Ja din definition på din stil är ganska lik min ser jag=)

Guldkant På Livet sa...

Jäklar va fin ljustaken blev!!! Mari.

Ingela la la sa...

Vilka fynd! Jag vill oxå gå på loppis någongång... Jag har aldrig varit, du får tipsa mig! (om du vill) Alla går på loppis hit och loppis dit. Fast jag kanske ska vänta lite, det blev ganska dyra billiga saker i Ullared. Johans mamma är hemma nu men mår sådär.. Hoppas på bättring snart.

Kram

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Så flott den ble...

Ha en koselig uke...

Villa Hemmet sa...

Alltid kul med fynd! Jag blir alltid så sugen när jag kikar runt hos folk som loppisfyndar, men det är inte så lätt alltid *hård konkurrens* :-D

kram

Sofie sa...

Vackra bilder på fina fynd!
Otroligt vad snyggt det blir med lite vit färg :-)
Kram Sofie

Mamma-Mu sa...

Hallå hallå!
Såg att du hade hjälpt Lisa (Sjabbig men chic) med att få till tre kolumner...
Hmmm... Är det fräckt av mej att be om samma sak?

Mvh Mimmi

Vero sa...

Vilka fynd, och snygg blev ljusstaken.

Själv så fyndade jag två fat i helgen, för totalt 7 kr... kändes riktigt kul att fynda på riktigt.

Trevlig kväll!

livetpåfyran sa...

Jättefina saker du fyndade!!
Vit färg gör som vanligt underverk!
kram Pia

Marit`s vita skrin sa...

Superfina fynd.
En sån ljusstake har jag oxå fyndat eller tre stycken faktiskt.

Din trälinjal är betydligt snyggare än plasten ;)

Kram på dig

Veronika sa...

Oj vilka fynd :-) Älskar känslan av att fynda på loppisar! Ljustaken blev verkligen fin som vit! Å ja lätt att en trälinjal e snyggare ;-)
Kram V

zinkbaljan sa...

Verkligen fynd, å vad fint det blev!
Kram

Gnistrande snö sa...

Vilket lyft för ljusstaken när den fick bli vit, jättefin blev den.
En sån där tratt vill jag också ha :-)

Kram
Katarina

Frida sa...

Vilka fynd!
Ljusstaken blev jättefin. En trälinjal är bra mycket snyggare än de i plast. Sådan i trä hade jag när jag gick i skolan.
Kram Frida

Sjöboden sa...

Klart jag håller med dig!
Jättefina fynd... är riktigt avis på tratten.

kram

Mamma-Mu sa...

Tack tack för hjälpen!!!!

Kram Mimmi

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Vad duktig du är och en sådan gammal blir väldigt mycket snyggare med vit färg. Här hemma har vi många små målarprojekt igång. Hoppas allt är bra med dig och nya butiken...ska bli så kul att få följa.
Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint det blev. Ljusstaken blev ju toppen med vit färg. De gamla trälinjalerna är u jättebra och snyggare än de i plast.

Kram Ullis

Vägen till Drömhuset sa...

halloj :) fyndade likadana ljusstakar på myrorna förra året, de är så fina till jul här hemma. målade mina vita också..

stor kram sara

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

Ja vit färg...
Vilka fina bilder från Liseberg, så gammeldags juliga...
Kram Linda

Sussi's dreamzone sa...

Vilken skillnad det blev med lite färg. Superbra!

mali-mo sa...

For noen flotte loppiskupp du har gjort! Den trakten var kjempefin synes jeg. Og klart at en trelinjal utkonkurrerer en i plast....iallfall sånn rent estetisk ;)

Takker for koselig hilsen inne hos meg og ønsker deg en fin dag!

Wilda Stenlyckan sa...

Hihi.. ja din linjal är nog mycket finare! Och vad bra att ni nu har varsin så ni slipper dela ;-)
Det var mycket fina fynd som du hade gjort och vad fin ljusstaken blev i vitt!
Kram Sara

Sublim Design sa...

Kul med dina fina fynd, tratten är ju riktigt shabby:)
Må så gott
/S

En Doft Av Lavendel sa...

Tack för din kommentar!!

Vilka fynd du gjort =)
Staken blev finfin i vitt!!
Sicken tur att de finns vit färg *fniss*

Ha de gott!
Kram / Benita

Angel.Pearls sa...

Kul med er nya butik Ellis Corner, spännande att se hur den blir -Lycka till med verksamheten!// Eva

Karin sa...

Hej Mia!

Så fin den blev din ljusstake! Vilket bra tips, det brukar ju finnas en del i den stilen!
Jag måste försöka läsa ikapp lite hos dig, jag hos alla. Har inte hunnit med bloggen den senaste tiden, jag bara syr *ler*.
Tack för fina bilde´r och inspiration!
Många kramar
Karin

Hanneles jul sa...

Det var smart och snyggt.

A home far away sa...

Ljusstaken ser sååå mycket finare ut som vit!

Ha en fin kväll
hälsar en frusen Gunilla i Sverige

Camillas nya hem sa...

Jättefint blev det! Roligt att fynda... :)

Sussie sa...

Hej första gången jag hitta hit...jättefin blogg har du...Kram Sussie

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Vad gulligt av dig att skicka den söta skylten...får bli lite blogging om den framöver...måste hitta en fin plats till den.
Kram Lotta

Millas hem sa...

Finfina fynd här idag!
Kram C!

emma sa...

wow vad fin den blev :) verkligen ett lyft. Det första man tänker är..urk..vilken brun o tråkig ljusstake..men du gjorde den verkligen fin =)

Malla sa...

Så himla snygg ljusstaken blev!!!!!
Ja,, men tror du jag blev förvånad över att se denna ljuvliga städspray stå där på Lagerhaus, rea å allt?
39 spänn helt galet!!
Men skynda, jag såg inte till så många!!

En inredoholic sa...

Vad fin den blev!! Jättevacker!

Huajajen vilket väder det är här!!

Här eldas det för fullt.

Kram
Jannice

Sand mellan tårna sa...

1. JA, din är sååå mycket finare, även att den bara är 30 cm...

2. tratten var ju supersöt, även som dekoration.

3. Jag blir fortfarnde förvånad över vad lite färg kan göra.... själv har jag köpt 2 hjärtaljusstakar, stora med plats för 4 ljus.... de är knallröda, inte snyggt julröda, utan knalliga och hemska... jag väljer nu mellan svart eller vit färg... I-lands problem.... eller hur?

Har fått ditt mail, svarar imorgon, nu skall jag sova... men allt verkar så bra så.

Kram L

Mia sa...

Det var da noen flotte funn du har gjort. Jeg er imponert over hvor fin den lysestaken ble med noen strøk hvitmaling. Og den emaljerte trakten da... jeg har faktisk maken, jeg også, men jeg fant min i min mors kjøkkenskuff!

Inspiration i vitt sa...

Bar fynd du gjort och staken blev betydligt finare med vit färg nu är den riktigt användbar hihi.
Kram på dig/Ingela.

Mona. sa...

Takk for fine ord om mitt "pyssel"......!! Så sjarmerende ting du fant på loppis,lysestaken ble jo vakker i hvitt ! Og ja,trelinjal er myyyye finere enn plastikk :) Holder med deg... :) Ha en flott morgendag,i nabolandet.

timelesshome annika sa...

Vilken bra ide, den kommer jag noga att kopiera.
Jag ville bara säga hej innan jobbet ha en bra dag
kram Annika

Hem och Lycka sa...

Tack söta ni!

Iris och Mamma Mu - svarade hos er..

Ingela - skönt att Johans mamma är hemma, hoppas på bättring.. är inte bra på loppisfynd, hade bra hjälp av karin ;-) kram

Jellon sa...

Mycket bra fynd du gjort där!!! Det är verkligen skoj att gå och snoka i loppislådor och överbelamrade hyllor. Plösligt händer det – och man gör ett kanonfynd :-) /Kram Märit