söndag 30 november 2008

I'll have a blue Christmas..



Bilder: Mia

Så kom då första advent till sist. I år igen. Myspys och jag vågar inte ens tänka på hur många pepparkakor maken har smällt i sig redan. Han älskar sådana så jag får faktiskt gömma burken. Det är sant!

Förra året hade vi blockljus i en trälåda och jag tänkte först göra en repris men fick lust att plocka fram den ljusstake som jag fått av mina föräldrar för många år sedan. Och den passar ju fint i vårt blågråa kök och dessutom har ju Lucia ett
blått band i midjan här i Göteborg. Vet ni varför? Jo, det representerar vår Göta älv. Så blått får det bli!

Förresten, ni tänker väl på att köpa ljus av stearin och inte av paraffin? Paraffin görs många ljus på för att det är billigare men så är det mycket mer farligt för miljön! Så köp klokt, tänk stearin!

Ha en underbar första advent!

Tävla här om zinkbokstäver Jul från Stilero och här om en gör-din-egen-bok från Solentro.

For translation, please choose flag in top of the blog.

32 kommentarer:

mali-mo sa...

Syns adventsstaken din var flott. Kjekt å se noe litt annerledes også, og denblåfargen var faktisk kjempefin. Stilig!!!

Her er vi litt på etterskudd, alle planer for dagen gikk vekk i kos!!!! Ønsker deg en kjempefin adventstid!

Clarice sa...

Adventsstakar finns i oändligt många varianter nuförtiden. Jag införskaffade en ny från Mosters inredningsbod, en Mailegs gris för fyra ljus. Idag får vi tända det första ljuset. Mysigt!

Kramis,

Lilla huset på prärien sa...

Ah - tjusig adventsljusstake :) Passar på att önska en riktigt mysig 1:a advent!

Kram Jenny

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilken härlig färg det var på ljusstaken!
Hoppas ni får en bra första advent :)
Kram!

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Blått var flott, nydelig adventstake du har...
Ha en super 1. søndag i advent...

Klem Mita...

Nettan sa...

Kul med en lite annorlunda adventsljusstake! Jättefin..å lika blå som älven;-)
Kram Nettan

Vita ljuva tankar sa...

Det är roligt att se allas adventsljusstakar, ingen är den andre lik. Jag har ingen speciell adventsljusstake som jag använder utan det blir lite olika från år till år. I år använder jag min zinklåda som jag haft på balkongen hela våren, sommaren och hösten.
Jodå, jag har köpt riktiga ljus, kyrkljus, som var dyra som attan. Men vad gör man inte för miljön :)

Kram

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

Önskar en trevlig första advent...
Kram Linda

marrimoster sa...

jag tycker att den blå ljusstaken är jättefin, jag tycker julen är byggd på treditioner och då är ju gamla saker från barndommen utmärkt att plocka fram.
annars har jag sett att det är mycket lila i år.

trevlig advent

Marit`s vita skrin sa...

Den ljusstaken var jätte charmig. Extra kul är det förstås om man har fått den för längesen.

Hjärtanen i förra inlägget vsr jätte vackra. Nu blev jag super inspirerad.

Kram på dig, ha en mysig 1:a advent.
Marit

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Ur vackra bilder..önskar dig en skön advent.
Kram Lotta

Hannis sa...

Vilken fin!Tyckte om färgen.
Var ute häromdagen och skulle köpa en adventsstake men fick bara beslutsångest så det fick bli en enkel variant=))

Kram Hannis

Saramedflera sa...

Hejsan

Vilken vacker ljusstake. Önskar dig en fin 1:a advent.
Kram Sara

Pia sa...

En hel fantastik første advent til deg også ønskes her fra Danmark:-)

Kraaam

Ellas Inspiration sa...

Vilken underbar ljusstake!!

Nu måste jag kika runt och se vad som har hänt sen sist. Tider räcker ju aldrig till med besök under veckorna...

Kram Karin

|| p e r l a n sa...

Hoppas du har en riktigt mysig advent! Tycker din adventljusstake var rikitgt fin. Skönt med något annorlunda som inte alla andra har! :)
kram

Ullis/Leva på landet sa...

Det är kul att ha olika ljusstakar. Då blir det lite variation.

Ha en riktigt skön första advent!
Kram Ullis

Something White sa...

Hi Mia, that´s a very good idea to have a ´blue´ Christmas: that´s original and unique, I think! Your Advent-creation is beautifully made. Even if the day is nearly finished, I do wish you a nice 1st Advent and send you best greetings,
Marjolijn

Sanna sa...

Halloj igen!
Kul att du var in på min blogg!

Förstår vad du menar, ang gömma kakburken...samma problem här.=D

Ha det gott! Hälsningar sanna

mitt skärgårdsliv sa...

Fin adventsstake! Det där med ljusen har jag inte tänkt på att stearin eller paraffin hmm måste gå och se vad jag har. Tack för tipset!! Ha en bra första advent!

Ingela la la sa...

Finns lite kvar... Ni kan smaka imorgon :)

Kram

Sjabbig men chic sa...

Det där är en av de absolut finaste adventsljusstakar jag har sett. Det ser ut som medelhavet i julskrud. Underbart!

Kramar från Lisa

livetpåfyran sa...

Va fin din adventsljusstake är, det blir något extra när saker man har är familjära...

Ha det gott, kram Pia (6mil ifrån dig)

Villa Hemmet sa...

Fint! Jag är lite trött på blockljusvarianten *viskar*. Iår kör jag men Walther´s med fyra hjärtan. Lättare kan det inte bli :-D

kram

Fru Bes Blogg sa...

1:a advent och ingen snö... bu vad tråkigt! Vart tog bullerbynvädret vägen?? Ska det inte vara snö på vintern??

Jag beställde dörrskylten från www.skyltmax.se, jätterolig sida när man kan designa själv. Jag beställde även en toa-skylt..

Trevlig kväll!

Anettes hus sa...

Flott adventsstake!!

Du har en nyyydelig blogg! Jeg linker:) Klem Anette

linnea-maria sa...

Ja det är bra att spara, rätt vad det är tycker man att det är fint igen. Själv gör jag nog repris från förra året. Bra att du säger det där om stearin och paraffin. Folk borde läsa lite på baksidan på sina ansiktscreme-burkar också..och välja bort sånt som innehåller paraffin. Ha en fin vecka /linnea-maria

jennie... sa...

Hejsan!!

kom på fika på min blogg..

Varså god bordet är dukat!!

Madicken sa...

Ohhh, det där om blått band i luciadräkten hade jag ingen aning om! Kul! Härlig ljusstake också!

Önskar dig en härlig advent och en glad december!

Kramis!

Anna på Smultronbacken sa...

Jättesöt adventsljusstake Mia.

//Truffles

charlotte sa...

Fin ljusstake, blått går väl bra det också!
Du måste ha en väldigt snäll man hemma då eftersom han äter så många pepparkakor ;)
Hoppas ljusstaken lyste vackert i går på första advent.

Hem och Lycka sa...

Tack söta ni!

Tack snälla Anette, tack för länken! Jag har mina länkar på Bloglovin numera. kram